گفت‌وگو با عوامل سریال به رنگ خاک که در دل خلیج‌فارس ساخته می‌شود

به رنگ ایـــــــران

مگر می‌شود حرف از خلیج همیشه فارس زد و از جزایر زیبا و بکر آن غافل بود؛ جزایری که هرکدام ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. البته تا به امروز این جزایر دستمایه ساخت برنامه‌های متنوع تلویزیونی شده و برخی مواقع هم به شکل جداگانه در قالب سریال‌های تلویزیونی پرداخت شده، اما سعید بشیری، تهیه‌کننده تصمیم گرفت سریالی بسازد که قصه در پنج جزیره ناب ایران اتفاق بیفتد. به همین دلیل دست به کار شد و یک سریال 35 قسمتی به نام به رنگ خاک را آماده کرده است که در جزیره‌های هرمز، لارک، هنگام، قشم و ابوموسی تصویربرداری شده است. هریک از اپیزودهای این سریال قصه‌های متفاوتی دارد و بازیگران مختلف هم در آن نقش‌آفرینی کرده‌اند. در واقع تهیه‌کننده تلاش کرده که مناظر بکر و طبیعی را به زیبایی در این سریال نشان بدهد. یکی از ویژگی‌های این سریال ۳۵ قسمتی بازخوانی روابط انسانی و فعالیت‌های اجتماعی ساکنان جزیره‌های خلیج فارس در کنار روایت داستان اصلی این مجموعه است. برزو ارجمند، پوریا پورسرخ، محمد متوسلانی، سیاوش طهمورث، محمود پاک نیت، بیتا سحرخیز، فرشته سرابندی، مجید سعیدی، عزت‌ا... رمضانی‌فر، امیر کاظمی، علیرضا جعفری، علیرضا استادی، کیوان ساکت اف، هستی فرحی، مهدی صبایی، اتابک نادری، زهرا سعیدی، شهروز ابراهیمی، یوسف صفری، بختیاری، دنیا نادرخانی، حسین توشه، سامان دارابی، ابوالفضل همراه، فریبا امینیان، محمدعلی سلیمان‌تاش، ایوب دمان، هادی معصومی، لیلی فرهادپور، عرفان برزین، آرمین ترکمندی، بایار فرج‌زاده، معصومه بافنده، نگین غفاری، عاطفه خازنی‌پور و با همکاری بازیگران تلویزیون و تئاتر بومی استان هرمزگان در این سریال ایفای نقش می‌کنند. به همین دلیل با عوامل این مجموعه گپ و گفت داشتیم تا درجریان جزئیات این سریال قرار بگیریم.
کد خبر: ۱۲۳۳۶۵۹

ادای سهم برای خلیج‌فارس
برای اولین بار گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما تصمیم گرفت سریالی بسازد که جغرافیای آن از تهران و دیگر شهرستان‌ها فراتر برود و به جزایر خلیج‌فارس سفر کند. اینها گفته‌های سعید بشیری، تهیه‌کننده سریال به رنگ خاک است که این مجموعه را در 35 قسمت تولید کرده است. او ادامه می‌دهد: لوکیشن‌های اصلی این سریال پنج جزیره به‌علاوه یک (هرمز، لارک، هنگام، ابوموسی و قشم به اضافه دریا) است. نمی‌توان دریا را نادیده گرفت. به‌ویژه ساکنان و مردمان خوب این جزایر را. دریا و هر یک از جزایر قابلیت‌های گسترده‌ای برای ساخت آثار نمایشی دارند. به همین دلیل قصه‌هایی که ما انتخاب کرده‌ایم در این جزایر رخ می‌دهد. وی عنوان می‌کند: با توجه به اهمیت استراتژیک جزایر خلیج‌فارس و به‌ویژه ابوموسی و دلبستگی مردم به این بخش از جغرافیای کشور، به همین دلیل این سریال ادای دینی است از سوی سازمان صدا و سیما برای پرداختن به این جزایر. داستان این مجموعه درباره فردی به نام مهرداد است که در جزیره هرمز به کار آموزش غواصی مشغول است. او دلباخته دختر ناخدا جمات هست. در حالی که ناخدا مخالف جدی ازدواج این دو است. از سوی دیگر یک تیم خلافکار به‌شدت در پی پیدا کردن مهرداد هستند و مهرداد نیز هر روز برای یافتن شیئی قدیمی به زیر آب رفته و غواصی می‌کند و .... محسن یوسفی کارگردانی اپیزود جزیره هنگام را به عهده داشته و دیگر اپیزودهای این سریال تلویزیونی را حسن لفافیان ساخته است.

طماع قصه به رنگ خاک
مجید سعیدی در سریال به رنگ خاک شخصیت کیوان را بازی می‌کند. او در این باره می‌گوید: کیوان دوست صمیمی مهرداد (برزو ارجمند) است و به شدت هم طمع دارد و همین طماع بودن این شخصیت باعث می‌شود دوستی‌اش با مهرداد دچار خدشه شود. او دست به هر کاری می‌زند تا به خواسته‌هایش برسد، حتی آدم ربایی هم می‌کند. در مجموع من نقش‌های خاکستری این چنینی را دوست دارم. از سوی دیگر قصه در جنوب ایران می‌گذشت و تعدد مکان‌های فیلمبرداری خشکی و آب هم برایم جذابیت خودش را داشت. این بازیگر درباره سختی‌های کار می‌گوید: برایم سخت نبود، چون در گذشته مربی غواصی و شنا بودم و موتورسواری، قایق‌سواری، ماشین‌سواری و ... هم دوست دارم و شخصیت کیوان هم به گونه‌ای طراحی شده بود که در چنین موقعیت‌هایی قرار می‌گرفت. در مجموع وقتی شخصیت چالش به همراه داشته باشد برای بازیگر هم لذتبخش است و با علاقه کار می‌کند.

فراری از سریال‌های آپارتمانی
حسن لفافیان که کارگردانی اپیزودهایی که در جزایر هرمز، لارک، قشم و ابوموسی را به عهده دارد، درباره پذیرش کارگردانی این اثر به جام‌جم می‌گوید: راستش وقتی قصه را خواندم، از این‌که فضای داستان در جزایر خلیج‌فارس و در جنوب می‌گذشت، من را برای کارگردانی ترغیب کرد. البته چند تله‌فیلم ساخته‌ام که فضای قصه در جنوب می‌گذشت. به همین دلیل با این شرایط آشنا بودم و به هیچ وجه برایم بیگانه نبود.
این کارگردان از قصه‌های آپارتمانی فراری است و دلش می‌خواهد با هر اثری که می‌سازد نگاهی به یکی از مناطق زیبا و بکر ایران داشته باشد. به همین دلیل در سریال تلویزیونی به رنگ خاک تلاش کرده زیبایی‌های جزایر خلیج‌فارس را به تصویر بکشد. وی معتقد است: این جزایر پر از داستان‌های مختلف است و سازندگان آثار نمایشی می‌توانند در این باره آثار متنوعی بسازنند. در ابتدا فیلمنامه داستان‌های مجزا داشت، اما بعد از بررسی‌های لازم از سوی تهیه‌کننده و دکتر محمود اربابی مشاور فیلمنامه و ناظر کیفی سریال به توافق رسیدیم که نقطه اتصال برای اپیزودها بگذاریم. به همین دلیل قصه دو شخصیت اصلی دارد و در هر جزیره بازیگران متفاوت هستند.
یکی از این شخصیت‌ها را برزو ارجمند بازی می‌کند که نقش مهرداد را به عهده دارد و دیگری را مجید سعیدی که نقش کیوان را بازی می‌کند. البته هر جزیره داستان خودش را متناسب با فرهنگ، ارتباطات و نوع زندگی مردم دارد. ضمن این‌که سعی کردیم کار آبرومندی بسازیم که مردم از تماشای آن لذت ببرند.

ارجمند در لباس کشف عتیقه
برزو ارجمند در سال‌های اخیر با بازی در سریال‌های تلویزیونی نقش‌های متفاوتی را بازی کرده است. سال گذشته از او سه سریال گشت پلیس، بچه مهندس و سر‌دلبران پخش شد که این هنرمند در این سریال‌ها، لباس پلیس، روحانی و یک فرد معمولی را به تن کرده بود. او سریال تلویزیونی بهترین سال‌های زندگی ما را به کارگردانی احمد کاوری آماده پخش دارد. حال ارجمند در سریال تلویزیونی به رنگ خاک نخ تسبیح قصه است و نقش مهرداد را بازی می‌کند که کارش این است عتیقه‌هایی را که در دریا غرق شده‌اند پیدا می‌کند. البته او همچون بقیه در مسیر زندگی اشتباهاتی می‌کند و شخصیت خاکستری‌ دارد. باید به انتظار نشست و سریال را دنبال کرد.

فاطمه عودباشی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها