3 فیلم «خون شد»، «قاتل وحشی» و «شنای پروانه» با سرمایه‌گذاری محمدصادق رنجکشان در حال تولید است

3 برادر در جشنواره فجر

آمار و ارقامی که از گیشه سینمای ایران منتشر می‌شود گویای این است که فروش فیلم‌ها آنچنان که باید چنگی به دل نمی‌زند و وقتی شرایط این‌گونه است مسلما دیگر هیچ توجیه منطقی و اقتصادی برای سرمایه‌گذاری کلان در سینما باقی نمی‌ماند. بر اساس آنچه گفته می‌شود با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی ایران، میانگین پولی که یک تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار باید برای تولید یک فیلم متوسط بگذارد رقمی مابین چهار تا هشت میلیارد تومان است که این رقم البته برای تولید فیلم‌های خاص به چند برابر می‌رسد.
کد خبر: ۱۲۳۷۰۰۵

با این تفاسیر چند سالی است پای سرمایه‌گذاران خارج از سینما به این عرصه باز شده که البته این ورود، از جهاتی به نفع سینما بوده و از جهاتی به ضررش. از این جهت به نفع سینماست که بعضا فیلم‌هایی با این پول‌ها ساخته شدند که بعدا فیلم‌های ماندگاری در تاریخ سینمای ایران شدند و جوایزی داخلی و خارجی زیادی کسب کردند که همگی افتخاری است برای سینمای کشور. ضرر اما از این جهت که با این پول‌ها ریخت و پاش‌های بی‌حساب و کتابی انجام شد که باعث اخلال در قیمت تمام شده فیلم‌ها و به خصوص دستمزد بازیگران شد و در نهایت سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان ثروتمند باعث شدند تهیه‌کنندگانی که پول‌شان از پارو بالا نمی‌رود خانه‌نشین شوند یا به فکر شغل دیگری بیفتند.
به هر حال سرمایه‌گذاری تاجران در سینما خیلی زود رونق گرفت. به همین دلیل آنها در سینما، تئاتر، شبکه نمایش خانگی و... رسوخ کردند و بسیار سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رفت رشد کردند و ریشه دواندند. البته این ریشه دوانی اگر با برنامه و تابع مقرراتی بود ایرادی نداشت، اما این اتفاق در سینمای ایران کاملا بی‌حساب و کتاب روی داد. آن‌قدر بی‌حساب و کتاب که ناخودآگاه متحیر می‌ماندی. متحیر از این‌که چرا باید یک بازیگر با بازی در تنها یکی دو فیلم در سال، گرانقیمت‌ترین خانه و ماشین را داشته باشد و بازیگری دیگر با سال‌ها مو سپید کردن در این حوزه در پول اجاره خانه‌اش مانده باشد! و پرسش‌هایی از این دست که البته در مورد خیلی از عوامل دیگر سینما هم صدق می‌کند.
سابقه پول‌های بی‌حساب در سینما
ماجرای پول بی‌حساب در سینما به اوایل دهه 90 برمی‌گردد. در آن سال‌ها نام بابک زنجانی به‌عنوان سرمایه‌گذار در چند فیلم مطرح شد. بابک زنجانی که در آن زمان هنوز به‌عنوان یک متهم اقتصادی شناخته نشده بود برای ساخت چند فیلم سرمایه‌گذاری کرد. آن روزها صرفا برخی از افراد شک و شبهاتی درباره ثروت بابک زنجانی طرح کردند که البته خیلی پررنگ نشد.
پس از آن حرف و حدیث بر سر سرمایه‌گذاران سریال «شهرزاد» بود که مسأله پول‌های بی‌حساب‌شان در سینما به صورت جدی مطرح شد. در پرونده تخلفات بانک سرمایه نام محمد امامی و محمدهادی رضوی تهیه‌کنندگان سریال شهرزاد به‌عنوان متخلف مطرح شد که البته از مدت‌ها قبل از برگزاری دادگاه این نام‌ها به‌کرات در برخی رسانه‌ها به‌عنوان متهم اقتصادی مطرح شده بود. خلاصه که نام‌های بی‌شماری در این موضوع برده شد که برای هیچ کدام‌شان نه توجیه اقتصادی وجود داشت نه هنری و بعضا حتی وقتی سن و سال این سرمایه‌گذاران را با میزان سرمایه‌هایی که در سینما گذاشتند می‌سنجیدید، لبخندی بر لبان‌تان می‌آمد.
از سرمایه‌گذاری در تئاتر تا سرمایه‌گذاری در فیلم‌های شاخص
در چند سال گذشته محمدصادق رنجکشان، یک فعال در حوزه گردشگری که گروه تورهای مسافرتی دلتابان را دارد وارد سینما شد. از‌جمله فیلم‌هایی که او در آن سرمایه‌گذاری کرده می‌توان به فیلم‌های «سرخ‌پوست» و «متری شیش‌ونیم» اشاره کرد که می‌گویند دستمزدهای کلانی به ستاره‌هایش پرداخته است.
رنجکشان البته این روزها مالک پردیس تئاتر شهرزاد است و چندی پیش میلیاردها تومان پول وسط گذاشت تا با آن یک نمایش موزیکال ساخته شود. یک نمایش پربازیگر با یک گروه بزرگ موسیقی و دکوری سنگین در یکی از لاکچری‌ترین هتل‌ها و.... خود رنجکشان درباره اتهام‌زنندگان به خودش می‌گوید: «عمده مطالبی که هرازگاهی در رابطه با اینجانب در بعضی از سایت‌ها و رسانه‌های مجازی عنوان می‌شود مربوط به افراد معلوم‌الحالی است که در جایگاه تهیه‌کنندگی یا نویسندگی یا هر مورد دیگری در این چند سال اخیر توفیقی در سینما حاصل نکرده و بدون سند و مدرک بوده و بنا به همین دلایل نتوانستیم با هم همکاری داشته باشیم، لذا اقدام به نشر اکاذیب می‌کنند که حتما در جای خود پاسخ آنها را خواهم داد». القصه ما هم قصد نداریم انگشت اتهام به کسی بزنیم و اصلا وظیفه ما این نیست و غرض حرف دیگری است. این روزها فصل ساختن فیلم‌های جدید سینمای ایران فرا رسیده و احتمال این‌که حدود ۲۲ فیلم از این آثار در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شود وجود دارد، به همین بهانه امروز مروری داریم بر فیلم‌هایی که با سرمایه محمدصادق رنجکشان در حال ساخت است و احتمالا در جشنواره فجر امسال رونمایی می‌شود.
«خون شد»
مسعود کیمیایی، کارگردان پیشکسوت سینما قرار است فیلمی در حال و هوای «قیصر» بسازد. این شایعه نخستین خبر درباره ساخت فیلم جدید مسعود کیمیایی است که پیش از این ۳۱ فیلم ساخته. فیلم قبلی کیمیایی با نام «قاتل اهلی» در ژانر سیاسی و اکشن ساخته شده بود که طبعا موافقان و مخالفان خود را داشت.
«قاتل وحشی»
حمید نعمت‌ا... آخرین بار با «شعله‌ور» در جشنواره فجر دیده شد و این روزها در حال فیلمبرداری فیلم «قاتل وحشی» است. در این فیلم نعمت‌ا... بار دیگر برای بازیگر نقش اول زن، سراغ لیلا حاتمی رفته است که پیش از این در فیلم‌های «بی‌پولی» و «رگ خواب» با او همکاری داشته است.
«شنای پروانه»
محمد کارت، با ساخت فیلم‌های مستند و داستانی که همگی در مجامع مختلف سینمایی مورد استقبال قرار گرفته اند از فیلمسازان جوان مطرح چند سال اخیر ایران به شمار می‌رود. او این روزها مشغول اولین فیلم بلند سینمایی خود با نام «شنای پروانه» به تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی و سرمایه‌گذاری محمدصادق رنجکشان است. فیلمنامه این فیلم که مضمونی اجتماعی دارد، توسط محمد کارت، حسین دوماری و پدرام پورامیری نوشته شده.

ساناز قنبری

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها