اشتباهات عجیب و فراموش‌نشدنی آثار ایرانی و خارجی تاریخی

گــاف‌های تــاریخی!

ساخت سریال با تعداد قسمت‌های بالا خالی از اشتباه نیست. حالا این حساسیت در سریال‌های تاریخی که بیشتر نیاز به توجه دارد، بالاتر است. از طرفی وقتی سریالی تاریخی پخش می‌شود خیلی از مردم دنبال گاف‌های این سریال می‌گردند تا سوژه‌ای برای انتقاد به فیلم و سریال‌ها داشته باشند. انصافا کار فیلمسازان تاریخی هم سخت است، چرا که پیدا کردن المان‌های دهه 50 و 60 حالا در کشورمان کمی سخت شده. تا جایی که همایون اسعدیان کارگردان سریال گرگ و میش در مصاحبه‌ای گفته برای پیدا کردن یک دیوار 40 متری که المان‌های دهه 90 را نداشته باشد با سختی‌های فراوانی رو به رو شده بودند. فکر نکنید این گاف‌ها فقط مخصوص فیلم و سریال‌های ایرانی است.فیلم و سریال‌های خارجی هم از این قاعده مستثنا نیستند. تعدادی از اشتباهات فاحش این سریال‌های ایرانی و خارجی را از نظر گذرانده‌ایم.
کد خبر: ۱۲۳۶۳۰۸

سریال یوسف پیامبر
بزرگ‌ترین گافی که این سریال داد سکه‌هایی بود که بین مردم و کاهنان معبد رد و بدل می‌شد. اگر داستان حضرت یوسف در زمان آخناتون اتفاق افتاده باشد پس این ماجرا به حدود 4000 سال قبل برمی‌گردد. در حالی که سکه حدود 2000 سال بعد از این دوران برای اولین‌بار توسط داریوش کبیر با تصویری از او روی سکه به نام «زریک» ضرب شد. قبل از ضرب سکه در مصر و کشورهای دیگر به جای سکه از حلقه‌هایی برای مبادلات‌شان استفاده می‌کردند. رد عبور کامیون‌ها روی خاک، رد عمودی شلاق روی لباس یوسف، نوع لباس‌های رومیان و ... گاف‌های دیگر این سریال بود.
سریال مختارنامه
در قسمتی از این سریال کیان هنگامی که مختار لباس رزم بر تن می‌کند به او می‌گوید: «شما را وقتی در این لباس می‌بینم، یاد رستم دستان می‌افتم که یکی از پهلوانان افسانه‌ای ایران است». داستان رستم را فردوسی چهار قرن پس از خروج مختار به رشته تحریر درآورده و در واقع در زمان مختار اصلا شاهنامه‌ای وجود نداشته است. یکی دیگر از این گاف‌ها استفاده از اشعار حافظ مثل «برو این دام بر مرغی دگر نه/ که عنقا را بلند است آشیانه» است که از لحظ زمانی باز هم نمی‌تواند ربطی به جناب حافظ داشته باشد.
سریال در چشم باد
در سال‌های ابتدایی بعد از انقلاب خانم‌ها از روسری‌های تک‌رنگ استفاده می‌کردند. ولی لیلی داستان در چشم باد از روسری‌هایی استفاده می‌کرد که کاملا امروزی بودند. یکی دیگر از این گاف‌ها وجود کیوسک‌های مطبوعاتی امروزی بود در صورتی که دکه‌ها در آن زمان آهنی بودند و غالبا روی آنها اسامی روزنامه‌ها نوشته می‌شد. بیژن در سال‌های ابتدایی جنگ از این دکه‌ها روزنامه می‌خرد. در تصویری هم که بیژن و لیلی در خیابان شاهد گروه‌های اعزامی به جبهه هستند یکی دیگر از همین دکه‌ها در قاب دیده می‌شود. وجود علمک گاز در برخی سکانس‌ها، پلاک کاملا امروزی بعضی از کوچه‌ها، مانتوی دخترهای دبستانی و طرح جومونگ روی کیف بچه‌ها، سوتی‌های دیگر این سریال بود.
سریال کیمیا
وقتی این سریال از شبکه دوی سیما روی آنتن رفت، ‌‌گاف‌های فراوانش سوژه شبکه‌های اجتماعی شد. در سکانسی پدر کیمیا از کیسه پلاستیکی برای خرید میوه استفاده کرده در صورتی که در دهه 50 میوه‌ها درون پاکت‌های کاغذی عرضه می‌شد. در قسمتی دیگر وقتی مهراوه شریفی‌نیا سوار اتوبوس شده، تصویر پژو 206 روی شیشه اتوبوس افتاده و اشتباهات دیگر این سرسال باعث شد خود مهراوه شریفی نیا و پوریا پور سرخ هم با این سوتی‌ها در فضای مجازی شوخی کنند!
معمای شاه
معمای شاه هم از آن سریال‌های پرگاف بود. از سوتی‌های تصویری بگیرید تا تاریخی. تا جایی که رسید که خسرو معتضد در مصاحبه‌ای با انتقاد از عدم تطبیق تاریخی فیلم با واقعیت، گفته بود: «کم مانده موبایل دست ناصرالدین شاه بدهند». یکی از سوتی‌های تاریخی، استفاده از بیت
«یا علی گفتیم و عشق آغاز شد» بود که تازه در دهه 70 سروده شد. یکی دیگر از اشتباهات فاحش هم استفاده از ماهیتابه تفلون برای درست‌کردن نیمرو بود. در سکانسی دیگر از پارچ و لیوان امپراتوری کاملا امروزی استفاده شده بود.

هری پاتر

هری پاتر با ۳۰۸ اشتباه در نسخه هری پاتر و زندگی آزکابان همه را شگفت‌زده کرد. البته جالب است بدانید نسخه اول آن هم ۲۹۱ اشتباه داشت. در یکی از صحنه‌ها فیلمبردار لطف کرده و خودش هم وارد کادر شده و در سمت چپ تصویر اصلی دیده می‌شود و جالب این‌که هیچ‌کس هم حواسش به این مورد نبوده است. یکی دیگر از اشتباهات این سریال مربوط به لباس هری پاتر بوده است. هری در این سکانس خوابیده و تی‌شرتی که در این صحنه به تن دارد با لباسی که چند ثانیه بعد از خواب بلند می‌شود، کاملا متفاوت است. هم از نظر رنگ و هم از نظر یقه لباس!

رابین هود

در قسمتی مورگان فریمن که نقش یک مسلمان به نام «عظیم» را بازی می‌کند، از یک تلسکوپ برای دیدن نقاط دور استفاده می‌کند. در حالی که تمدن اسلامی مرکز فناوری و اختراعات در آن زمان یعنی حدود قرن 15 میلادی، محسوب می‌شد، اما تا سال 1600 وسیله‌ای به نام تلسکوپ وجود خارجی نداشت.

بازی تاج و تخت

این سریال پرطرفدار هم بدون اشتباه نبوده است. در سکانسی که دنریس تارگرین پشت میز نشسته قهوه استارباکس روی میز قرار دارد. همین لیوان استارباکس که بعدا مشخص شد چای سبز بوده، باعث شد این سریال دستمایه طنز و شوخی در سراسر دنیا شود. در اپیزود ششم و پایانی فصل هشتم در جریان گردهمایی مردان و زنان قدرتمند وستروس برای انتخاب فرمانروای جدید، کنار پای سمول تارلی یک بطری آب معدنی دیده می‌شود!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها