با وجود این‌که گام چهارم ایران در راستای کاهش تعهدات هسته‌ای در چارچوب برجام بود شاهد انتقادات فراوان از سوی کشورهای اروپایی بودیم و این در حالی است که این کشورها در طول یک‌سال و نیم گذشته به هیچ تعهدی عمل نکردند. بنابراین آنها در جایگاهی نیستند که از ایران انتقاد و گلایه‌ای داشته باشند بلکه باید از کشورمان تشکر کنند که گام بلندتری برنداشته است.
کد خبر: ۱۲۳۶۲۱۶

آنها باید به این فکر کنند که اگر به تعهداتشان عمل نکنند در نهایت جمهوری اسلامی ایران مجبور به کنار گذاشتن تمام تعهدات برجامی خود خواهد شد.
شرایط کنونی نشان می‌دهد که اروپاییان به دلیل ترس از ترامپ یا جلب نظر وی قصدی برای ایستادگی در برابر آمریکا ندارند، بنابراین تصور نمی‌کنم که آنها در حال حاضر نیتی برای اجرای تعهداتشان در مقابل ایران داشته باشند. به همین دلیل به نظر می‌رسد همچنان به سوی گام‌های بعدی - که می‌تواند کاهش نظارت‌ها باشد - پیش خواهیم رفت. این موضوع می‌تواند حرکت مهمی باشد و ایران در نهایت چاره‌ای جز حرکت به این سو نخواهد داشت.
با توجه به مقاومت چین و روسیه در مقابل آمریکا، اگر اروپا نیز چنین قصدی داشت می‌توانست همراه با این کشورها در برابر آمریکا مقاومت کند، چرا که آمریکا نمی‌تواند همه کشورها را تحریم کند.
نکته دیگر این که حتی اگر اروپا با توجه به گام‌های برداشته شده از سوی ایران بخواهد از برجام خارج شود اتفاق خاصی برای ما رخ نمی‌دهد، زیرا در حال حاضر نیز تحریم هستیم و در صورت از بین رفتن برجام با سرعت بیشتری برنامه هسته‌ای خود را تقویت خواهیم کرد و دیگر محدودیت‌های برجام را نخواهیم داشت.
اروپا و آمریکا باید بدانند در صورت از بین رفتن برجام، آنها دیگر نمی‌توانند چنین برجامی را به‌وجود بیاورند و ایران دیگر به‌راحتی حاضر به مذاکره با کشورهایی نخواهد شد که به هیچ یک از تعهداتشان پایبند نیستند و در عین حال توانمندی هسته‌ای ایران نیز بیش از گذشته خواهد بود.
امروز حتی به اعتراف دیگران، ایران در منطقه دست برتر را نسبت به آمریکا دارد و این ضریب امنیتی ما را بالا برده است. علی‌رغم دغدغه‌های مردم در مورد موضوعات اقتصادی دیگر مانند چند ماه قبل برخی نگران وقوع جنگ نیستند و این اتفاق محصول افزایش قدرت دفاعی و توانمند شدن متحدان ما در منطقه است.
گام‌هایی که تاکنون جمهوری اسلامی ایران برداشته در کنار قدرت دفاعی و افزایش قدرت متحدان ما در جبهه مقاومت، موجب افزایش اقتدار کشورمان در اذهان شده است.

محمد مرندی

استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها