اگر فتق درمان نشود، ممکن است بخشی از روده شما در دیواره شکم به دام بیفتد. اگر قسمت گیر کرده روده شما جریان خون کافی دریافت نکند، این امر باعث می‌شود بافت روده، سیاه یا پاره شود. علائم ایسکمی (کاهش خون‌رسانی) و کم خونی و احتمال پارگی روده شامل درد کل شکم، تب، تهوع و استفراغ شدید و عفونت خونی است که بیمار حتما باید تحت جراحی قرار گیرد.
کد خبر: ۱۲۳۷۳۲۲

لذا بیمار مبتلا به فتق گزینه‌های کمی پیش رو دارد:
استفاده از فتق بند به‌ندرت تجویز می‌شود و معمولا بی‌اثر است .
بیشتر مواقع فتق نیاز به جراحی دارد.
جراحی به یکی از دو روش زیر انجام می‌شود:
جراحی باز: که در آن یک برش هشت تا ده سانتی‌متری در ناحیه کشاله ران یا ناحیه مبتلا به فتق ایجاد می‌شود. این برش در درون پوست و چربی‌های زیر پوستی آنقدر پیش می‌رود تا جراح به سطح فتق و پارگی لایه‌های شکم دسترسی پیدا کند. روش‌های متنوعی برای ترمیم فتق در روش باز وجود دارد.
ممکن است جراح از یک مش (توری یا پرده مصنوعی) برای ترمیم ضایعه یا سوراخ فتق استفاده کند .
جراحی به روش لاپاراسکوپی: تکنیکی است که با ایجاد سه تا چهار برش کوچک پنج تا ده میلی‌متری و استفاده از دوربین و ابزار لاپاروسکوپی و قرار‌دادن مش (توری یا پرده مصنوعی) بر پارگی‌هایی که در دیواره شکم (عضله) انجام می‌شود. به جراح این امکان را می‌دهد که فتق و بافت‌های اطراف آن را در یک نمایشگر مشاهده کند. در این روش فتق از ناحیه پشت دیواره شکم ترمیم می‌شود. در این روش بیمار با درد و ناراحتی کمتر، زودتر به کار و فعالیت‌های روزمره خود باز می گردد.
تنها بعد از یک معاینه کامل و دقیق، جراح شما می‌تواند تعیین کند آیا لاپاراسکوپی برای شما مناسب است یا نه؟ این روش ممکن است برای برخی کسانی که قبلا جراحی‌های شکم داشته‌اند یا تحت شرایط درمانی خاصی هستند مناسب نباشد. روش لاپاراسکوپی برای بیماران چاق،فتق‌های دوطرفه کشاله ران و فتق‌هایی که عود کرده و قبلا با روش جراحی باز ترمیم شده بود توصیه می‌شود. با استفاده از این روش ابتلا به انواع عفونت‌ها، خونریزی و درد‌های مزمن کاهش می‌یابد. اما انجام لاپاراسکوپی می‌تواند ریسک آسیب به سایر نواحی بدن را افزایش دهد و نیاز است که این عمل تنها توسط پزشکی متخصص و مجرب صورت گیرد که در طول سال تعداد زیادی عمل فتق توسط روش لاپاراسکوپی انجام داده باشد.

دکتر شهاب شهابی

فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها