خرده روایت‌هایی از سفر به مناطق شیعه‌نشین لبنان

سفر به سرزمین حزب‌ا...

لبنان، سرزمین جمع اضداد است؛ سرزمینی در مجاورت رژیم کودک‌کش صهیونیستی که سال‌هاست پیروان مذاهب مختلف در کنار هم در آن زندگی می‌کنند؛ جایی که از شیعیان پیرو حزب‌ا... تا مسیحیان و مسلمانان اهل تسنن در آن گردهم جمع شده‌اند. متمرکز شدن همین تضادها در کنار طبیعت زیبا و سابقه تاریخی این کشور است که هر ساله بسیاری از جهانگردان را به این کشور می‌کشاند. احمد قدیری سال 89 همراه با گروهی از دوستانش در قالب کاروان «راهیان مقاومت» راهی لبنان می‌شوند تا از مناطق شیعه‌نشین این کشور بازدیدی داشته باشند. بازدیدی که ثمره آن نگارش سفرنامه «ملیتا» می‌شود.
کد خبر: ۱۲۳۱۴۷۴

ملیتا، سفرنامه‌ای مصور است که شاید از لحاظ ادبی از ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی برخوردار نباشد، اما از نظر داشتن نگاهی جامع به بخش‌های مختلف جامعه لبنان و فضای فرهنگی و اجتماعی حاکم بر این کشور، اثری قابل تامل است.
نویسنده ملیتا هر جا که احساس کرده با پدیده‌ای از پدیده‌های فرهنگی لبنان نتوانسته کنار بیاید، خیلی بی‌تعارف در چشم‌های مخاطبانش نگاه کرده و درباره این گفته که چرا با این پدیده ارتباط برقرار نکرده است.
هر جا هم که جامعه لبنان یکی از ویژگی‌های جالب خود را برای راوی ملیتا نمایان کرده، او باز هم به همان صراحت و البته با ادبیاتی ساده، از این گفته که چرا این ویژگی لبنانی‌ها را پسندیده است. به این مورد باید استفاده مناسب از تصاویر را در ملیتا مورد توجه قرار داد؛ موضوعی که بر افزایش جذابیت کتاب و پوشاندن برخی از ضعف‌های نوشتاری آن موثر بوده است.

اطلاعات فوری
عنوان: ملیتا
نویسنده: احمد قدیری
ناشر: دانشیاران ایران
تعداد صفحات: 160
قیمت: 8000 تومان
پیش‌بینی زمان مطالعه: 2 تا 3 روز

بازدید از المنار
بی وقفه روی مخ صهیونیست‌ها

قدیری در بخشی از بازدیدهایی که در این سفر داشته، فرصت بازدید از مهم‌ترین شبکه تلویزیونی متعلق به حزب‌ا... لبنان را پیدا کرده است؛ او در این‌باره می‌نویسد: برنامه بعدی بازدید از ستاد مقابله با جنگ نرم یعنی شبکه معروف و محبوب المنار و دیدار با عبدا... قصیر، مدیر شبکه است. از فعالیت‌های المنار در دو بخش داخلی (نمایش فیلم و خبر) و خارجی (اخبار) می‌گوید و نقش و نفوذ آن در جهان اسلام و دغدغه شبکه در دفاع از جمهوری اسلامی ایران. این که پس از انهدام ساختمان قبلی المنار در جنگ 2006، تنها با دو دقیقه وقفه، برنامه‌های شبکه از سر گرفته شده و موجب تعجب و خشم صهیونیست‌ها می‌شود. در راه هتل تصاویر جالب و بدیعی را به حافظه داخلی(ذهن) و جانبی (دوربین) خود می‌سپارم: صندوق‌های صدقاتی که عین صندوق صدقات خودمان است؛ تبلیغات برجای مانده از روز قدس، تصاویری از امام و آقا در مکان‌های مختلف، در جایی در ابتدای یک بلوار، ماکتی از موشک زلزال، بعضا پرچم‌های ایران و از همه بیشتر، تبلیغات فراوان برجا مانده جنبش اَمل در سالگرد ربوده شدن امام موسی صدر، که عکس‌های او و نبیه بری، رئیس مجلس لبنان و دبیر‌کل امل، پای ثابت آن است.

پارکی که ایرانی‌ها بغل گوش صهیونیست‌ها ساخته‌اند
چکمه ایران روی گلوی اسرائیل

راوی ملیتا در بخشی از سفر خود به مرز لبنان با فلسطین اشغالی هم سری زده و درباره موضوعات جالبی که در آنجا دیده، این‌گونه نوشته است: به پارک مرزی «حدیقه ایران» در روستای مرزی «مارون الراس» می‌رویم. جایی بسیار دیدنی است. ایران در یکصد متری مرز لبنان و فلسطین اشغالی، پارک زیبایی را روی شیب یک تپه کم ارتفاع بنا کرده است. محیط این پارک مرزی منطبق بر نامش است و در جای‌جای آن پرچم ایران و تابلوهای معرفی استان‌های کشور به چشم می‌خورد. آن سوی مرز و در انتهای دره، جاده‌ای خاکی وجود دارد که سرتاسر آن از جانب اسرائیل با حصار و سیم‌خاردار پوشیده شده. جالب است که اسرائیل خود جاده را زیر کشت برده و همین سبزی زمین به وضوح مرز را مشخص می‌کند. هم آن کشت به نوعی پیام دارد و هم این پارک. مزرعه تا بیخ مرز آمده، علاوه بر پیام‌های توسعه‌طلبانه، حاوی این معناست که ما (اسرائیل) از آن طرف مرز احساس ناامنی نمی‌کنیم که تا اینجا جلو آمده‌ایم. ساخت پارک هم که پرچم‌های ایران بر فراز سکوهای آن افراشته شده به این معناست که چکمه ایران روی گلوی اسرئیل قرار دارد.

«ملیتا»، موزه خاص و منحصربه‌فرد لبنانی‌هاست
گرفتاری در تله حاج رضوان!

ملیتا که موزه جنگ حزب‌ا... لبنان به حساب می‌آید، یکی از دیدنی‌های منحصر به فرد لبنان است که نباید دیدن آن را از دست داد. قدیری درباره بازدید از این موزه می‌نویسد: در حالی که تنها ساعتی تا غروب مانده، جلوی در ورودی محوطه از اتوبوس پیاده شده و داخل می‌رویم. راهنما می‌آید و مثل همیشه به دلیل ایرانی بودن مورد لطف قرار می‌گیریم؛ از حوادثی که ملیتا به خود دیده می‌گوید: «از منطقه استراتژیک تا سال 2000 یعنی زمان فرار اسرائیل از جنوب لبنان در چنگ نیروهای اسرائیلی بود که با رشادت رزمندگان حزب‌ا... پس گرفته می‌شود. در این هنگام، اسرائیل که منطقه را از دست داده بود به قصد نابودی ملیتا با هواپیما روی منطقه بنزین می‌ریزد که باران خدادادی همان شب، جنگل را از شعله‌های آتش فراگیر آتش نجات می‌دهد. به سمت گودالی در کنار میدان اصلی محوطه می‌رویم. گودال گرداب‌مانندی که مملو است از تکه‌پاره‌های ادوات اسرائیل بعلاوه چند ماکت تانک دشمن که لوله یکی از آنها مثل دم ‌موش گره خورده و دیگری در تله عماد مغنیه گرفتار آمده؛ به این صورت که لوله آن در یک دیوار سیمانی که امضای حاج رضوان [منظور عماد مغنیه است] بر آن حک شده، گیر کرده است.»

احسان سالمی
روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها