تحلیلی بر شاخص‌ترین برنامه‌های ورزشی تلویزیون؛ هر کـدام چــه کیفیتــی دارند؟ نقـــــاط قـــوت و ضعف‌شان چیست؟

سوت آغاز در قاب جـادو

برنامه‌های ورزشی در همه دنیا محبوب هستند. این حرف تازه‌ای نیست و تعدد شبکه‌های تخصصی ورزشی گواه این مدعاست. اصلا سری به میزان بیننده پخش مسابقات بزنیم تا بدانیم با چه عدد بالایی مواجه‌ایم. در کشور خودمان هم برنامه‌های ورزشی محبوب هستند. حالا کدام‌یک موفق‌ترند و بیننده بیشتری دارند، بحث دیگری است. در این گزارش سراغ چند برنامه شاخص رفته‌ایم تا بدانیم هر کدام صاحب چه مختصاتی هستند. هم به نقاط قوت‌شان اشاره شده و هم ایراد آنها. فراموش نکنیم علاوه بر آنچه در این گزارش به آنها اشاره شده است، برنامه‌های دیگری هم روی آنتن می‌روند. مثلا شبکه شما برنامه تخصصی«1+5 » را برای والیبال پخش می‌کند یا در شبکه ورزش برنامه‌های تخصصی زیادی پخش می‌شود که «شب‌های فوتبالی» را به عنوان یک نمونه تحلیل کرده‌ایم. شبکه خبر هم برنامه ورزشی دارد که رویکردشان خبری است و بیننده‌های خاص خود را دارد.
کد خبر: ۱۲۳۵۵۲۸

ورزش و مردم
مجری: پیمان یوسفی
فضای کلی: برنامه «ورزش و مردم» در زمانی حدود یک ساعت و نیم جمعه‌ها روی آنتن شبکه یک می‌رود. این برنامه سعی می‌کند هر هفته چند موضوع را بشکافد. با این حال فوتبال در این برنامه پررنگ‌تر از بقیه ورزش‌هاست.
نکات مثبت: بعد از درگذشت بهرام شفیع اجرای برنامه به پیمان یوسفی رسید. یوسفی پیشتر تجربه داشت و این بار با تسلط بیشتر مقابل دوربین می‌نشیند. امتیاز او این است که بر خلاف گزارشگری در اجرا خیلی راحت است و با ادبیات ساده با بیننده صحبت می‌کند. دیگر امتیاز دور تازه ورزش و مردم به دکور و گرافیک آن برمی‌گردد. هم دکور آن جذاب است و هم گرافیک بخش‌‌ها سر و شکل دارد. از نظر محتوا هم بچه‌های ورزش و مردم سعی می‌کنند چیزی کم نگذارند. به همین دلیل هر هفته بسته‌ای نسبتا کامل به دست بیننده می‌رسد.
نکات منفی: برنامه ورزش و مردم روی کلیشه‌ها گام بر می‌دارد. این اتفاق
ابتدا به ساکن برای برنامه ایراد محسوب نمی‌شود. ولی وقتی می‌دانیم بیننده نیاز به سوژه‌های خاص دارد، عیب ورزش و مردم برجسته می‌شود. اگر بخواهیم مصداقی‌تر صحبت کنیم به یکی از سوژه‌های خاص خود برنامه اشاره می‌کنیم: بررسی عیار گزارشگران فوتبالی تلویزیون. اتفافا این قسمت از ورزش و مردم بازتاب گسترده‌ای داشت و تا مدت‌ها محل بحث و نظر بود. ضعف دیگر برنامه عدم تعدد چهره‌های مطرح در این برنامه است.

ورزش از نگاه دو
مجری: مهدی هژبری
فضای کلی: از جمله برنامه‌های با قدمت تلویزیون است که در دوره‌های مختلف ساختار مختلف داشته. «ورزش از نگاه دو» جمعه شب‌ها در زمانی بیش از دو ساعت و نیم روی آنتن شبکه دو می‌رود. این برنامه سعی می‌کند به همه اتفاقات ورزشی رخ داده در طول هفته واکنش نشان دهد. فوتبال در ورزش از نگاه دو جای پررنگی ندارد.
نکات مثبت: مهم‌ترین امتیاز ورزش از نگاه دو توجه به ورزش‌هایی است که در برنامه‌های دیگر یا جایی ندارند یا وقت کافی به آنها داده نمی‌شود. برنامه ورزشی شبکه دو اما تمرکز را از فوتبال برداشته و سراغ دیگر رشته‌های ورزشی رفته است. ورزش از نگاه دو دارای بخش‌های متعددی است که در هر بخش کارشناس با مهمان‌ها وارد گفت‌و‌گو می‌شود. در این برنامه به ورزش بانوان نگاهی ویژه می‌شود که این جزو امتیازهای آن است. دیگر اتفاقی که در برنامه رخ می‌دهد، دعوت از مسؤولان است که گاهی منجر به چالش می‌شود.
نکات منفی: مهدی هژبری کارشناس شناخته‌شده‌ای است که پیشتر با ورزش و مردم همکاری می‌کرد. حالا و با رفتن پوریا تابان، مجری اصلی برنامه شده. او بر اصول اجرا وارد است و اطلاعات خوبی در همه رشته‌ها دارد، اما هنوز تبدیل به چهره‌ای عامه‌پسند نشده. در طول زمان این مشکل قابل حل است به شرط آن که مجری بار دیگر تغییر نکند! تابان در این برنامه جا افتاده بود و حالا غیبتش به ضرر برنامه تمام‌شده. ورزش از نگاه دو نیاز به تزریق عنصر جذابیت دارد. این اتفاق باید در بخش‌‌ها رخ دهد ولی هنوز کیفیت بخش‌ها متوسط است. از آن سو برنامه به مهمان‌هایی از جنس هادی چوپان بیشتر نیاز دارد؛ ضمن این که بخش‌های مختلف برنامه را می‌توان با ریتم تندتر پیش برد. دیگر ایراد برنامه به مرور اخبار آن برمی‌گردد؛ زمان زیادی به این بخش اختصاص یافته که می‌تواند در قالب یک بخش‌ کوتاه پنج دقیقه‌ای به سرانجام برسد.

فوتبال برتر
مجری: محمدحسین میثاقی
فضای کلی: این برنامه که قاب پخش مسابقات لیگ برتر بود، هر بار با اجرای یک نفر روی آنتن می‌رفت. سال پیش محمدحسین میثاقی روی صندلی اجرای آن نشست و همزمان دکور و گرافیک برنامه سر و شکلی جذاب پیدا کرد. حالا فوتبال برتر علاوه بر پخش مسابقات فوتبال، دوشنبه‌شب‌ها هم روی آنتن شبکه سه می‌رود.تا متن و حاشیه لیگ را بررسی کند.
نکات مثبت: محمدحسین میثاقی از مجریانی است که طی سال‌های اخیر رشد قابل‌توجهی داشته. حالا وقتی مقابل دوربین می‌نشیند، راحت است و می‌تواند گفت‌و‌گوهای مفیدی با مهمان انجام دهد. فوتبال برتر دارای بخش‌‌های متعددی است که خیلی‌های آنها هم ساختار جذابی دارند و هم سوژه‌هایشان خاص است. مثلا این برنامه بعد از حضور بانوان در استادیوم، پرداختی متفاوت به این مساله داشت. تحلیل داوری‌ها دیگر امتیاز فوتبال برتر است. این بار کارشناس در استودیو حضور ندارد، بلکه سه داور نظرشان را درباره بازی هم بیان کرده‌اند که به نمایش در‌می‌آید.
نکات منفی: از دکور فوتبال برتر استفاده بهینه نمی‌شود. در دکور این برنامه ویدئو وال بزرگی نصب شده، اما در طول پخش غالبا با تصاویر تکراری پر می‌شود. در حالی که از ویدئو وال می‌توان برای ارائه آمار و ارقام استفاده کرد. فوتبال برتر تازه کارش را شروع کرده و باید به آن فرصت داد. انتظار از برنامه بالاست و این سؤال مطرح است که کی می‌تواند حضوری موثر در بطن فوتبال ایران داشته باشد؟

سه‌کنج (سلام صبح بخیر)
مجری: سعید اکبری
فضای کلی: شبکه سه در برنامه صبحگاهی خود یعنی «سلام صبح بخیر» توجهی ویژه به ورزش دارد. در این برنامه بخشی به نام «سه کنج» تعبیه شده است که هر روز به مدت نیم ساعت پخش می‌شود.
نکات مثبت: تقریبا به یاد نداریم که یک برنامه صبحگاهی هر روز میزبان یک چهره ورزشی باشد. معمولا در برنامه صبحگاهی بخش ورزشی به خواندن خبرها و تیتر روزنامه‌ها خلاصه می‌شود. سه‌کنج، اما هر روز یک مهمان دارد. چهره‌هایی که در این برنامه حضور پیدا کرده‌اند هم شاخص هستند. از محمد انصاری گرفته تا صمد نیکخواه بهرامی، سید‌رضا صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک، محسن بنگر و...
نکات منفی: سه‌کنج به اتفاقات روز واکنش فوری نشان می‌دهد و علاوه بر فوتبال سراغ دیگر رشته‌های ورزشی هم می‌رود. در این برنامه لازم است به ورزش همگانی هم پرداخته شود. بالاخره برنامه صبحگاهی است و یکی از رسالت‌های آن ورزش همگانی است.

رکورد
مجری: محمدرضا احمدی
فضای کلی: شبکه سه، دو سال پیش برنامه جدیدی با اجرای محمدحسین میثاقی را روانه آنتن کرد. سر و شکل جذاب «رکورد» باعث شد این برنامه خیلی زود جای خود را باز کند. سال پیش میثاقی سراغ فوتبال برتر رفت و اجرای رکورد به محمدرضا احمدی رسید. این برنامه جمعه‌ها صبح از شبکه سه پخش می‌شود. محور برنامه ورزش‌های غیر‌فوتبالی است.
نکات مثبت: دکور زیبا و بخش‌‌های متنوع برگ برنده اصلی رکورد است. در این برنامه بخش‌‌ها در خدمت سوژه اصلی هستند و مثلا وقتی درباره والیبال صحبت می‌شود، چند بخش‌ که مبنایشان آمار و ارقام است روی آنتن می‌رود. محمدرضا احمدی اجرای رکورد را به‌عهده دارد. او چهره‌ای فوتبالی است، اما در زمینه اجرای برنامه‌های غیر‌فوتبالی هم تجربه دارد. به همین خاطر است که موقع اجرا می‌داند از مهمان چه چیزی بپرسد و چه چیزی نه. در مجموع شبکه سه که رسالت پرداختن به ورزش دارد، با رکورد بخشی از نیاز مخاطب را برآورده می‌کند.
نکات منفی: از شبکه سه به عنوان شبکه تخصصی ورزشی انتظار می‌رود حضوری موثرتر در متن ورزش‌های غیر فوتبالی داشته باشد. رکورد باید تند و تیزتر به مصاف اتفاقات برود تا بتواند به همه رشته‌های ورزشی جهت دهد. در این برنامه چالش شکل نمی‌گیرد و بیشتر محلی برای معرفی ورزشکاران و درد دل‌های آنها شده. به همین خاطر است که ردی از رکورد در رسانه‌ها دیده نمی‌شود.

ورزشگاه
مجری: مهدی واعظی
فضای کلی: «ورزشگاه» برنامه هفتگی شبکه پنج است که با اجرای مهدی واعظی در زمان یک ساعته پخش می‌شود. علی انصاریان در برهه‌ای مجری اصلی برنامه بود که حالا دیگر نیست. این برنامه هر بار
سراغ چند موضوع از رشته‌های ورزشی می‌رود، اما اولویت با فوتبال است.
نکات مثبت: مهدی واعظی سبقه اجرای ورزشی دارد. این سابقه در ورزشگاه به کمکش آمده و با اطلاعات کامل مقابل مهمان‌ها می‌نشیند. علاقه‌مند به چالش است و همین فضای گفت‌و‌گو را از رخوت خارج می‌کند. در ورزشگاه چهره‌های مطرح زیادی حضور دارند و همین اتفاق باعث می‌شود بیننده بیش از پیش به تماشای آن ترغیب شود. مهم‌ترین مهمان چند وقت اخیر آن مهرداد میناوند است. گفت‌و‌گوی اختصاصی با استراماچونی دیگر برگ برنده ورزشگاه به‌حساب می‌آید.
نکات منفی: بخش‌‌های ورزشگاه کم است. در این برنامه به دلیل فرصت کم، بخش‌ زیادی پخش نمی‌شود و همین باعث یکنواختی‌اش شده. با این حال بخش‌‌هایی که می‌بینیم هم ساختار جذابی دارد و هم سوژه‌هایش قابل تامل است. ورزشگاه برای تبدیل به برنامه‌ای موفق و نیز برنامه‌ای که در رسانه‌ها بازتابش را ببینیم، نیاز به سوژه‌های خاص دارد.

شب‌های فوتبالی
مجری: شهاب قاسمی و افشین عبداللهیان
فضای کلی: «شب‌های فوتبالی» برنامه تخصصی فوتبال ایران است که شب‌های برگزاری لیگ برتر، جام حذفی و همچنین رقابت‌های مهم ملی از شبکه ورزش پخش می‌شود. این برنامه با حضور عبدا... روا کلید خورد و در ادامه مجری و دکور آن تغییر کرد.
نکات مثبت: جای یک برنامه فوتبالی که خیلی زود به بررسی متن و حاشیه لیگ برتر بپردازد، در تلویزیون خالی بود. شب‌های فوتبالی برای پر کردن این خلأ متولد شد و حالا تبدیل به یکی از برنامه‌های موفق سیما شده است.
علاقه‌‌مندان به فوتبال می‌دانند بعد از پایان مسابقات امکان تماشای خلاصه بازی‌ها، تحلیل داوری و اتفاقات فرامتن در شبکه ورزش فراهم است.
شب‌های فوتبالی رقیب سرسخت فوتبال برتر است که چون به شکل هفتگی پخش نمی‌شود خیلی اوقات از آن جلو هم می‌زند.
نکات منفی: از بخش‌‌هایی که خیلی زود و به قول معروف داغ داغ تولید می‌شود و روی آنتن می‌رود، نباید انتظار بالایی داشت. منتها شب‌های فوتبالی باید بخش‌‌هایی بدون تاریخ تولید کند تا در حین پخش برنامه روی آنتن رود. بالا بودن کیفیت و ساختار این بخش‌‌ها حتما به جذابیت برنامه کمک می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها