اسکورسیزی که حالا« مرد ایرلندی» را روی پرده دارد انتقادهای تندی علیه فیلم های ابرقهرمانی کرده است

مارتین علیه مارول

امان از زمانی که آش به قدری شور شود که صدای آشپز هم درآید! این روزها صنعت سینما و هالیوود آن‌قدر به دنبال تولید اکشن‌های ابرقهرمانانه کمیک استریپی است که صدای مخالفان این گونه در داخل خود هالیوود هم درآمده است. مارتین اسکورسیزی، فیلمساز مولف و کهنه‌کار نیویورکی تازه‌ترین چهره و هنرمند سرشناسی است که صدای مخالفتش علیه انبوه تولیدات ابرقهرمانانه را بلند کرده است. اعتراض اسکورسیزی در شرایطی تیتر اول نشریات هنری شده که تمام شرکت‌های بزرگ هالیوودی ساخت فیلم‌های کمیک استریپی را در دستور کار خود قرار داده و اولویت تولیدشان ساخت و اکران عمومی این نوع فیلم‌هاست. از سوی دیگر، تماشاگران هم اقبال خوبی نسبت به این نوع فیلم‌ها نشان داده و جدول گیشه نمایش پر از اکشن‌های ابرقهرمانانه پرفروشی است که ردیف‌های مهم این جدول را اشغال کرده و در اختیار خود قرار داده‌اند. مدیران شرکت‌‌های فیلمسازی مدعی‌اند که اشتیاق‌شان برای تولید محصولات ابرقهرمانانه به اشتیاق و علاقه زیاد تماشاگران برای دیدن این نوع از فیلم‌ها برمی‌گردد. در این بین، اعتراض گروهی از هنرمندان به ازدیاد تولید فیلم‌های کمیک استریپی راه به کجا خواهد برد؟
کد خبر: ۱۲۳۲۴۹۳

به نوشته نشریه هالیوود ریپورتر، اعتراض کسی مثل مارتین اسکورسیزی به تولید انبوه اکشن‌های ابرقهرمانانه می‌تواند به جریانی که علیه تولید این سبک فیلم به راه افتاده کمک زیادی کند. سابقه کاری فیلمساز و موقعیتی که در دل صنعت سینمای آمریکا دارد، باعث می‌شود صدای معترضان بهتر و در سطح وسیع‌تری شنیده شود. این نکته زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که رسانه‌ها و منتقدان از آن به عنوان مانیفستی برای مبارزه با ژانر کمیک استریپی اسم می‌برند.
اسکورسیزی عقیده دارد فیلم‌های ابرقهرمانانه سینما نیستند و بیشتر شبیه یک بازی کامپیوتری به حساب می‌آیند. با این حال او می‌پذیرد که فیلم‌هایی چون «آونجرز»ها و مشتقات آن بسیار خوش‌ساخت هستند و در تهیه و تولیدشان وقت و فکر زیادی گذاشته شده است، اما به باور اسکورسیزی، می‌توان این وقت و دقت و فکر را صرف تولید محصولات بهتر و مقبول‌تری کرد. فیلمساز با بیان این که از طرفداران این گونه سینمایی نیست، چنین ادامه می‌دهد: «به تماشای آنها نمی‌نشینم. چند بار تلاش کردم آنها را تا آخر تماشا کنم، اما نتوانستم. می‌دانید موضوع چیست؟ شاید آنها خوش ساخت باشند، اما سینما نیستند.»
هنرمند نیویورکی که ساخته‌هایش معمولا درام‌هایی گنگستری هستند، در ادامه چنین می‌گوید: «صادقانه بگویم، این همه تلاش صرف تولید چیزهایی می‌شود که ارزش چندانی ندارند و از ماندگاری بی‌بهره‌اند. درست است که صحنه‌آرایی و کارگردانی‌شان دقیق است و بازیگران‌شان تمام تلاش خود را به خرج می‌دهند تا یک بازی یکدست و قابل قبول ارائه دهند، اما تمام این تلاش‌ها برای چیست و به چه چیزی منتهی می‌شود؟ متاسفانه فیلم‌های ابرقهرمانانه در خودشان یک داستان انسانی ندارند و نمی‌توانند احساسات انسانی را در دل خودشان بیان کنند. جای تجربه‌های انسانی و روابط انسانی در این فیلم‌ها خالی است.»
صحبت‌های اسکورسیزی انعکاس وسیعی در رسانه‌های گروهی و شبکه‌های اجتماعی داشته، اما از سوی مدیران شرکت‌های فیلمسازی بدون جواب مانده است. منتقدان عقیده دارند آنها در رابطه با اظهارات اسکورسیزی دست به عصا عمل می‌کنند و نگرانند کل‌کل‌کردن‌شان با فیلمساز قدیمی به ضررشان تمام شود. اما جیمز گان که همکاری نزدیکی با شرکت والت دیزنی دارد و چند تا از اکشن‌های ابرقهرمانانه پرفروش سینمایی را کارگردانی کرده، حرف‌های اسکورسیزی را بی‌جواب نگذاشته و در مقام پاسخگویی برآمده است. او با تملق از فیلمساز چنین می‌گوید: «مارتین اسکورسیزی یکی از پنج فیلمساز مورد علاقه‌ام است. زمانی که مردم بدون تماشای «آخرین وسوسه مسیح» به فیلم تاختند، به‌شدت برافروخته شدم. متعجبم که او حالا به همان شیوه در حال قضاوت فیلم‌های من است.»
ساموئل ال جکسن هم در رابطه با اظهارات اسکوسیزی واکنش نشان داده و گفته است:
« هر کس عقیده ای دارد و باید به عقاید دیگران احترام گذاشت. عقاید آدم‌ها نمی تواند مانع از ساخته شدن فیلم‌های سینمایی شود. مثل این است که بگوییم باگزبانی بانمک است. فیلم‌ها فیلم هستند و باید مورد پسند مردم قرار گیرند. شاید گروهی هم فیلم‌های اسکورسیزی را دوست نداشته باشند.»
اهل فن عقیده دارند طی روزها و هفته‌های آینده بازار بحث پیرامون فیلم‌های ژانر ابرقهرمانانه داغ‌تر خواهد شد و هنرمندان بیشتری در این رابطه اظهار نظر خواهند کرد. از سوی دیگر، اکران عمومی «ایرلندی» اسکورسیزی هم در راه است و پیش‌بینی می‌شود فیلمساز در زمان نمایش عمومی آن باز هم درباره عدم علاقه‌اش به محصولات کمیک استریپی صحبت کند. ایرلندی با بازی دوغول دنیای بازیگری رابرت دنیرو و آل پاچینو محصول شبکه جنجالی نتفلیکس است که 8 نوامبر روی پرده سینماها می‌رود و قرار است در دور بعدی مراسم اسکار سروصدا به پا کند.

کیکاوس زیاری

سینمای جهان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها