با توجه به پرسش‌های ارسالی خوانندگان تپش درخصوص موضوعات حقوقی از جمله مهریه، وکالت کاری و قضایی ، مجازات تصادف مرگبار و سندسازی برای زمین مریم جنت‌آبادی،کارشناس ارشد حقوق خصوصی به سوالات شما پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.
کد خبر: ۱۲۳۳۹۳۱

مهریه
سلام اگر زنی شوهرش فوت کند، مهریه‌اش را بر اساس سال فوت شوهر حساب می‌کنند یا زمان مطالبه؟
اگر مهریه زن، وجه رایج است،‌ بر اساس «شاخص» سال فوت شوهر باید مهریه را محاسبه کرد، بنابراین هر زمانی که زن برای مطالبه مهریه خود به دادگاه مراجعه کرد، مقدار مهریه بر اساس زمان فوت همسرش محاسبه خواهد شد.
وکالت کاری و قضایی
چطور می‌توانم وکالت کاری و قضایی به فردی بدهم که در شهرستان کارهایم را پیگیری کند؟
وکالت کاری را می‌توانید با مراجعه به دفتر اسناد رسمی به فرد مورد نظر بدهید، اما برای وکالت قضایی باید به وکیل مراجعه کنید.
مجازات تصادف مرگبار
در یک تصادف باعث مرگ یک نفر و زخمی شدن مرد دیگری شدم. حال اگر به زندان بروم به خاطر وضعیت شغلم که نظامی هستم، از کارم اخراج می‌شوم. این امکان وجود دارد که به زندان نروم؟
ضمن این‌که سؤال شما ناقص و دارای ابهام است باید عرض شود طبق ماده 714قانون مجازات اسلامی و مواد بعدی آن مجازات حبس تعیین شده و در صورت مطالبه دیه از سوی اولیای دم و مصدومین به پرداخت دیه محکوم خواهد شد، فلذا از بابت جرم عمومی حبس تعیینی از اختیار قاضی صادرکننده رای است که می‌تواند با توجه به ماده 22 قانون مذکور حبس تعیینی را به جزای نقدی تبدیل کند، بنابراین موضوع اخراج شما از اداره مربوط به مقررات آن اداره خواهد بود و اگر رای دادگاه به محکومیت حبس شما منجر شود اداره شما از طریق تخلفات اداری یا دادسرای نظامی می‌تواند به لحاظ غیبت شما را اخراج کند.
سندسازی برای زمین
پدرم یک قطعه زمین را سال 65 خرید که همان سال از اداره ثبت، تقاضای صدور سند کرده و در نوبت بود و به دلیل پاره‌ای از مشکلات چند سالی نتوانست پیگیر شود. بعد از چند سال به آنجا رفتیم و دیدیم با سند زمین را تصرف کرده‌اند. شکایت کردیم، اما قاضی به خاطر این‌که آنها سند داشتند رای به نفعشان داد. حالا باید چکار کنیم؟
در دعاوی راجع به مالکیت قاضی رسیدگی کننده به پرونده با ملاحظه تمامی دلایل و مدارک و قراین رأی مقتضی صادر می‌کند نه صرفا به اعتبار تصرف. چنانچه علیه شما رأی صادر شده و مهلت اعتراض باقی است با تقدیم دادخواست تجدیدنظرخواهی به رأی اعتراض کنید. قضات دادگاه تجدیدنظر به موضوع رسیدگی و رأی نهایی را صادر خواهند کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها