مقایسه مشخصات و امکانات پرچمداران گوشی‌های هوشمند

انتخاب سخت

با توجه به کمرنگ شدن نوآوری در طراحی و تولید گوشی‌های هوشمند، رونمایی از آخرین مدل‌های تلفن‌های همراه آن شکوه و جلال سابق را ندارد و به غیر از محصولات نامتعارفی مثل گوشی تاشوی سامسونگ و هوآوی یا گوشی مفهومی شیائومی، معرفی هیچ پرچمداری باعث شوکه شدن بازار نمی‌شود. با این وجود کماکان محصولات جدید معرفی می‌شوند و تقاضا برای داشتن گوشی‌های بهتر با امکانات بیشتر کم‌نشده است. همچنین نبرد دائمی اپل و اندروید برای عرضه امکانات بیشتر با کارایی بالاتر و قیمت کمتر از همیشه داغ‌تر شده و انتخاب بین پرچمداران هر دو طرف از همیشه سخت‌تر شده است. در یکی دو سال اخیر به‌نظر می‌رسد دیگر تفاوت چندانی بین این دو پلتفرم وجود ندارد و مساله بیشتر به ترجیح شخصی و سلیقه خریداران بر می‌گردد. البته این نظر درستی نیست، چراکه با وجود شباهت‌های زیاد نسل‌های آخر گوشی‌های هوشمند، هنوز هم تفاوت‌های محسوسی در کارایی و عملکرد این دو خانواده وجود دارد. به بهانه پایان فصل رونمایی از گوشی‌های هوشمند جدید (به استثنای گوگل با خانواده محصولات پیکسل و هوآوی با سری P) تصمیم گرفتیم نگاهی دقیق‌تر به مشخصات و خصوصیات پرچم‌داران اصلی دنیای گوشی‌های هوشمند یعنی آیفون 11 پرو و پرو مکس، گلکسی S 10 و نوت 10 و پیکسل 3 بیندازیم تا شاید بتوانیم به شما در تصمیم‌گیری راحت‌تر کمک کنیم.
کد خبر: ۱۲۳۲۸۱۹

رجزخوانی سخت‌افزارها
از نظر سخت‌افزاری در سال‌های اخیر اتفاق خاصی در دنیای گوشی‌های هوشمند نیفتاده و تقریبا همه سازندگان با روندی ثابت و کند مشغول بهینه‌سازی محصولات خود هستند.
از اپل 11 پرو مکس شروع می‌کنیم که سنگین‌ترین گوشی در این مقایسه و دارنده بزرگ‌ترین صفحه‌نمایش بین این پرچمداران است، ولی تراکم پیکسلی کمتر از S10 و پیکسل 3 و یکسان با آیفون 11 به کاربران عرضه می‌کند. البته تراکم پیکسل عامل خیلی تعیین‌کننده‌ای نیست و نمی‌توان به آن به چشم یک ویژگی نگاه کرد، هرچند می‌توان گفت نمایشگرهای S10 و گوگل عمق رنگ بیشتر، نوردهی بالاتر و وضوح تصویر بالاتری دارند.
محصولات سامسونگ از نظر حافظه رم حداقل روی کاغذ از رقبا جلوتر هستند و با ظرفیت هشت گیگابایتی خود خیالتان را تا مدت‌ها از عملکرد مناسب گوشی در سنگین‌ترین کاربردها راحت خواهند کرد. پیکسل 3 هم با چهار گیگابایت حافظه رم خود حداقل فعلا مشکلی ندارد و به‌دلیل داشتن بهینه‌ترین نسخه اندروید، عملکرد مناسبی دارد. از طرف دیگر اپل هم از چهار گیگابایت مقدار حافظه رم استفاده می‌کند، ولی این شرکت به دلیل توسعه موازی سخت‌افزار و نرم‌افزار توانسته با حداقل حافظه رم، حداکثر عملکرد را ارائه دهد و بعید است گوشی‌های جدید از رقبا کندتر باشند.
اما می‌رسیم به اصلی‌ترین مشخصه سخت‌افزاری گوشی یا همان پردازنده که امسال باز هم برنده رقابت در این زمینه اپل بود. پردازنده‌های فوق‌العاده A13 با 20درصد عملکرد بهتر و 40درصد مصرف کمتر نسبت به چیپ‌های A12 سال گذشته، سطح جدیدی از عملکرد را تعریف می‌کنند. این پردازنده‌ها همچنین نقش اساسی در کیفیت خارق‌العاده دوربین این گوشی دارند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. پیکسل در این رقابت ضعیف‌ترین پردازنده را دارد که با توجه به قدیمی بودن و قیمت آن موجه می‌شود. البته حتی اگر بخواهیم مدل امسال را در نظر بگیریم بعید است بهتر از مدل بهینه شده 855 ببینیم که باز هم در مقابل A13 قدرتمند و کارا حرف خاصی برای گفتن ندارد.
این پردازنده‌ها که روی تمام گوشی‌های گلکسی جدید سامسونگ هم دیده می‌شوند، مثل A13 براساس معماری هفت نانومتری توسعه یافته‌اند، اما فناوری و رویکرد متفاوت اپل و کوالکوم منجر به تولید پردازنده‌هایی با مشخصات مشابه و عملکردی بسیار متفاوت شده است. در نهایت می‌توان گفت گوشی‌های اپل و به‌خصوص مدل‌های پرو و پرومکس هنوز هم به دلیل فناوری پیشرو و اکوسیستم سازگار خود بهترین کارایی و روان‌ترین تجربه کاربری را به کاربر عرضه می‌کنند.

خودنمایی با طراحی
در این زمینه هم خبر جدیدی نبوده و آنچه می‌بینیم هم دوست‌داشتنی نیست. جانمایی دوربین جلوی گوشی‌های سامسونگ بیشتر از آن‌که به زیبایی گوشی کمک کرده باشد، نوعی ابزار قدرت در زمینه فناوری ساخت نمایشگر است. البته ممکن است این طراحی به‌نظر بعضی جالب باشد و دوربین در بسیاری از صحنه‌ها به‌خصوص وقتی پس‌زمینه تاریک باشد، کمتر دیده می‌شود. دوربین سه‌گانه اپل هم چنگی به دل نمی‌زند و با وجود فناوری پیچیده ساخت صفحات یکپارچه فلزی فریم دوربین و کیفیت ساخت فوق‌العاده، چیزی به زیبایی گوشی اضافه نکرده است.
نمایشگر یکپارچه تمام صفحه در همه این گوشی‌ها دیده می‌شود و حتی در پیکسل با حسگر اثر انگشت فیزیکی پشت بدنه‌اش در سمت نمایشگر هیچ چیزی جز شیشه صفحه‌نمایش دیده نمی‌شود. طراحی گوشی‌های هوشمند سال‌هاست در حال درجا زدن است و تا زمان عرضه یک‌گوشی با فناوری انقلابی، دیگر نباید انتظار تغییرات ملموس در ظاهر و فرم گوشی‌های هوشمند را داشته باشیم.
رقابت دوربین‌های سه‌تایی
دوربین‌های سه‌گانه آیفون 11 پرو مکس شاید زیبا نباشد، اما واقعا عملکرد چشمگیری دارد. لنز تله فوتو که فقط در مدل‌های پرو دیده می‌شود، عملکرد بهتری نسبت به مدل قبلی دارد و لنز اولترا واید یا فوق پهن و حالت عکاسی شبانه این گوشی، اپل را در رقابت بهترین گوشی نگه می‌دارد. لنز اولترا واید جدید را نمی‌توانید به یک انتخاب همیشگی تبدیل کنید، اما می‌تواند حالتی هنری به عکس‌های شما بدهد و کل تکنیک عکاسی شما را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین می‌توانید با این لنز صحنه‌های معمولی را به آثاری هنری تبدیل کنید و عادی را به غیرعادی تغییر دهید. حالت عکاسی شبانه آیفون‌های جدید از چیپ Neural Engine پردازنده A13 برای ثبت سریع چند سری عکس با زمان باز و بسته شدن کم و زیاد و لنزهای مختلف و ترکیب این عکس‌ها برای کاهش نویز و بهبود کیفیت، تصاویری بهتر در نور کم تولید می‌کند.
دوربین S10 و نوت 10 هم در این رقابت حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند و نسبت به قبل کارایی خیلی بهتری در شرایط نور کم نشان می‌دهند. همچنین اضافه‌شدن لنز تله فوتو با قابلیت زوم اپتیک و بهینه‌سازی نرم‌افزار پردازش تصویر، فاصله فناوری ثبت تصویر در این دو رقیب را کمتر از همیشه کرده است. دوربین جلوی آیفون‌ها، اما در رقابت عددی هم پیش هستند و با کیفیت 12مگاپیکسلی و فناوری شناسایی تصویر، شما را دوباره اهل سلفی گرفتن خواهند کرد. دوربین جلوی پرچمداران سامسونگ هم با لنز واید و وضوح 10مگاپیکسلی خود خیلی توی ذوق نمی‌زند و چیز جدیدی هم نسبت به قبل ندارد.
در این بین پیکسل با تک دوربین اصلی 2/12مگاپیکسلی و دوربین سلفی 8مگاپیکسلی خود ثابت می‌کند کیفیت عکس ربطی به تعداد دوربین و لنزهای رنگارنگ بدشکل ندارد و می‌توان با بهینه‌سازی نرم‌افزاری و استفاده از هوش مصنوعی بهترین خروجی را داشت.

برگ برنده

واقعیت این است که در این رقابت تنگاتنگ، برنده مشخص و بارزی وجود ندارد و هر سه طرف بازی با بهینه‌سازی هرچه بیشتر داشته‌های خود سعی در حفظ مزیت رقابتی خود دارند. اپل پردازنده بهتر و محیط یک‌دست‌تر، سامسونگ باتری قوی‌تر و سخت‌افزار قدرتمند و پیکسل کارایی، هوشمندی و کنترل کامل را به شما عرضه می‌کند و این تنها شما هستید که می‌دانید کدام‌یک از اینها بیشتر از همه برایتان اهمیت دارد.

رویا دلاور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها