رویکرد جمهوری اسلامی ایران در مناقشات بین‌المللی همیشه تاکید بر مذاکره، گفت‌وگو و تعامل بوده است و ما معتقدیم هیچ‌گاه با لشکرکشی و تهاجم و تجاوز به کشورها نمی‌شود مشکلات را حل‌کرد.
کد خبر: ۱۲۳۳۵۲۹

به همین جهت جمهوری اسلامی ایران همیشه از تمامیت ارضی کشورها دفاع کرده و مخالفت خود را با گرایشات تجزیه‌طلبی در کشورهای مختلف اعلام کرده است.
هیچ موقع جمهوری اسلامی ایران آغازگر تنش نظامی و جنگی نبوده است. البته اگر مورد تهاجم قرار بگیرد با تمام توان دفاع کرده و مهاجم را پشیمان می‌کند ولی هیچ‌موقع ما منشأ جنگ نبوده و نیستیم. اعتقاد داریم همه مناقشات را به‌ویژه در منطقه‌ می‌شود با تعامل و گفت‌وگو حل کرد. البته تعامل، یک‌جاده دوطرفه است. یعنی این‌که دو طرف باید همکاری کرده و در گفت‌وگو با هم مناقشات را حل کنند.
تعامل یک‌طرفه معنا ندارد اما بعضی‌ها خیلی روی این تعامل یکطرفه تاکید می‌کنند. ما با غربی‌ها مذاکره کردیم، تعامل کردیم و توافق کردیم ولی طرف مقابل به تعهداتش عمل نکرد. این دیگر نامش تعامل نیست.
نمی‌شود که ما یکطرفه به تعهداتمان عمل کنیم، تعامل داشته باشیم و بر گفت‌وگو تاکید کنیم ولی طرف مقابل تحریم ظالمانه و رفتار خصمانه داشته باشد و به تعهدات خود عمل نکند. اینجا دیگر تعامل معنا ندارد و یک جاده یک طرفه است.
اگر کشوری در چنین شرایطی بر تعامل تاکید کند در واقع خودش را ذلیل کرده است.
ما بعد از خروج آمریکا از برجام، همه توان و ظرفیتمان را برای تعامل با اروپا به کار گرفتیم و یک سال و نیم اروپایی‌ها کشور ما را سرکار گذاشتند و به تعهداتشان عمل نکردند.
نه اس‌پی‌وی عملیاتی شد و نه اینستکس و نه خط اعتباری 15 میلیارد دلاری. اینجا دیگر تعامل اصلا معنی ندارد زیرا رفتار طرف مقابل خصمانه، غیر متعهدانه و غیرمسؤولانه است.
بنابراین راهبرد اصلی ما تعامل و مذاکره است ولی با کشورهایی که رفتار خصمانه دارند و تعامل را یک جاده یکطرفه به سمت خودشان می‌بینند تعامل معنی ندارد.

سید حسین نقوی حسینی

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها