پخش مستند «برادران» با موضوع همدلی شیعیان و اهل تسنن ایران از شب گذشته و با شروع هفته وحدت از شبکه 5 شروع شد

دوستت دارم برادر!

ربیع‌الاول سومین ماه هجری قمری است و درباره برکات این ماه بارها گفته شده است. به همین دلیل این ماه برای مسلمانان جایگاه ویژه‌ای هم دارد، به ویژه از 12 تا 17 ربیع‌الاول که هفته وحدت نامگذاری شده است. از سوی دیگر این روزها موعدی است برای یادآوری این‌که ما برادران زیادی داریم، برادرانی از اهل سنت. شاید همین موارد بوده که باعث شده شبکه پنج سیما دست به کار شود و برای هفته وحدت امسال یک مجموعه مستند آماده کند. مجموعه مستندی که با محوریت نشاط و زندگی اجتماعی عزیزان اهل سنت تولید شده است. پخش این مستند از شب گذشته از شبکه پنج شروع شده است. مستند برادران کاری از گروه سیاسی شبکه پنج سیماست که از شب گذشته ساعت 21 و 30 دقیقه برای مدت هفت شب در هفته وحدت روانه آنتن شده و ساعت 15 و 30 دقیقه و 3 و 30 دقیقه بامداد بازپخش می‌شود. تهیه‌کنندگی این مستند را اسماعیل حاج حیدری به عهده دارد. او با ساخت چنین مستندی نگاه تازه‌ای به اهل سنت داشته است. او به زندگی اجتماعی این افراد می‌پردازد که تا چه میزان اهل محبت هستند و این‌که چه خدماتی به نظام کرده‌اند. در واقع عوامل مستندساز این مستند به سراغ شهرهای مختلف رفته‌اند و افرادی از اهل سنت انتخاب کرده‌اند و به معرفی آنها و زندگی اجتماعی‌شان می‌پردازند تا از این طریق شناخت بهتری به مخاطبان سیما بدهد. البته گروه سازنده به سراغ آدم‌های مشهور نرفته‌اند، بلکه روایتگر زندگی آدم‌های عادی هستند.
کد خبر: ۱۲۳۶۵۸۶

ایده شکل‌گیری
هر برنامه، مستند یا مجموعه تلویزیونی خط شروعی دارد. اسماعیل حاج حیدری هم تا به امروز مستندهای متفاوتی با مضامین مختلف تولید و پخش کرده که از شبکه‌های مختلف سیما روانه آنتن شده است. او در تازه‌ترین ساخته‌اش به سراغ اهل سنت رفته است. این تهیه‌کننده در این باره تاکید می‌کند که هدف از ساخت مجموعه برادران، آگاهی بیشتر به مخاطبان است. او ادامه می‌دهد: برخی اطلاعات‌شان درباره اهل سنت کم
است. به عنوان مثال نمی‌دانند که آنها چه باورهایی دارند و این‌که تا چه میزان به اهل بیت (ع) توجه می‌کنند و ارادت دارند. این در حالی است که اهل سنت محب اهل بیت (ع) هستند و در نمازهای پنج‌گانه‌شان به اهل بیت (ع) سلام می‌دهند، حتی جزو واجبات نمازشان محسوب می‌شود. به همین دلیل تصمیم گرفتم به مناسبت هفته وحدت یک مستند هفت قسمتی درباره اهل سنت آماده کنم و اطلاعات صحیح به مخاطب ارائه بدهم.

از روحانی تا خبرنگار
مخاطبان علاقه‌مند هستند که بدانند عوامل سازنده مستند برادران برای ساخت این اثر سراغ چه افرادی از اهل سنت رفته‌اند؟ آیا سراغ کسانی رفته‌اند که چهره هستند یا افراد عادی. باید به این سؤال این طور پاسخ داد که این مستند روایتی از کسب و کار، آداب و رسوم و معیشت برادران اهل سنت، محبت ایشان به اهل بیت، خدماتشان به نظام و همچنین خدماتی که نظام به برادران اهل سنت ارائه داده، است.
حاج حیدری توضیح می‌دهد: مستند «برادران» به زندگی اجتماعی هفت شخصیت از مردم عادی اهل سنت همچون کشاورز، آشپز، نوازنده، تاجر، روحانی، خبرنگار و... پرداخته شده است. ما برای این مستند سراغ آدم‌های عادی رفتیم تا برای مخاطبانی که بیننده این مستند هستند، جذابیت داشته باشد و زندگی اجتماعی اهل سنت برایشان قابل لمس باشد. البته پیدا کردن این افراد کار سختی بود، حتی برخی از آنها بعد از یک روز جلوی دوربین خسته می‌شدند و ما باید سراغ فرد دیگری می‌رفتیم.

سفر به 3 استان
تعداد اهل سنت در ایران کم نیست و هر کدام از آنها در یکی از شهرها زندگی می‌کنند. گروه سازنده مستند برادران برای ساخت این اثر به سراغ سه استان سیستان و بلوچستان، کردستان و گلستان رفته‌اند و به زندگی اجتماعی اهل سنت این استان‌ها می‌پردازند. حاج حیدری درباره انتخاب این سه استان می‌گوید: ما علاقه‌مندیم سراغ استان‌های دیگر هم برویم، چون اهل سنت در شهرهای مختلف ایران زندگی می‌کنند، اما از آنجا که مستند در هفت قسمت بود و بودجه آن هم محدود تعریف شده بود، نتوانستیم سراغ استان‌های دیگر برویم. البته اگر بودجه اختصاص داده شود و حمایت شویم ما دوست داریم فصل دوم این مستند هم تولید شود تا مخاطبان بیشتر با زندگی اهل سنت آشنا شوند.

بهره بردن از بازی‌های بومی محلی
تهیه‌کننده مستند برادران یادآور می‌شود در این مجموعه موضوعاتی همچون کارآفرینی، حوزه‌های علمیه، نمازجمعه، قبرستان، مساجد و امامزاده‌ها، شعرا و نوازندگان، مدیران و کارمندان اهل سنت، خانواده شهدا و جانبازان، بانوان و غذاهای محلی، بازی‌های بومی محلی، صنایع‌دستی و البسه سنتی در استان‌های مختلف اهل سنت مورد بررسی قرار گرفته است. وی در ادامه تاکید می‌کند: در این برنامه از مشاوره و کارشناسی مجموعه‌هایی همچون مجمع تقریب مذاهب اسلامی، دفاتر نمایندگی ولی فقیه در استان‌های اهل سنت، بسیج هنرمندان کشور، شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی، اتحادیه بین‌المللی امت واحده، اداره کل فرق، ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی کشور، مجمع فعالان فرق، ادیان، اقوام و مذاهب (مفام) و ... بهره گرفته‌ایم. علی‌اصغر داوودآبادی مشاور هنری و دکتر صفاتاج سرپرست تحقیق هستند. همچنین حجج‌ اسلام سید حامد علم‌الهدی، مجیدرضا فولادی، محمدرضا رنجبر و علیرضا کمیلی به عنوان مشاوران مذهبی با این مستند همکاری کردند.

فاطمه عودباشی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها