سریال« گیله‌وا» امشب از شبکه سه پخش می‌شود

به احترام «کوچک» بزرگ

باز هم گیلان و باز هم یک قصه عاشقانه دیگر در تلویزیون. از امشب قرار است مجموعه تلویزیونی گیله‌وا از شبکه سه سیما پخش شود که بخشی از فضای قصه در گیلان و در شهرستان‌های سیاهکل و کیاشهر می‌گذرد. البته بخش‌هایی از گیله‌وا هم در تهران ضبط شده است. حال با خواندن این چند جمله ممکن است این سؤال برایتان شکل بگیرد که موضوع و سوژه این سریال تازه شبکه سه که محصول مرکز فیلم و سریال سازمان هنری رسانه‌ای اوج است، درباره چیست؟باید گفت که اردلان عاشوری نویسنده و کارگردان سریال گیله وا تلاش کرده فیلمنامه‌ای با نگاهی عاطفی به زندگی مردم شمال ایران بنویسد و موضوع عاشقانه را در بستر اتفاقات تاریخی سال 1297 روایت کند. او در این سریال روایتگر سبک زندگی و روابط اجتماعی و عاطفی مردم ایران و نقش انگلستان در امور داخلی کشور در صد سال گذشته است. البته تا به امروز مجموعه‌های متنوعی درباره تاریخ معاصر توسط کارگردانان ساخته شده، اما عاشوری سعی کرده از زاویه دیگر به مباحث تاریخ معاصر بپردازد که تماشای آن برای مخاطبان جذابیت لازم را داشته باشد. از بازیگران اصلی این مینی سریال می‌توان به حمیدرضا پگاه، ستاره اسکندری، امیرحسین صدیق، مهدی زمین‌پرداز، امیرحسین هاشمی، مهران رجبی و پریا مردانیان اشاره کرد. از نکات قابل توجه این سریال ایفای نقش میرزا کوچک‌خان جنگلی توسط بهروز شعیبی است. کارگردان در بخش‌هایی از قصه به کارهای ارزشمند و انسانی میرزا کوچک‌خان جنگلی پرداخته است که ادای دین به اوست. همچنین حسین توشه، علی عطایی، ستاره حسینی، حدیث نیکرو، برت جان‌کورن، استوارت دنیسون، امیر حامد، سینا محمدی‌فر و ماهک خرسندی به نقش‌آفرینی در این مینی‌سریال پرداخته‌اند. امیر بنان هم تهیه‌کنندگی این اثر را به عهده دارد. نکته قابل توجه حضور بازیگران خارجی در این سریال است که کارگردان تلاش کرده مجموعه‌ای بسازد که همه بخش‌های آن برای مردم قابل لمس باشد. به مناسبت پخش این مجموعه با کارگردان و بازیگران به صحبت نشستیم.
کد خبر: ۱۲۳۵۴۰۳

کام مردم را تلخ نمی‌کنیم
به گزارش جام‌جم، اردلان عاشوری نویسنده، کارگردان و مستندساز در نخستین تجربه سریال‌سازی‌اش داستانی عاشقانه را در بطن این رویداد دستمایه سریال خود قرار داده و مجموعه‌ای به نام «گیله‌وا» را تولید کرده است. وی درباره شکل‌گیری قصه این مجموعه به جام‌جم می‌گوید: در ابتدا هدفم این بود که سریالی درباره ماجرای قحطی بزرگ ایران که بین سال‌های 1296 تا 1298 اتفاق افتاده بود، بنویسم، اما با توجه به این‌که ماجرا تلخ و آزاردهنده بود و ممکن بود کام مردم با تماشای چنین اثری آن هم در تلویزیون که مخاطب چندین میلیونی دارد، تلخ شود، به‌همین دلیل تصمیم گرفتم داستانی عاشقانه را در قصه روایت کنم که مردم از تماشای سریال لذت ببرند و اذیت نشوند. وی ادامه می‌دهد: نگارش نسخه اول فیلمنامه سه سال طول کشید که خودم نوشتم و تحقیقات کار را به تنهایی انجام دادم. در حین نگارش با مشاوران تاریخی صحبت می‌کردم. در هنگام پیش‌تولید هم آقای حسین تراب‌نژاد بازنویسی انجام دادند.
در مجموع سه ماه هم ضبط سریال زمان برد.
انتخاب بازیگران خارجی
عاشوری در پاسخ به این سؤال که چرا تعداد قسمت‌های این سریال را بیشتر از هفت قسمت نکردید؟ توضیح می‌دهد: اتفاقا این ایده مطرح شد که سریال 13 یا 26 قسمت شود، اما خودم احساس کردم قصه ظرفیت این تعداد قسمت را ندارد. البته دوستانی هستند که داستان را به حاشیه می‌کشانند تا سریال را طولانی کنند، اما من دوست ندارم و علاقه‌مند هستم کاری شسته و رفته به مردم تحویل بدهیم و از حاشیه دور بمانیم. این کارگردان درباره انتخاب برت جان کورن و استوارت دنیسون که بازیگران خارجی سریال هستند، می‌گوید: برت جان کورن بازیگر هلندی است که نقش یک سرباز محوری روس را در سریال بازی می‌کند و استوارت دنیسون هم انگلیسی الاصل است و نقش یک افسر انگلیسی را ایفا کرده است. زمان زیادی برای انتخاب بازیگران خارجی گذاشتیم و از کسانی استفاده کردیم که به ایران آمده بودند. چون می‌خواستیم چهره‌های سریال برای مخاطب ملموس باشد و بدانند زمان زیادی گذاشتیم و بی توجه به این موضوع نبودیم. به گفته عاشوری، حمیدرضا پگاه در این سریال نقش محمودخان را بازی می‌کند که پدر یکی از شخصیت اصلی سریال هست و نقش همسر او را ستاره اسکندری بازی می‌کند.
مهربانو؛ دختری ساده و روستایی
ستاره حسینی، بازیگر نقش مهربانو در سریال گیله‌وا درباره حضورش در این سریال می‌گوید: در این سریال نقش مهربانو را بازی می‌کنم که با این‌که زیاد نیست، اما به گونه‌ای است که به یاد مخاطب می‌ماند. مهربانو دختری ساده و روستایی است و با سایر نقش‌هایی که تابه‌حال بازی کرده‌ام تفاوت داشت. من تاکنون نقش دختری روستایی را که خیلی از خودم دور باشد تجربه نکرده بودم و از این تجربه جدید استقبال کردم. گروه بازیگران و پشت صحنه این کار هم عالی بودند. ضمن این‌که قصه را هم دوست داشتم به همین دلیل بازی در این نقش را پذیرفتم. وی ادامه می‌دهد: قصه عاشقانه سریال گیله‌وا را خیلی دوست دارم. شبیه این داستان را در سریال‌ها و فیلم‌ها ندیده بودم و برایم جذاب بود. امیدوارم همه مخاطبان این سریال را دنبال کنند و آن را دوست داشته باشند. کار با آقای عاشوری کارگردان هم خیلی لذتبخش بود، چون بسیار با انگیزه کار می‌کرد و تعامل خوبی داشت.
تجربه یک نقش متفاوت
امیرحسین هاشمی، بازیگر نقش احمد در سریال گیله‌وا معتقد است بازی در نقش اصلی این مجموعه و تجربه یک نقش متفاوت، برایش جذاب بوده است. وی که با فیلم‌های محمدحسین مهدویان به سینمای ایران معرفی شده و در «ایستاده در غبار»، «لاتاری» و «رد خون» نقش مکمل داشته است، در سریال گیله‌وا این فرصت را پیدا کرده که نقش جوان اصلی را بازی کند. جوانی که صد سال پیش از دل یک رابطه عاطفی به دنیایی بزرگ‌تر پا می‌گذارد و جنگ و قحطی، بستری می‌شود تا قهرمانی را تجربه کند. این بازیگر عنوان می‌کند: از نظر من، احمد شخصیتی است که واکنش‌های متفاوتی در بیننده ایجاد می‌کند. به عنوان مثال بعضی کارهایش منطقی نیست و به مشکلات اضافه می‌کند. اما اگر او را بشناسیم، متوجه می‌شویم که در مسیر قصه، احمد از شخصیتی که بوده فاصله می‌گیرد و به جوان دیگری تبدیل می‌شود. علاوه بر آن با این‌که کارگردان جوان بود، اما تعامل بسیار خوبی در کار ایجاد کرده بود و همه با علاقه کار می‌کردند. حدیث نیکرو یکی از بازیگرانی است که در شمال کشور مشغول فعالیت بازیگری است و در سریال گیله‌وا نقش زنی روستایی را دارد. وی درباره حضورش در این سریال می‌گوید: مشغول بازی در یک تله‌فیلم بودم که متوجه شدم برای سریال گیله‌وا به دنبال بازیگر هستند و تست بازیگری می‌گیرند. عکسم را برای گروه فرستادم و چون سابقه بازیگری داشتم برای بازی در این سریال انتخاب شدم. از آن‌جایی که در شمال کشور زندگی می‌کنم بارها در مورد میرزا کوچک‌خان و نهضت جنگل روایت‌هایی را شنیده و خوانده بودم. خوشحالم در سریال گیله‌وا بازی کردم.

شعیبی در لباس کوچک جنگلی
به گفته کارگردان، میرزا کوچک‌خان جنگلی در زمان قحطی کارهای ارزنده‌ای انجام داده بود و مردم زیادی که از جاهای مختلف به رشت پناه آورده بودند، اسکان داد تا از این طریق جان مردم را نجات بدهد. وی ادامه می‌دهد: بخشی از سریال به خدمات ارزنده میرزا کوچک‌خان جنگلی اختصاص دارد که با انگلیسی‌ها جنگ کرد و هوشمندانه مردم را در زمان قحطی ساماندهی کرد. برای این نقش، اولین گزینه مان بهروز شعیبی بود. او سابقه درخشانی در بازیگری و کارگردانی دارد و بهترین انتخاب برای این نقش بود. ضمن این‌که بهروز شعیبی برای مخاطب چهره محبوب و دوست‌داشتنی است، به همین دلیل نقش را به او سپردیم. امیدواریم مخاطب از تماشای سریال لذت ببرد.

نقش فرعی که با عشق پذیرفتم
ستاره اسکندری، بازیگر سریال گیله‌وا درباره حضورش در سریال گیله‌وا می‌گوید: چند سال گذشته سعی کردم کمتر در تلویزیون فعالیت داشته باشم، کیفیت بیشتر فیلمنامه‌ها و شرایط تولید مطابق معیارهای من نبود. گیله‌وا از جنس کارهایی بود که آن را دوست داشتم. یک روایت تاریخی در بستر داستان عاشقانه داشت. میرزا کوچک‌خان از شخصیت‌های تاریخی محبوب من است و در گیله‌وا به او توجه شده است. فیلمنامه را دوست داشتم. نقش من در فیلمنامه مکمل است اما آن را با عشق پذیرفتم. گیله‌وا فضایی متفاوت از نظر لوکیشن و تاریخ داشت که برایم جذاب بود. وی ادامه می‌دهد: من در این سریال گویش ندارم، لحن دارم تا شخصیت سرور به عنوان زنی گیلانی برای بیننده باورپذیر شود؛ ضمن این‌که من مطالعه درباره تاریخ معاصر را دوست دارم، درباره تاریخ مشروطه به بعد هم مطالعاتی دارم. خیلی دوست داشتم در یک کار مربوط به تاریخ معاصر حضور داشته باشم به شرطی که در آن تحریف اتفاق نیفتد.

فاطمه عودباشی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها