در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
کش و قوس گرانی بین تولیدکنندگان و فروشندگان
ماجرا از اینجا شروع شد که سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو اعلام کرد ایرانخودرو و سایپا عامل گرانی خودرو هستند. وی معتقد است: بنا بر اعلام فروشندگان خودرو چند وقتی است فاکتور خودروهای پراید و پژو 206 در نمایندگیها کند شده و همین امر قیمتها را در بازار به هم ریخته است. همچنین عرضه خودروهای زیر صد میلیون تومان در بازار مختل شده و همین امر عامل افزایش قیمتها است. از سوی دیگر موتمنی میگوید: ایرانخودرو و سایپا نیاز بازار را باید در خودروهای پرتیراژ تأمین کنند که با اختلال در این موضوع رشد قیمتها به وجود آمده است. البته در حال حاضر این قیمتها واقعی نیستند و خریداران مراقب باشند.
در همین حال، احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان در واکنش به اظهارات موتمنی مبنی بر اینکه عامل گرانی خودرو در روزهای اخیر ایرانخودرو و سایپا هستند گفت: نامبردن از خودروسازان بهعنوان عامل گرانی باهدف انحراف افکار و تشویش اذهان عمومی صورت میگیرد.
وی تأکید کرد: خبر توقف تولید پراید هفته پیش به طور رسمی از سوی شرکت سایپا تایید و اعلام شد و بدیهی است که پس از انتشار آن، جو روانی بازار درباره خودرویی که فروش آن نیز بهزودی کاملا متوقف میشود، کمی ملتهب شود و قیمت آن تغییر کند. این در حالی است که موتمنی معتقد است مردم بهدنبال خودروهای روز و جایگزین پراید هستند نه خودروهای از رده خارج.
فشار به مردم و تأمین بدهیها، هدف اصلی خودروسازان است
معنوی، مسؤول یکی از نمایشگاههای خودرو در خیابان جمالزاده در اینباره به خبرنگار ما گفت: بازار خودرو درحالحاضر با نوسانات زیادی روبهرو است و چون در حال حاضر به دلایل نامعلومی خودروهای داخلی گران شده از خرید آنها امتناع میورزیم.
وی افزود: دلیل گرانی این خودروها را باید مسؤولان امر اعلام کنند، لکن همواره از این امر خودداری میکنند؛ این در حالی است که بازار خودرو بسیار راکد است و هر 20 روز تنها دو سه ماشین در بهترین حال به فروش میرسانیم.
معنوی در ادامه اذعان کرد: جلوی واردات ماشینهای خارجی که گرفته شده است و شرکتهای خودروساز از تحویل خودرو به نمایشگاه و مردم خودداری میکنند؛ البته بیشتر جو روانی راه انداختهاند تا بدهیهای شرکتهای خودروساز که معلوم نیست از چه محلی است با فشار به مردم تأمین شود.
قیمت پراید از 50 میلیون تومان گذشته است
عباسی، مسؤول یکی از نمایشگاههای خودرو در خیابان نیروی هوایی در اینباره به خبرنگار ما گفت: دلیل گرانی خودروهای داخلی معلوم نیست، ولی در این ده روز گذشته پراید هشت میلیون گرانتر شده و از 50 میلیون تومان گذشته است، قیمت پرشیا نیز از 94میلیون به صد میلیون تومان رسیده است.
وی افزود: بازار با نوسان روبهرو شده و ثبات ندارد. به همین دلیل کاسبان این صنعت دست نگه داشتهاند تا بازار به ثبات برسد تا شروع به فعالیت کنند، از سوی دیگر کارخانههای خودروسازی محصولات خود را دپو کردهاند و بازار نیز راکد است، اما محصولات گران شدهاند.
خودروسازان ماشینها را دپو کردهاند
محمدی، مسؤول یکی از نمایشگاههای خودرو در خیابان جمهوری در اینباره به خبرنگار ما گفت: به اعتقاد بنده مهمترین دلیل افزایش قیمت خودروهای داخلی در بازار از عرضه کم خودرو توسط شرکتهای خودروسازی نشأت میگیرد.
وی افزود: برای همه نمایشگاهداران سؤال است که چرا این شرکتها ماشینهای خود را به بازار عرضه نمیکنند، چون در حال حاضر و با توجه به این عرضه کم، قیمت پراید صندوقدار به 50میلیون و پراید هاچبک به 52 میلیون تومان رسیده است؛ این در حالی است که در بازار آزاد همین خودروها تا یک ماه پیش ده میلیون تومان ارزانتر بود.
محمدی در ادامه بیان کرد: هیچکدام از قطعات پراید به قول خود تولیدکنندگان وارداتی نیست پس چرا این خودرو هر روز قیمتش افزایش مییابد، حتی بازار هم راکد است و محصولات زیادی برای فروش نیست. این بنگاهدار اظهار کرد: مسؤولان خود به دنبال گران کردن خودروهای داخلی هستند و عزمی برای ارزان نگهداشتن یا ثبات قیمت در این زمینه بین آنها وجود ندارد. وقتی شرکت دولتی تولیدکننده و فروشنده است، طبیعی است به خاطر سود بالا، مانع کاهش یا ثبات قیمت آن در بازار میشود.
مردم باید با هر ساز خودروسازان برقصند
امیری، مسؤول یکی از نمایشگاههای خودرو در خیابان دکتر قریب در این باره به خبرنگار ما گفت: دلیل اصلی گرانی خودروهای ساخت داخل در دو هفته گذشته این است که شرکتهای تولیدکننده، محصولات تولیدی خود را در کارخانهها دپو کرده و به بازار عرضه نمیکنند. این امر البته عمدتاً بهدلیل دولتی بودن این شرکتهای تولیدکننده است، چون در این بخش مطلقاً رقابتی وجود ندارد و هر فشاری که میخواهند به مردم بیاورند، خواهند آورد و مردم باید با هر ساز آنها برقصند، چون وقتی تولید و درخواست از جانب مردم برای خرید این تولیدات وجود دارد، باید پرسید چرا توزیع به این شکل است.
وی افزود: تولیدکننده نباید خود به بازار خودرو وارد و به صورت آزاد تولیداتش را در بازار بفروشد، به همین دلیل است که قیمت پراید را که تا یک ماه پیش 40 میلیون تومان بود و کسی هم نمیخرید به یکباره به 48 میلیون تومان رساندهاند.
خودروها چند نرخی شدهاند
دایی، مسؤول یکی از نمایشگاههای خودرو در خیابان توحید در این باره به خبرنگار ما گفت: خودروهای داخلی بسیار گران شده، این در حالی است که بازار خودرو بسیار راکد بوده و شرکتها نیز از عرضه خودرو به بازار داخل امتناع میورزند. وی افزود: از سوی دیگر یک نوع خودرو با چند قیمت به فروش میرسد که باعث به هم ریختگی بازار و نابهسامانی در این بخش شده است به طوری که دنا پلاس با سانروف 35 میلیون تومان بیشتر از دناپلاس بدون سانروف است. از طرف دیگر پژو 206 با چهار نوع آپشن مختلف به فروش میرسد که این خودرو در برخی حالتها بدون یا دارای ترمز دیسکی عقب، ضبط، سنسور و... است که همین امر سبب تفاوت قیمت فراوان این محصول شده است.
قیمتها به میلیون تومان است
نوع خودرو |
قیمت در ابتدای پاییز |
قیمت دیروز |
وانت آریسان |
55 |
65 |
سمند LX |
800/57 |
500/79 |
سورن |
95 |
100 |
دنا تیپ 1 |
104 |
109 |
دنا پلاس تیپ 1 |
124 |
135 |
پژو 405 GLX |
73 |
76 |
پژو پارس |
91 |
97 |
پژو 207 دندهای بدون رینگ |
122 |
133 |
پژو 206 تیپ 5 |
97 |
97 |
پژو 206 صندوقدار ساده |
91 |
500/96 |
پژو 2008 |
300 |
317 |
رانا LX |
77 |
83 |
دانگ فنگ اچسیکراس بدون رینگ |
127 |
137 |
رنو تندر E2 |
120 |
126 |
سایپا 111 |
46.800 |
600/49 |
سایپا 131 |
41 |
46 |
تیبا رینگ فولادی |
49 |
500/52 |
تیبا 2 |
700/53 |
900/58 |
ساینا |
500/54 |
61 |
کوئیک دندهای |
63 |
500/68 |
حسین علیاکبری امین محمودی
اقتصاد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به ایران مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی «جامجم» با سیده عذرا موسوی، نویسنده کتاب «فصل توتهای سفید»
یک نماینده مجلس:
علی برکه از رهبران حماس در گفتوگو با «جامجم»:
گفتوگوی «جامجم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر