گفت و گو با دکترموید علویان، فوق تخصص کبد وگوارش

خطر انتقال هپاتیت

آیا ناقلان بیماری هپاتیت B با آزمایش مشخص می‌شوند؟
کد خبر: ۱۲۳۵۰۴۹

به فردی که ویروس را حمل می‌کند،ناقل می‌گوییم.دوره نهفته در بیماری هپاتیت B کمتر از یک ماه است. از قدیم هپاتیت C سه ماه طول می‌کشید تا ما متوجه آن بشویم ؛ ولی الان با آن خیلی مشکل نداریم .هپاتیت حاد اگر شدید باشد به مراقبت شدید و بستری در بیمارستان نیاز است .
آیا برای انواع هپاتیت واکسن وجود دارد ؟
ما برای هپاتیت C واکسن نداریم .واکسن هپاتیت B بسیار موثر و بدون عوارض است .حدود یک میلیارد نفر آن را دریافت کرده اند .درکشور ما برای هپاتیت A واکسن نداریم .درکشور آمریکا به همه جوانان یک دوز واکسن هپاتیت A را می‌دهند . در خصوص واکسن هپاتیت C به مدت20 سال کار شده و تا به حال هزینه بسیار زیادی برای این واکسن صورت گرفته ولی نتیجه‌ای نداشته است .آنهایی که درحال حاضر روی واکسن هپاتیت C تحقیق می‌کنند ، هدفشان ایدز است ؛ چراکه ویروس این دو خیلی به هم شبیه هستند .
خانمی هپاتیت B دارد و همسرش قبل از ازدواج واکسن زده است .آیا همسر و فرزندان باز هم در خطر هپاتیت B هستند؟
زنی که اچ بی اس آنتی ژن مثبت است، هیچ مشکلی در روابط زناشویی و بچه دارشدن ندارد، به شرطی که واکسن بزند و آنتی بادی او بیش از 30 باشد . همین نکته نیز درباره مرد اچ بی اس آنتی ژن مثبت صدق می‌کند.
آیا لزوما هپاتیت B از مادر مبتلا به فرزند منتقل می‌شود؟
مادر مبتلا به هپاتیت B می‌تواند بچه سالم به دنیا بیاورد. در افراد زیر 24 تا 25 سال مادر مبتلا به هپاتیت B بسیار نادر است .کسانی که واکسن می‌زنند نیاز به تکرار واکسن ندارند. اما کسی که با فرد مبتلا زندگی می‌کند باید آزمایش آنتی بادی بدهد و اگر بالای 30 سال داشته باشد، پنج سال بعد تکرار کند .
کسی که هپاتیت B غیر فعال دارد باید تحت چه مراقبت‌هایی باشد؟
چنین فردی نباید سیگار، قلیان و الکل استفاده کند .همچنین باید غذای کم چرب بخورد و بی تحرک نباشد چون درغیراین صورت ویروس هپاتیت B فعال می‌شود .کسانی که هپاتیت B ندارند هم باید موارد ذکرشده را رعایت کنند .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها