فیفا ۲۰ با همان فرمول همیشگی، یک سال دیگر عاشقان مستطیل سبز را سرگرم نگه می‌دارد

دفاع می‌کنم، پس هستم!

هوادار ــ بخوانید معتاد ــ فیفا بودن دنیای عجیبی دارد. همه سال از نبود تغییری بزرگ در سری حرف می‌زنیم و با این حال با هر تغییر در شاکله بازی، دادمان به هوا می‌رود که: «چه بر سر بازی محبوبمان آوردید؟» این دنیای عناوین رقابتی است؛ دنیایی که هواداران آن همواره تشنه تغییرات بزرگ هستند، اما به‌محض اتفاق افتادن آن، سپر دفاعی‌شان را بالا می‌آورند و اعتراضشان را از طریق فروم‌ها و شبکه‌های اجتماعی به گوش تیم توسعه‌دهنده می‌رسانند. قصه جدیدترین قسمت از سری بازی محبوب فیفا هم از همین قرار است. بازی تغییراتی دارد که چندان به مذاق برخی از هواداران خوش نمی‌آید، اما به‌عقیده نگارنده، قدمی است رو به جلو برای‌این سری محبوب.
کد خبر: ۱۲۳۲۸۱۵

زمانی برای بازنشستگی مالدینی
پائولو مالدینی، ویرجیل فن‌دایک، بابی مور و دیگر مدافعان نام آشنای فیفا و مود محبوب «آلتیمیت تیم» را فراموش کنید. اگرچه این نام‌ها همچنان در روند بازی تاثیرگذار هستند و می‌توانند نتیجه یک مسابقه را به نفع شما تمام کنند؛ اما با این حال دیگر مثل نسخه ۱۹ صرف حضورشان سبب تضمین پیروزی تیمی نخواهد بود. مکانیک دفاع کردن در «فیفا ۲۰» دستخوش تغییراتی شده که یکی از مهم‌ترین آنها، تمرکز روی توانایی‌های دفاعی گیمر به‌جای قدرت‌های بازیکنان درون زمین است. باید با حوصله دفاع کنید، برای ضدحمله‌ها طرح داشته باشید و البته اندکی هم سرعت چاشنی کار کنید تا به بهترین نتیجه برسید.
علاوه بر مبحث دفاع و تغییر تاکتیک‌های تدافعی، سانترها و ضربات کرنر نیز دچار تغییرات چشمگیری شده‌اند. این تغییرات سبب می‌شوند گل زدن با ضربه سر به یک آرزو تبدیل شود. اگر به یاد داشته باشید در «فیفا‌۱۹» یکی از اساسی‌ترین ضعف‌های خطوط دفاعی و دروازه‌بان‌ها در حفاظت از چارچوب دروازه در برابر ضربات سر خلاصه می‌شد. تنها کار لازم، سانتر کردن توپ روی سر بازیکنان بلند قامت مثل فن‌دایک یا رونالدو بود. (کارت فلش‌بک پیتر کراوچ و زلاتان ابراهیموویچ هم در هفته‌های پایانی آلتیمیت تیم، گزینه خوبی محسوب می‌شد و یکی از کارت‌های راهگشا در بازی‌های سخت بود!)
از آنجا که الکترونیک آرتز ونکوور همواره از یک سر بوم به زمین می‌افتد و در رفع برخی از اشکالات زیاده‌روی می‌کند، در «فیفا ۲۰» تقریبا امکان گل زدن از طریق ضربه سر از‌بین‌رفته است.
سناریوهای این بخش مشخص هستند: یا دروازه‌بان به‌سرعت از دروازه خارج می‌شود و توپ را دفع می‌کند یا هوش مصنوعی مدافعان آن‌قدر دقیق جای‌گیری کرده که با یک ضربه، توپ به‌راحتی دور خواهد شد. باید منتظر ماند و دید که این ترکیب در بخش «آلتیمیت تیم» و با اضافه شدن کارت‌های بلند قد و فیزیکی، تغییر خواهد کرد یا خیر.

هوا را از من بگیر، سرعت را نه!
در نسخه قبلی، عنصر سرعت همچنان یکی از عناصر مهم فیفا به شمار می‌آمد، با‌این‌حال همه چیز به آن ختم نمی‌شد. خبر بد برای دوستداران بازی‌های تاکتیکی و فکر شده این است که در فیفا ۲۰، باز همه چیز به روزهای نه‌چندان دور خود بازگشته و سرعت حرف اول و آخر را خواهد زد. این را می‌توانید با یک نگاه به بازار آلتیمیت تیم و اختلاف قیمت فاحش بین کارت‌های با سرعت بالا با دیگر کارت‌ها متوجه شوید.
این مورد وقتی روی اعصاب شما رژه می‌رود که به سیستم دفاعی جدید بازی هم مسلط نباشید. سیستمی که قطعا تسلط کامل بر آن زمان‌بر خواهد بود و این مساله سبب می‌شود در ساعات ابتدایی، تجربه بازی چندان لذتبخش نباشد. اگرچه با زمان دادن به مکانیک‌های جدید و تمرین با آنها در درازمدت تجربه «فیفا ۲۰» یک سر و گردن از نسخه پیشین خود جذاب‌تر خواهد بود.

گل کوچیک
در طول بررسی از «آلتیمیت تیم» و تغییراتش در این نسخه گفتیم. با این حال، به‌نظر می‌رسد توجه‌ها همچنان به بخش تازه اضافه‌شده Volta معطوف شده است. فوتبال خیابانی محبوب دنیای «فیفا»، این بار یک مود کاملا اختصاصی تحت عنوان «والتا» را دربرمی‌گیرد که تجربه آن خالی از لطف نیست. حسی که هنگام تجربه این مورد داشتم، تلفیقی از لذت و احساس تسلط نداشتن به فضای بازی بود.
تسلط نداشتن از این رو که برخلاف بازی در مستطیل سبز، در والتا کنترلی روی شوت‌ها ندارید و تقریبا ضربه نهایی به توپ با بخت و اقبال به چارچوب نزدیک می‌شود. علاوه بر این، مودهای زیرمجموعه والتا هم به کار بیشتری نیاز دارند و برای تبدیل شدن به‌یک‌بخش سرگرم‌کننده و با طول عمر بالا مثل آلتیمیت تیم، نیازمند زمان هستند.

یازده برنده
نام «یازده برنده» (Winning Eleven) همچنان برای نسخه آسیایی سری PES مورد استفاده قرار می‌گیرد.
با این حال و به عقیده نگارنده، امسال هم این لقب شایسته ساخته الکترونیک آرتز است و نه کونامی. «فیفا ۲۰» تجربه‌ای لذتبخش است که اگر بتوانید با مکانیک‌های جدید آن در بخش دفاع کنار بیایید، قطعا به تفریح اول شما در یک سال پیش‌رو بدل خواهد شد.

FIFA 20

سازنده EA Vancouver، EA Romania
ناشر EA Sports
پلتفرم PC، PS4، Xbox One، Nintendo Switch
سبک ورزش، شبیه‌ساز فوتبال

امیر گلخانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها