مرکز تحقیقات و روابط عمومی آسوشیتدپرس اخیرا نتایج نظرسنجی گسترده خود درخصوص عملکرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده را منتشر کرده است.
کد خبر: ۱۲۳۵۵۷۷

در این نظرسنجی آمده است 61 درصد شهروندان آمریکایی، معتقدند ترامپ ارزش‌های دموکراتیک، سنت‌ها و ارزش‌های اخلاقی را در مسند قدرت زیر پا گذاشته است و توجهی نسبت به آنها
ندارد.
نکته جالب‌توجه این‌که 26 درصد جمهوریخواهان نیز دقیقا همین دیدگاه را راجع به رئیس‌جمهور خود دارند. با همه این اوصاف، 85 درصد جمهوریخواهان تأکید دارند در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 مجددا از ترامپ و حضور وی در کاخ سفید حمایت کنند. در مقابل، اکثریت قریب به‌اتفاق طرفداران حزب دموکرات مخالف استمرار حضور ترامپ در قدرت هستند.
در این نظرسنجی، تنها 7 درصد دموکرات‌ها طرفدار ترامپ و سیاست‌های وی بوده‌اند. این نظرسنجی، در بحبوحه منازعات سیاسی اخیر در ایالات‌متحده، بر سر استیضاح ترامپ صورت گرفته است. رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا متهم است که با باز کردن پای بازیگران خارجی در انتخابات ریاست‌جمهوری، استقلال سیاسی این کشور را زیر سؤال برده است.
کلیت نتایج نظرسنجی آسوشیتدپرس، تفاوت چندانی با دیگر نظرسنجی‌های عمومی و ایالتی صورت گرفته در آمریکا (درخصوص جایگاه و موقعیت ترامپ) ندارد، اما نتایج قسمتی از نظرسنجی که مربوط به دیدگاه جمهوریخواهان نسبت به ترامپ می‌شود، شوک سختی را به رئیس‌جمهور آمریکا وارد کرده است! رویگردانی 15درصد جمهوریخواهان از رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، می‌تواند به پاشنه آشیل ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده تبدیل شود.میانگین نظرسنجی‌های قبلی در آمریکا نشان می‌داد 13درصد جمهوریخواهان از ترامپ رویگردان بوده‌اند.
ترامپ تا قبل از انتشار نتایج نظرسنجی اخیر آسوشیتدپرس تصور می‌کرد مخالفت 21درصدی دموکرات‌ها با استیضاح وی، به معنای حمایت حداقل 15درصد از رأی‌دهندگان دموکرات از بقای او در کاخ سفید است. بااین‌حال نظرسنجی آسوشیتدپرس تصورات ترامپ را در این خصوص بر باد داده است!بدون شک یکی از راهکارهای ترامپ برای فرار از وضع موجود، جذب آرای جمهوریخواهان ناراضی است. با این‌حال جمهوریخواهان ناراضی از سیاست‌های کاخ سفید که قسمتی از آنها به طیف نومحافظه‌کار و قسمت دیگری از آنها به طیف جمهوریخواهان سنتی گرایش دارند، تمایل چندانی نسبت به حمایت از رئیس‌جمهور خود ندارند.
نکته حائز اهمیت دیگر این‌که با توجه به انتشار اخبار مربوط به شهادت احتمالی جان بولتون علیه ترامپ در کنگره آمریکا (بر سر ماجرای اوکراین گیت) ممکن است جمهوریخواهان بیشتری به ‌صف مخالفان ترامپ بپیوندند و در مقابل، معدود دموکرات‌های حامی ترامپ نیز از حمایت دوباره خود از مستأجر فعلی کاخ سفید منصرف شوند.
در هر حال حتی اگر شرایط موجود در نظرسنجی‌ها، به شکل کنونی نیز باقی بماند، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده دیگر نمی‌تواند روی گردش مؤثر آرای مطلق جمهوریخواهان به سود خود در ایالات حساس و سرنوشت‌ساز حساب کند که این بدترین خبر ممکن برای دونالد ترامپ و همراهانش محسوب می‌شود.

سعید صابریان

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها