این باور نادرست باید اصلاح شود که اگر دختر نوجوانی در دوران قاعدگی دردهای شدید داشت، بهتر است والدینش او را پیش متخصص زنان یا متخصص آندومتریوز ببرند تا اگر بیماری وجود داشت، زودتر کنترل شده و جلوی گسترش و بروز پیامدهای جدی آن گرفته شود.
کد خبر: ۱۲۳۶۶۳۷

دکتر عاطفه گرگین، فلوشیپ لاپاراسکوپی پیشرفته و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا گفت: آندومتریوز حضور بافت لایه داخلی رحم یا همان آندومتر در نقاط دیگر بدن است. در واقع وقتی سلول‌های آندومتر رحم در نقاط دیگر بدن یافت می‌شوند، تشخیص آندومتریوز مطرح می‌شود. در این بیماری، همزمان با چرخه‌های قاعدگی، این بافت‌ها در دیگر نقاط بدن شروع به خونریزی می‌کنند و باعث ایجاد درد، ضایعات عمقی و چسبندگی می‌شوند. این بیماری می‌تواند اغلب نقاط بدن، به‌ویژه حفره شکم و لگن را (به‌جز طحال) درگیر کند و ممکن است در هر مقطع زمانی، از زمان بلوغ تا زمان یائسگی، بروز پیدا کند.
دکتر گرگین احتمال درگیر شدن دستگاه گوارش و دستگاه ادراری با این بیماری را بیشتر از دیگر نقاط بدن دانست و افزود: به دلیل نزدیکی این اندام‌ها به کانون‌های آندومتریوز، احتمال ابتلای دستگاه گوارش، به‌ویژه روده، مثانه و مجاری ادراری، بیشتر از دیگر نقاط است. احتمال شیوع آندومتریوز در دستگاه گوارش حدود ۱/۲ درصد و احتمال شیوع آن در دستگاه ادراری حدود ۱۲ تا ۳۷ درصد گزارش شده است.
وی نقش ژنتیک در بروز این بیماری را بسیار پررنگ دانست و توضیح داد: مطالعات مختلف نشان داده شیوع بیماری آندومتریوز در کسانی که یکی از اعضای خانواده‌شان مبتلا به این بیماری است، ۶ تا ۹ برابر بیشتر از افراد عادی است و حدود دوسوم افرادی که خواهر یا مادر مبتلا به آندومتریوز دارند، به این بیماری مبتلا می‌شوند. همچنین در مطالعاتی که روی دوقلوهای تک‌تخمکی انجام شد، مشخص شد که در صورت ابتلای یکی از آنها به آندومتریوز، احتمال ابتلای دیگری ۷۵ تا ۸۸ درصد است. با توجه به این مطالعات، می‌توان نقش وراثت و ژنتیک را در بروز بیماری آندومتریوز به‌روشنی دریافت.
عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا درباره احتمال عود این بیماری افزود: باید توجه کنیم که چون بیماری آندومتریوز زمینه ژنتیکی دارد، طبیعی است که احتمال عود آن وجود داشته باشد. مطالعات نشان داده‌ خطر عود این بیماری پس از جراحی حدود ۵ تا ۲۰ درصد در پنج سال است. البته نوع جراحی هم در احتمال عود آندومتریوز مؤثر است. اگر جراحی لاپاراسکوپی کامل همراه با برداشتن تمام بافت‌های درگیر و ضایعات عمقی انجام شود، خطر عود بیماری کاهش خواهد یافت./ جام‌جم دیلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها