عراق بعد از چند روز آرامش، بار دیگر صحنه تظاهرات مردم شد

عراق آرام ندارد

یک‌بار دیگر تعدادی از استان‌های عراق عرصه اعتراضات مردمی شد. این اعتراضات در استان‌های بغداد، بصره، نجف، کربلا، دیوانیه، واسط، میسان، المثنی، ذی‌قار و بابل گزارش شد. هرچند نیروهای نظامی و انتظامی عراق نهایت سعی خود را کردند تا به تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم آسیبی نرسد اما برخی درگیری‌ها موجب کشته و زخمی شدن تعدادی از معترضان شد. این درحالی است که از یک سو دولت عادل عبدالمهدی و از سوی دیگر مرجعیت عراق کوشیدند ضمن به رسمیت شناختن مطالبات معترضان از آنها بخواهند با آرامش خواسته‌های‌شان را پیگیری کنند و از تخریب اماکن عمومی بپرهیزند. خبرگزاری فرانسه اما از کشته شدن دو نفر و زخمی شدن بیش از 120 نفر در عراق گزارش داد .
کد خبر: ۱۲۳۴۷۳۳

به گزارش تسنیم و به نقل از رسانه‌های عراقی، روز گذشته میدان التحریر در مرکز بغداد شاهد تظاهرات گروهی از مردم برای درخواست جهت حل و فصل اوضاع اقتصادی و مشکل بیکاری و معیشتی بود. تظاهرات‌کنندگان تلاش کردند تا با عبور از پل الجمهوریه وارد منطقه الخضراء شوند اما نیروهای انتظامی مانع آنها شدند . منطقه سبز بغداد یکی از مهم‌ترین مناطق سیاسی و دیپلماتیک این کشور به حساب می‌آید که اکثر ساختمان‌های دولتی و مقر سفارتخانه‌های خارجی در آنجا قرار دارد. با این حال برخی از منابع خبری گفتند در نهایت معترضان وارد منطقه سبز بغداد شده و به سمت ساختمان ریاست جمهوری یورش بردند. تنها در آنجا بود که با نیروهای امنیتی درگیر شدند و این نیروها برای متفرق کردن معترضان از شیلنگ‌های آب پاش و شلیک گاز اشک‌آور استفاده کردند.
اعتراضات دیروز تنها منحصر به بغداد نبود بلکه در ده استان دیگر عراق نیز برگزار شد . برای مثال صدها تن در میدان الحبوبی در مرکز استان ذی‌قار تجمع کرده و پلاکاردهایی را در محکومیت احزاب سیاسی در دست داشتند و شعارهایی در محکومیت نظام فعلی عراق و درخواست برای تغییر نظام از پارلمانی به ریاست جمهوری سر دادند. اعتراضات روز گذشته یک ماه پس از موجی از اعتراضات در عراق گزارش می‌شود که در جریان آن ده‌ها نفر کشته یا زخمی شدند. در آن زمان دولت عبدالمهدی با اعلام یک طرح 20 ماده‌ای به منظور انجام اصلاحات و دادن کمک‌های فوری به برخی از اقشار محروم جامعه عراق موفق شد اعتراضات را آرام کند .
شعارهای مشکوک
در این میان برخی از گروه‌های عراقی به معترضان هشدار می‌دهند مراقب باشند اعتراضات شان منحرف نشده و موجب سوء‌استفاده دشمنان عراق قرار نگیرد. درهمین رابطه گردان‌های حزب‌ا... عراق ضمن هشدار به معترضان خواستار «نیفتادن در دام دعوت‌های مشکوک» طرف‌های مرتبط با آمریکا و رژیم اسرائیل و عربستان شد. به گفته این گروه معترضان باید «شعارهای طرف‌های مشکوک را از سایر شعارها تفکیک» کنند زیرا هدف از شعارهای این طرف‌ها برهم زدن اوضاع و منحرف کردن تظاهرات به سمت اهدافی مشکوک است که در راستای منافع عراق نیست. گروه‌های حامی دولت عادل عبدالمهدی نیز با تاکید بر مسالمت‌آمیز بودن اعتراضات از مردم می‌خواهند صفوف خود را از دشمنان عراق جدا کنند. آنها بر این نکته تاکید می‌کنند که استعفای دولت عادل عبدالمهدی در این شرایط کشور را دچار هرج و مرج خواهد کرد و با توجه به انتقال بخشی از تروریست‌های داعشی از سوریه به عراق زمینه برای جنگ‌افروزی‌های جدید گروه‌های تروریستی مهیا خواهد شد .
این در حالی است که برخی گروه‌های ناشناس سعی در مشوش کردن اوضاع عراق دارند. برای مثال روز گذشته اعلام شد چند مقام عراقی دراستان دیالی توسط افراد ناشناس ترور شده‌اند. به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از شبکه سومریه، افراد مسلح ناشناس روز پنجشنبه سرهنگ محمد الحمیری، رئیس ثبت‌احوال ابوصیدا در استان دیالی را هدف تیراندازی قرار داده و به قتل رساندند. در تیراندازی افراد مسلح ناشناس به سمت حارث الربیعی، بخشدار منطقه ابوصیدا نیز وی کشته شد. افراد مسلح همچنین سعد صریوی، رئیس شورای بخش ابوصیدا و یک فرد همراه وی را نیز هدف تیراندازی قرار داده و کشتند.
هشدار آیت‌ا... سیستانی
شیخ عبدالمهدی کربلایی، نماینده مرجعیت عالی عراق روز گذشته نسبت به خروج اعتراضات از چارچوب مسالمت‌آمیز و بروز هرج و مرج هشدار داد. به گزارش ایرنا، وی در خطبه‌های دوم نمازجمعه شهر مقدس کربلا که از آن به عنوان خطبه مرجعیت یاد می‌شود، با قرائت بیانیه‌ای از سوی دفتر آیت‌ا... سیستانی، با اشاره به اعتراضات جاری در عراق علیه فساد و ناکارآمدی، از تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی خواست به چارچوب مسالمت‌آمیز اعتراضات پایبند باشند و آن را به کارگیری خشونت و شورش و تخریب نکشانند.
مرجعیت عالی عراق تاکید به تظاهرکنندگان توصیه کرد از نزدیک شدن و هر گونه دست‌اندازی به نیروهای امنیتی خودداری کنند و همچنین بر حرمت تخریب اموال عمومی و خصوصی تاکید و خواستار آن شد که ساختمان‌های دولتی یا خصوصی یا هر مورد دیگری را مورد تعرض قرار ندهند. مرجعیت عراق همچنین به نیروهای امنیتی نیز هشدار داد و گفت «تظاهرات مسالمت‌آمیز که برهم زننده نظم عمومی نباشد، در قانون اساسی تضمین شده است و آنها باید حفاظت کامل از تظاهرکنندگان را در خیابان‌ها و میادینی که به این منظور تعیین شده، داشته باشند و از درگیر شدن با معترضان خودداری کنند. نیروهای امنیتی باید در عین این که وظایف خود را در چارچوب قانون و حفظ نظم و اجازه ندادن به هرج و مرج و تعدی به اموال عمومی و خصوصی انجام می‌دهند، بالاترین درجه صبر و بردباری را نیز داشته باشند.
مرجعیت عالی عراق در پایان نیز ابراز نگرانی کرد که کشور دچار هرج و مرج شود و گفت «عراق از پیچیدگی‌های بسیاری رنج می‌برد و این نگرانی وجود دارد که به دامن خشونت و خشونت‌های متقابل بیفتد و دچار هرج و مرج و ویرانی شود و به این وسیله زمینه را برای دخالت‌های خارجی بیشتر فراهم کند و کشور را به میدانی برای تسویه حساب‌های نیروهای بین‌المللی و منطقه تبدیل نماید و مانند برخی دیگر از کشورها، عراق را دچار آینده نامعلومی نماید که امکان رهایی از تبعات آن حتی پس از سال‌های طولانی نیافته‌اند».

وعده‌های عبدالمهدی

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق در سخنانی تظاهرات‌کننده را به بیان مسالمت‌آمیز خواسته‌ها و آرایشان فراخواند. به گزارش ایسنا، وی خطاب به مردم کشورش وعده اصلاحات در کابینه به دور از هرگونه سهمیه‌بندی‌های سیاسی و حزبی را داد و تاکید کرد طرح کاهش حقوق وزرا و مسؤولان به میزان نصف را در دست دارد. وی گفت: دولت طرح کاهش دریافتی برخی پست‌ها از جمله مسؤولان حتی درجه چهار ریاست جمهوری، وزراء و اعضای پارلمان و درجه‌های ویژه، وکلا و مدیران تا نصف را بررسی می‌کند تا جایی که بیشترین حقوق دریافتی از ده میلیون دینار در ماه تجاوز نکند. نخست‌وزیر عراق در ادامه تاکید کرد استعفای دولت در زمان فعلی و بدون وجود جایگزین به معنای آغاز آشوب و ناآرامی در عراق است.

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها