نامزدهای بخش مستندنگاری جایزه جلال چه کتاب‌هایی هستند

حقیقت‌نویسی در محضر جلال

12 دوره برگزار شده و تمامش در حوالی آذر؛ ماهی که جلال آل‌احمد چشم به جهان گشود. درباره این جایزه زیاد شنیده‌ایم و بد نیست بدانیم که کارش کمک به ارتقای زبان و ادبیات ملی ـ دینی است آن هم با اهدای جایزه به بهترین‌ها و بزرگداشت پدیدآورندگان آثار ادبی برجسته، بدیع و پیشرو. این جایزه ادبی به نویسندگانی تعلق می‌گیرد که داستان بلند، داستان کوتاه، نقد ادبی و کتب مستندنگاری و تاریخ‌نگاری نوشته باشند و هیات علمی و هیات داوران این جایزه برترین‌ها را انتخاب می‌کنند. امثال مرتضی سرهنگی، ساسان ناطق و میثم امیری داوری بخش مستندنگاری را برعهده داشتند و پنج اثر را به عنوان نامزد این بخش انتخاب کرده‌اند.
کد خبر: ۱۲۳۶۴۲۳

بعد از آن بیست و سه نفر
نام کتاب: اردوگاه اطفال
مولف: احمد یوسف‌زاده
ناشر: سوره مهر
احتمالا ماجرای «آن بیست و سه نفر» را می‌دانید، همان 23 نوجوانی که در دوران جنگ تحمیلی به اسارت رژیم بعثی درآمدند و بعدها یکی از آنها به نام احمد یوسف‌زاده خاطراتش را نوشت. یوسف‌زاده در ادامه آن کتاب، اثر دیگری هم به رشته تحریر درآورده به نام اردوگاه اطفال که داستانش درباره 400 اسیر نوجوانی است که در اردوگاه رمادی2 گرفتار شده‌اند. برخلاف کتاب قبلی که نوجوانان با یک دشمن مشترک روبه‌رو بودند، در این کتاب نوجوانان به اسارت درآمده، علاوه‌بر عراقی‌ها با یک ایرانی نانجیب هم مواجه بودند که به موازات دشمن قرار گرفته بود.
این ایرانی در کنار نیروهای بعثی به گفته یوسف‌زاده مثل دو لبه قیچی بودند که نوجوانان اردوگاه را در تنگنا قرار می‌دادند.
کتاب اردوگاه اطفال تقریظ مقام معظم رهبری را نیز به همراه دارد و خاطرات دو سال از دوران اسارت یوسف‌زاده و نوجوان‌های دیگر را با همه اتفاقات تلخ و شیرین روایت می‌کند.

ریل‌های متقاطع
نام کتاب: قطارباز، ماجرای یک خط
مولف: احسان نوروزی
ناشر: چشمه
کتاب درباره راه‌آهن ایران است و از یک مسیر حرف می‌زند؛ مسیری که راه‌آهن ایران طی کرده و خطوطی که شکل گرفته‌اند از تجریش تا راه‌آهن تهران با قطار زیرزمینی، از تهران به تبریز، از زاهدان تا میرجاوه،‌ از بندرترکمن تا ساری، از بندر امام‌خمینی تا اهواز و با هر خط به تاریخ معاصر هم پرداخته است. احسان نوروزی از مسیر ثبت تاریخ راه‌آهن به یادداشت‌هایی درباره‌ سیاست معاصر راه‌آهن در ایران می‌رسد و شکافی که موج خصوصی‌سازی از اوایل دهه‌ ۱۳۸۰ در آن ایجاد کرد. مشاهدات شخصی نویسنده و آنچه از روایت‌های تاریخی از فلان سیاستمدار، بهمان سوزن‌بان یا مدیر محلی نوشته بر خلاف خطوط موازی ریل‌های قطار در پایان کتاب به هم می‌رسند و روایتی جذاب از تاریخ پیشروی مخاطب قرار می‌دهند.

همه فن‌حریف
نام کتاب: دست‌نیافتنی
مولف: علیرضا حیدری و طاها صفری
ناشر: گلگشت
نشر گلگشت خودش را اولین و تنها نشر تخصصی ادبیات ورزشی در ایران معرفی می‌کند و از اولین آثاری که به عنوان زندگینامه ورزشی منتشر کرده همین کتاب دست‌نیافتنی است که به زندگی علیرضا حیدری اختصاص دارد. حیدری در این کتاب، فراز و فرود‌های زندگی قهرمانی و حرفه‌ای خود را روایت کرده و البته طاها صفری در کنار او نگارش این کتاب را به انجام رسانده است. جالب است بدانید حیدری علاوه بر ورزش در صنعت و هنر نیز فعالیت دارد؛ هم در کار معدن آهن است و هم تجربه بازی در فیلم «من یک ایرانی‌ام» را از سر گذرانده؛ فیلمی که در کشور اوکراین ساخته شد.

آقا معلم در سرزمین عجایب
نام کتاب: سرزمین خارج از نقشه (خاطرات عجیب یک معلم براساس زندگی عزیز محمدی‌منش)
مولف: علی نورآبادی
ناشر: قدیانی
عزیز محمدی‌منش یک معلم است، معلمی در مناطق عشایری لرستان که او را با دانش‌آموزانش در مناطق سخت گذر با کوهستان‌های سرسخت و صخره‌های زمخت می‌شناسند. علی نورآبادی همت کرده و درباره زندگی این معلم کتاب سرزمین خارج از نقشه را نوشته است؛ کتاب که حالا نامزد جایزه جلال شده و در یک قدمی دریافت این جایزه قرار دارد. خواندن این کتاب احتمالا لبخند به لب و بیشتر از آن بغض در گلویتان خواهد نشاند و سرسختی، ایمان و تلاش این معلم را خواهید ستود چرا که او فقط یک معلم نبوده و فقط در کلاس درس حاضر نمی‌شد، عزیز محمدی‌منش در مراسم عقد حضور داشته، مرده‌شویی کرده، در عروسی و دعوا بوده و جهانش به کلاس درس خلاصه نمی‌‌شده است.

فریاد بی‌‌گناهی
نام کتاب: نقاشی قهوه‌خانه؛ خاطرات کاظم دارابی متهم دادگاه میکونوس
مولف: محسن کاظمی
ناشر: سوره مهر
کاظم دارابی قصه بلندی داشت از دوران کودکی تا زمانی که درگیر ماجرای میکونوس شد. داستانش برمی‌گردد به ترور چهار تن از فعالان سیاسی اپوزیسیون و از آن جمله صادق شرفکندی، دبیرکل حزب دموکرات کردستان، در رستوران میکونوس در برلین و کاظم دارابی، دانشجو و تاجر ایرانی مقیم آلمان در جریان دادرسی‌ها و در دادگاهی با حضور ۱۷۰ شاهد و از آن جمله بنی‌صدر، نخست‌وزیر مخلوع ایران، محکوم به حبس ابد شد. کتاب «نقاشی قهوه‌خانه»، شرح این ماجراست که دارابی پس از گذراندن ۱۵ سال حبس و اخراج از آلمان به ایران بازگشته و با واکاوی اسناد سعی دارد بی‌گناهی خود را نشان بدهد.

ام‌البنین دیوسالار

گروه ادب و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها