مردم مشهد در پویش فرهنگی خدمت جهاد میزبان زائران می‌شوند

#همه_خادم_الرضائیم

بیش از ده هزار نفر اعلام آمادگی کرده‌اند، یکی گفته می‌خواهد کفش زائران را واکس بزند و دیگری اعلام آمادگی کرده تا چند روزی مطبش را رها کند و در موکب‌ها زائران امام رضا (ع) را به طور رایگان معاینه کند. دیگری در خانه‌اش را باز کرده و گفته مهمانان امام رضا، مهمان او هستند. خیلی‌ها در هر جایگاهی که هستند، به اندازه توان و وسعشان اعلام آمادگی کرده‌اند تا در خدمت زائرانی باشند که ایام شهادت امام رضا (ع) را در مشهد می‌گذرانند.
کد خبر: ۱۲۳۴۳۲۰

خبرهایی که از اعلام آمادگی مردم مشهد شنیده می‌شود، نشان از آن دارد که روزهای پرشوری مشابه آنچه طی سال‌های گذشته در مسیر پیاده‌روی زائران حسینی اربعین دیده‌ایم، خواهیم دید. میزبانی گرم و پرشوری که این بار قرار است به نام شاه خراسان، پیوند و برادری زائران را پررنگ‌تر کند.
یک شهر در خدمت جهاد
#همه_ خادم_ الرضائیم، #شکرانه_همجواری، #منزل_من_ هم_ زائرسراست و عبارات مشابه دیگری این روزها خبر از شکل‌گیری یک پویش فرهنگی تازه با نام جهاد خدمت در شهر مشهد می‌دهند. در این پویش آستان قدس رضوی با همکاری مردم تلاش می‌کند برای زائرانی که در روزهای پایانی ماه صفر و ایام شهادت امام رضا (ع) راهی مشهد می‌شوند، شرایط بهتری را فراهم کرده و فرهنگ میزبانی را در این شهر که در همه ایام سال هم میزبان زائرانی از گوشه و کنار ایران و دیگر کشورهای مسلمان است، ارتقا دهند.
آن‌طور که حجت‌الاسلام‌ والمسلمین بذرگری هاشمی، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی درباره این پویش به جام‌جم می‌گوید، «خدمت جهاد» رویکرد اصلی ارتقای فرهنگ میزبانی در شهر مشهد است. او توضیح می‌دهد: تجربیاتی که زائران ایرانی در سفرهای ایام اربعین به کشور عراق داشته و برخوردهای مهمان نوازانه‌ای که از مردم این کشور دیده‌اند، فضای خوبی را ایجاد کرده که با برنامه‌ریزی و ساماندهی آن می‌توان زمینه مناسبی برای میزبانی از زائران میلیونی مشهد در ایام شهادت امام رضا (ع) فراهم کرد.
او می‌گوید: در شروع این پویش ما برای مردم پیامک فرستاده و از آنها خواستیم در صورت تمایل به همکاری در پذیرایی، اسکان، حمل و نقل و یاری رساندن به زائران ما را مطلع کنند. پیش‌بینی ما در آغاز کار همکاری 20 هزار نفر بود که تا امروز ده هزار نفر اعلام آمادگی کرده‌اند و تصور می‌کنیم رقم مدنظرمان تا روزهای قبل از شهادت امام رضا (ع) محقق شود.
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی همچنین اظهار می‌کند: این‌که مردم به طور خودجوش در اولین فراخوان اعلام شده تا این حد اعلام آمادگی کرده و درخواست مشارکت داشته باشند اتفاق مبارکی است و این نوید را می‌دهد که طی سال‌های آینده بتوانیم برنامه‌های منسجم و خوبی در این ایام داشته باشیم.
اما چه کسانی برای خدمت‌رسانی در این ایام اعلام آمادگی کرده و دوست دارند چه خدماتی را به زائران امام هشتم ارائه کنند؟ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین بذرگری‌هاشمی در این‌باره می‌گوید: از طیف‌های مختلف جامعه و برای خدمت‌رسانی‌های متفاوتی اعلام آمادگی کرده‌اند. از واکس زدن کفش‌ها گرفته تا پزشکی که گفته در موکب‌ها حاضر می‌شود و زائران را رایگان معاینه می‌کند. خیلی‌ها هم اعلام آمادگی کرده‌اند که خانه‌هایشان را به اسکان زائران اختصاص خواهند داد.
از زائران پیاده تا همسایگان مرزی
اینجا هم زائر پیاده داریم، همان‌طور که خیلی‌ها برای اربعین پای پیاده می‌روند کربلا، خیلی‌های دیگر هم قبل از شهادت امام رضا(ع) راهی جاده می‌شوند و قدم به قدم با جان و دل، خود را به حرمش می‌رسانند. سال گذشته حدود 430 هزار نفر با پای پیاده راهی مشهد شده‌اند و خدمت‌رسانی به همین تعداد زائر می‌تواند فرصت خوبی برای مردمی باشد که دوست دارند به زائران ضامن آهو خدمت کنند.
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین بذرگری‌هاشمی حضور زائران غیرایرانی را از کشورهای پاکستان، عراق و همچنین کشورهای عربی پررنگ دانسته و بر این هم تاکید می‌کند که اهل سنت ایران در آیین شهادت امام رضا (ع) حضور پررنگی دارند و سال گذشته بیش از هزار نفر اهل سنت از سراسر ایران به مشهد مشرف شده بودند. البته به گفته او هیئات مذهبی مشهد هم رقم بزرگ 4000 را به خود اختصاص داده بودند و ساماندهی این هیئات هم می‌تواند امکان خوبی را برای میزبانی بهتر زائران آقا امام رضا (ع) فراهم کند.
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی در پایان سخنانش اظهار امیدواری می‌کند، طی سال‌های آینده میزبانی زائران امام رضا (ع) کاملا ساماندهی شده باشد و در این ایام حماسه مذهبی بزرگی مشابه آنچه در مسیر پیاده‌روی اربعین دیده می‌شود، شکل بگیرد.
منزل من هم زائرسراست
جواد علما، مسؤول پویش «منزل من هم زائرسراست» علت اصلی شکل‌گیری این کمپین را تجربه‌ای می‌داند که در پیاده‌روی اربعین داشته است. او در این‌باره می‌گوید: توفیق شرکت در پیاده‌روی اربعین را داشته‌ام و می‌دانم که در این پیاده‌روی‌ها مشکل اصلی زائران بحث اسکان است. پویش «منزل من هم زائرسراست» بهترین موقعیت برای این افراد است تا شاید با این عمل بتوانند شکرانه همجواری با بارگاه علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) را به جا آورند.
علما در گفت‌وگو با مهر می‌افزاید: مشکلات اقتصادی و کمبود مکان اسکان همیشه از دغدغه‌های اصلی زائران بوده است؛ بنابراین در پویش «منزل من هم زائرسراست» از ظرفیت منازل مسکونی مردم مشهد استفاده خواهد شد.
به گفته او، در این طرح افرادی که تمایل به خدمت‌رسانی به زائران امام رضا(ع) را دارند، همچنین زائرانی که تمایل به دریافت خدمات اسکان رایگان دارند نیز نام خود را به سامانه ارسال می‌کنند. از طریق اطلاع‌رسانی خانه‌ها را شناسایی می‌کنیم و افراد می‌توانند از ظرفیت اسکان این منازل در این ایام استفاده کنند.
افرادی که قرار است مهمان این طرح باشند باید کد ۶۶ را به سامانه۱۰۰۰۸۸۸۰۸۰ ارسال کنند و کسانی که می‌خواهند ارائه‌دهنده خدمت باشند کد ۵۵ را.

زینب مرتضایی فرد
ادبیات و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها