چنانچه بخواهیم با عینک روان‌شناختی به ماجرای چندهمسری نگاه کنیم باید بگوییم چند همسری بر استحکام خانواده تاثیر می‌گذارد. لازم به یاد آوری است که برای هر جامعه‌ای سلامت، نشاط اجتماعی و رفتار سالم اهمیت دارد و همه امکانات جامعه برای رسیدن به این اهداف به کار گرفته می‌شود به همین دلیل نباید با رواج مسائلی مانند چند‌همسری به خانواده و در نهایت جامعه آسیب رساند.
کد خبر: ۱۲۳۷۰۵۰

نباید فراموش کرد که از نظر روان‌شناختی مجموع توانمندی‌های هر فرد مشخص است، به‌خصوص از نظر عاطفی. مردی که چند همسر برای خود انتخاب می‌کند در قدم اول عواطفش چند پاره می‌شود؛ این درحالی است که چندپارگی عواطف روی شخص مقابل نیز تاثیر می‌گذارد.
از نظر روان‌شناختی اولین تاثیر چند همسری ایجاد خلأ روانی برای شخص است که در مرحله دوم برای همسران وی نیز ایجاد می‌شود.
باید تاکید کرد تجربه ثابت کرده که خلأ عاطفی ایجاد شده در تمام ناسازگاری‌های خانوادگی نقش دارد. اگر پرونده‌های مراجعان به روان‌شناسان را بررسی کنیم متوجه می‌شویم بیشتر افرادی که برای جدایی به مراکز مشاوره مراجعه می‌کنند از خلأ عاطفی رنج می‌بردند.
بنابراین چند همسری خیلی زود پایه‌های خانواده را سست می‌کند و سبب می‌شود خانواده رفته رفته دچار آسیب‌های جدی‌تری شود.
شخصی که چند همسری را انتخاب می‌کند همیشه با وجدان خود چالش دارد و وجدان آگاهش مدام او را سرزنش می‌کند.
این درحالی است که سرزنش سبب ایجاد اضطراب می‌شود.
نباید فراموش کنیم که اضطراب منشأ تمام اختلالات روانی است؛ به این ترتیب در ارزیابی مساله چند همسری می‌توان گفت سبب شروع اختلالات روانی -اجتماعی می‌شود؛ بنابراین پدیده چند همسری برای جامعه‌ای مانند ایران توصیه نمی‌شود.
وقتی جوامع مختلف را از نظر چند همسری بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که هرچه جامعه توسعه یافته‌تر و از نشاط بیشتری برخوردار باشد تک همسری در آن رواج دارد. به عبارت دیگر باید گفت تک همسری نشانه‌ای از جامعه توسعه یافته است، چراکه چنین جوامعی با رفتار و شخصیت سالم تعریف می‌شود.
می‌توان گفت در کشورهایی که چند همسری رواج دارد شاید شرایط اقتصادی عده‌ای مناسب باشد اما از نظر فرهنگی جوامع ایجاد شده از متوسط جامعه جهانی حدود 50سال عقب هستند.
به همین دلیل چند همسری را باید عامل ایجاد اخلال روان‌شناختی و بازگشت فرهنگی دانست.
هرچند سن ازدواج در کشورمان افزایش پیدا کرده و جامعه به سمت سالمندی می‌رود اما راه حل این آسیب‌ها رواج چند همسری نیست. به نظرم افرادی که این رویکرد را تبلیغ می‌کنند به‌دنبال منفعت‌طلبی هستند، چراکه چند همسری در‌نهایت به افزایش آسیب‌های اجتماعی دامن می‌زند.

دکتر محمد حاتمی

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها