گزارش جام‌جم از 5 دفتر پخش پرفروش سینما در سال 98

سکان سینما در دست کیست؟

دفاتر پخش به‌عنوان واسط میان تهیه‌کنندگان و سینماداران، همواره نقشی اساسی در چرخه اقتصادی سینمای در اکران داشته‌اند و به همین خاطر است که خیلی از سینماگران هنگام عقد قرارداد، می‌گردند و شرکت‌های پخش اسم و رسم‌دار را برای فیلم‌شان انتخاب می‌کنند. به همین دلیل چگونگی عملکرد دفاتر سینمایی همواره زیر ذره‌بین است و یکی،دو دفتر هم به دلیل نفوذ زیادی که در چرخه اکران و کلا چرخه سینمای ایران دارند به مافیای اکران در سینما ملقب شده‌اند. مافیای اکران عبارتی است که تمام اهالی سینما را آشفته می‌کند و به واکنش فرومی‌برد، اما واقعا این مافیا چیست؟ مافیا سیستمی است که فروش محصولات خود را از طریق حذف رقبا رونق می‌دهد؛ نه از طریق بالا بردن کیفیت کارها که البته این شکل از مافیای سینمایی بر روند تولید آثار هم تاثیرگذار است. ادعای کسانی که معمولا به سردمداری مافیا در سینمای ایران متهم می‌شوند به تولید تام و تمام آثارشان در بخش خصوصی برمی‌گردد، اما اگر کسی قصد تحریف معنای معمول واژه مافیا را نداشته باشد باید گفت اساسا مافیا هم چیزی است که در بخش خصوصی فعالیت می‌کند وگرنه به ویژه‌خواری‌های دولتی عنوان رانت داده می‌شود، نه مافیا. به‌تازگی با اعلام گزارشی، اطلاعات جالبی درباره ابعاد مختلف اکران فیلم در سال‌های اخیر در معرض دید قرار گرفته است. گزارش فروش دفاتر پخش قسمتی از این اطلاعات است که نشان می‌دهد پنج دفتر پخش فیلم سهم عمده‌ای در اکران فیلم‌های سینمایی دارند که البته حدود 38‌درصد درآمد اکران فیلم‌ها در اختیار دو دفتر پخشی که کم‌وبیش ریشه‌های مشترکی دارند، برمی‌گردد.
کد خبر: ۱۲۳۶۷۹۷

نایب قهرمان / خانه فیلم
دفتر پخش بعدی «خانه فیلم» است. مدیریت خانه فیلم را سیدجمال ساداتیان و سعید خانی به‌عهده دارند. این دفتر پخش امسال با پنج فیلم، 537/18 درصد از کل فروش سینما را به خود اختصاص داده است و با فروش 3،146،344 بلیت، فروشی 38،572،856،000 تومانی را تجربه می‌کند.

سلطان در سایه / نیکان فیلم
نیکان فیلم هم در سال جاری با پخش دو فیلم 12،366 درصد بازار عرضه فیلم را در اختیار گرفته. این دفتر پخش در افکار عمومی به‌عنوان یکی از دفاتر پخش در سایه شناخته می‌شود. دفتری که ظاهرا قرار است در سایه سیاست‌های دفتر پخش فیلمیران به مدیریت علی سرتیپی فعالیت کند. این دفتر با مشارکت تینا پاکروان، بیژن امکانیان و علی سرتیپی راه‌اندازی شده و خیلی از اهالی سینما و فرهنگ آن را به نوعی یکی از دفاتر پخش اقماری از مجموعه فیلمیران می‌دانند که در راستای سیاستگذاری‌های آن شرکت عمل می‌کنند. نیکان فیلم با فروش 901/466/2 بلیت، فروشی 000/712/730/25 تومانی داشته.

سلطان پخش / فیلمیران
در معرفی پنج دفتر پخش موفق امسال رتبه اول را فیلمیران به خود اختصاص می‌دهد که توانسته 897/25 درصد بازار عرضه فیلم را در دست بگیرد. فیلمیران به مدیرعاملی علی سرتیپی با ادغام چهار شرکت فیلمسازی (فیلمسازان جوان به مدیریت سید غلامرضا موسوی، میلاد فیلم به مدیریت رسول صدرعاملی، آفتاب‌نگاران به مدیریت محمدرضا تخت‌کشیان و سیران‌فیلم به مدیریت حمید اعتباریان) در سال 1383 تاسیس شد. فیلمیران با توزیع 9 فیلم در سال جاری توانسته 369/334/4 بلیت بفروشد و درآمدی بالغ بر 000/125/887/53 تومان کسب کند.

نور علی نور/ نورتابان
چهارمین دفتر پخش پرفروش امسال، دفتر پخش نورتابان است. محمدرضا صابری، مدیرعاملی شرکت سینمایی نورتابان را به‌عهده دارد. این دفتر پخش با دو فیلم 751/10 درصد از سهم بازار را کسب کرده و 2،063،364 بلیت فروخته و 22،370،648،000 تومان فروش داشته.

چشم و چراغ حوزه هنری / بهمن سبز
پنجمین دفتر پخش هم بهمن سبز است. این دفتر پخش به‌عنوان زیر مجموعه حوزه هنری فعالیت می‌کند که با شش فیلم در سال جاری سهم 576/9 درصدی از بازار عرضه سینما را داشته و با فروش 746/834/1 بلیت، فروشی 000/158/926/19 تومانی را تجربه کرده.

با همین توضیحات پنج دفتر پخش پرفروش سینما در سال 98 در جدول بدین شرح اعلام می‌شود:

سهم بازار

تعداد فیلم

مقدار فروش (تومان)

تعداد بلیط

نام فیلم

897/25

9

53،887،125،000

4،334،369

فیلمیران

18/537

5

38،572،856،000

3،146،344

خانه فیلم

366/12

2

25،730،712،000

2،466،901

نیکان فیلم

751/10

2

22،370،648،000

2،063،364

نورتابان

576/9

6

19،926،158،000

1،834،746

بهمن سبز

به هر حال اکران در سینمای ایران پدیده پیچیده‌ای است. البته که اگر با هر کدام از دفاتر پخش صحبت کنیم با قاطعیت می‌گویند که طبق قانون در حال فعالیت هستند و هیچ اقدام فراقانونی انجام نمی‌دهند و این وسط معلوم نیست تکلیف آن عده‌ای که در همین دفاترپخش فیلم‌های بفروش را به نفع خودشان از چنگ باقی همکاران‌شان درمی‌آورند، چه می‌شود؟ و مگر می‌شود ادعای کار فرهنگی داشت؛ اما اکران را به حال خودش و تحت‌مدیریت پدرخوانده‌ها رها کرد؟ رهاشدگی‌ای که قطعا هر چه بیشتر از آن می‌گذرد سینما را نابودتر می‌کند.

ساناز قنبری

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها