: «تلویزیون امسال با برنامه ریزی بهتر و منجسم تری به پیشواز ماه های محرم و صفر رفته است».
کد خبر: ۱۲۳۴۲۰

این جمله بخشی از حرفهای معاون سیما در گفتگو با خبرنگار جام جم است که در توصیف برنامه های مناسبتی سیما در دو ماه پیش رو به آن اشاره می کند و می گوید: این برنامه ها در دهه اول محرم به اوج می رسد و پس از آن شیب ملایمی را طی می کند و در دهه پایانی صفر هم به یک نقطه اوج خواهد رسید. معاون سیما با اشاره به برنامه ریزی محتوایی ، ساختاری و چینشی در همه شبکه ها براساس اهداف ، محورها و موضوع های مذهبی ، مهمترین تفاوت برنامه های محرم امسال با سالهای گذشته را هدفمند کردن برنامه ها عنوان کرد و گفت : در این مسیر از دیدگاه های شهید مطهری ، امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب استفاده کردیم و در مرحله پخش برنامه ها بر آنها نظارت خواهیم کرد و برترین برنامه های ماه محرم را هم در انتها معرفی خواهیم کرد.

سخنرانی های محرمی

مرتضی میرباقری دیروز بحث جزیی تر درباره برنامه های ایام محرم و صفر را به بهرام فارسیجانی ، دبیر شورای معارف سیما واگذار کرد. در جلسه ای که با حضور خبرنگاران تشکیل شد ؛ فارسیجانی با اشاره به تلاش رسانه برای پرهیز از طرح بدعتها ، خرافه گرایی و آسیبهای عزاداری گفت : امسال بینندگان سیما شاهد پخش مراسم مداحی و نوحه خوانی ضعیف نخواهند بود و با نشست های مختلفی که با مداحان برگزار شده ، مطالبات رسانه به اطلاع آنها رسانده شده است . فارسیجانی در ادامه استفاده از عنصر «جذابیت» را در ساخت برنامه ها متذکر شد و گفت : سخنرانی ، گفتگو، میزگرد ، مرثیه سرایی ، برنامهای ترکیبی و فیلم و سریال قالب های اصلی برنامه هایی است که در ایام محرم و صفر براساس آن برنامه ساخته خواهد شد. وی در ادامه در تشریح سخنرانی های دهه اول محرم گفت : در هر شبکه سخنرانی هایی متناسب با محتوای خود شبکه پخش خواهد شد. شبکه یک سیما هر روز سخنرانی حجت الاسلام رفیعی را ساعت 10:30 پخش می کند و در 3 روز آخر هم سخنرانی دکتر رحیم پورازغدی را پخش خواهد کرد. شبکه 2 ازحجت الاسلام صحفی و بحرینی انصاری سخنرانی پخش می کند. این سخنرانی ها از ساعت 23:45 پخش خواهد شد و هر یک از این سخنرانان 5 روز میهمان شبکه دو خواهند بود. حجت الاسلام عالی هم هر روز ساعت شش صبح و شیخ حسین انصاریان هم هر روز ساعت 12:35 میهمان شبکه سه خواهند بود. بینندگان برنامه های شبکه چهار می توانند هر روز ساعت 19 شاهد سخنرانی آیت الله جوادی آملی باشند. شبکه تهران هم از سیداحمد خاتمی در ساعت 13:05 و سیدمهدی طباطبایی در ساعت 6:30 سخنرانی پخش خواهد کرد. شبکه قرآن هم در این ایام در ساعت 6:30 سخنرانی آیت الله حسن مصطفوی ، در ساعت 13 سخنرانی آیت الله جوادی آملی و در ساعت 22 از حجت الاسلام هاشمی نژاد سخنرانی پخش خواهد کرد. البته شبکه جام جم هم گلچینی از سخنرانی های شبکه های مختلف را به مخاطبان خود عرضه می کند. دبیر شورای عالی معارف سیما در جلسه دیروز به نکات دیگری هم اشاره کرد مثلا پخش دعاهای ندبه از شبکه های مختلف و پخش اذان و اقامه نماز در اماکن مذهبی از شبکه های مختلف به صورت زنده و هر روز ، بخشی از برنامه های مورد اشاره فارسیجانی بود. وی درباره پخش مداحی ها بار دیگر بر پرهیز از خرافه گرایی تاکید کرد و گفت : امسال مداحی مداحان مشهور در شبکه های مختلف توزیع شده و دیگر شاهد تمرکز و بی برنامگی درباره پخش مداحی از چند شبکه خاص نخواهیم بود. از سوی دیگر مداحان می توانند مجالسی را که در آن حضور دارند را به وسیله نمابر یا تلفن به ما اطلاع دهند تا مجالس خوب ضبط و بعد پخش شود.

برنامه های ترکیبی شبکه ها

برنامه های ترکیبی بحث دیگر مورد اشاره در جلسه دیروز بود. فارسیجانی فهرست وار به برنامه های مختلف شبکه ها اشاره کرد:
شبکه یک : قصه عاشورا ، آیین های عزاداری ، خیمه وصل و برنامه نمایشی آیینه
شبکه دو: تله تئاتر با موضوع محرم
شبکه سه : تله تئاتر کربلا از منظر اشقیاء ، برنامه شب و شور ، پیام نینوا ، مجموعه خانه دوست ، مستند بوی بهشت ، میان برنامه انصارالحسین و سریال نمایشی جابربن حیان
شبکه چهار: میراث حسینی و برنامه کتاب 4 که محتوایی مذهبی پیدا خواهد کرد.
شبکه تهران : فرهنگ عاشورا، سریال مستانه ، با کاروان و چکاوک
شبکه جام جم : برنامه خاک سرخ شبکه قرآن به عنوان پرتدارک ترین
شبکه : محرم سرخ ، ستارگان منظومه عشق ، قافله عشق و صدف عشق فارسیجانی در پایان این نشست از تدوین منشورهایی خبر داد که در قالب آن اهداف و محورهای برنامه های مناسبتی پیش بینی شده تا در زمان کافی این برنامه ها ساخته شوند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها