حتی آسیب‌های دندانی کوچک ناشی از ضربه در کودکان نیاز به پیگیری دارند

دندانِ شکستن نداریم!

«متاسفانه پسرتان در حال بازی با همکلاسی‌هایش در حیاط مدرسه، زمین خورده و دندانش شکسته است....» این جمله‌ها برای خیلی از والدین آشناست . کودکان به اقتضای سن خود، مشغول بازی و شیطنت هستند و به همین دلیل در معرض حوادث و آسیب‌های بعضا کوچک، به‌ویژه زمین خوردن نیز قرار دارند. زمین خوردن معمولا از خود آثار کبودی و کوفتگی‌های متعدد بر دست و پای بچه‌ها به‌جا می‌گذارد، اما گاهی نیز با آسیب و شکستن دندان‌های شیری یا حتی دائمی کودک همراه می‌شود . البته بسیاری از والدین تصور می‌کنند آسیب دیدگی دندان‌های شیری چندان اهمیت ندارد. در حالی که شکستن یا خرابی این دندان در سلامت دهان و دندان‌های دائمی کودک بسیار اهمیت دارد. با دکتر پریسا عارف، متخصص دندانپزشکی کودک و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد به همین بهانه یعنی روش‌های درست مواجهه با شکستگی دندان کودک به گفت‌وگو نشسته‌ایم .
کد خبر: ۱۲۳۱۴۶۳

شاید تصور کنید دندان جدا شده کودک با روش‌های درمانی نوین مثل کاشت دندان در بزرگسالان، قابلیت بازسازی دارد و نگرانی از این بابت وجود ندارد. اما واقعیت آن است که وقتی بافت دندانی کودک به‌طور کامل از لثه یا استخوان جدا می‌شود، امکان بازسازی آن کمتر می‌شود.
در بزرگسالان می‌توان از روش ایمپلنت استفاده کرد، اما کاشت دندان در کودکان به‌دلیل رشد ناکافی فک معمولا امکان پذیر نیست و اگر هم باشد با مشکلات زیادی همراه است.
ضربه‌های دندان شکن !
شدت ضربات وارد شده به دندان کودک متفاوت‌اند و در نتیجه آسیب ناشی از آنها نیز در یک سطح نیستند. آسیب ناشی از ضربات از لقی کم که می‌تواند باعث جابه‌جایی دندان در داخل فک شود تا شدید که سبب بیرون افتادن دندان از فک می‌شود، متفاوت است. همچنین گاهی شکستگی در تاج، ریشه یا همزمان در تاج و ریشه رخ می‌دهد .
هر ضربه‌ای درمان نمی‌خواهد ولی پیگیری می‌خواهد
والدین معمولا تصور می‌کنند لقی‌های کم دندان که بر اثر ضربه به‌وجود می‌آید، کم‌اهمیت است و نیاز به درمان ندارد.
در حالی که هر ضربه‌ای به دندان کودک وارد می‌شود و لقی کمی نیز ایجاد می‌کند، قابلیت قطع عروق و اعصابی را دارد که از انتها وارد ریشه می‌شود. این آسیب‌ها می‌تواند باعث مرگ دندان (نکروز) یا تغییر رنگ تدریجی دندان بشود.
تغییر رنگ دندان، کم‌اهمیت نیست
اگر دندان پس از ضربه دچار تغییر‌رنگ شود باید جهت بررسی بیشتر توسط دندانپزشک معاینه شود؛ چون ممکن است نیاز به درمان ریشه باشد یا در صورتی که امکان درمان ریشه نباشد، دندان کشیده و خارج‌شود.
گاهی ترک کوچک و سطحی روی مینای دندان منجر به ایجاد لکه دندانی می‌شود. این نوع ترک‌ها به‌ندرت به درمان نیاز دارد. با این حال، می‌توان با مراجعه به متخصص دندانپزشکی کودک، قسمت ترک‌خورده را در صورت نیاز درمان کرد.
تیمار دندان شکسته
معمولا شکستگی تاج دندان یا با بازشدگی پالپ یا عصب دندان همراه است یا آسیب در مینا و تاج اتفاق می‌افتد. در هر حال این نوع آسیب دندانی باید توسط دندانپزشک، بررسی و درمان عصب و سپس ترمیم تاج روی آن انجام شود .
البته در دندان شیری، ترمیم تاج دندان، پس از ضربه بستگی به نوع صدمه دندانی و همراهی کودک دارد و در صورت ضرورت گاهی از بیهوشی برای بازسازی تاج یا درمان‌های لازم کمک گرفته می‌شود .
دندان شکسته درمان می‌خواهد
گاهی ممکن است قسمتی از دندان کودک شکسته شود اما به کل دندان آسیب وارد نشود، اما کودک لبه‌های تیز دندان را در زیر زبان خود احساس کند. در چنین شرایطی نیز رفع تیزی دندان کودک توسط دندانپزشک ضرورت‌دارد.
شکستگی دندان کودک گاهی در حجم کم رخ می‌دهد و گاهی نیز کل دندان را درگیر خود می‌کند. اگر شکستگی به اعصاب آسیب وارد کند، ممکن است کودک علائمی مانند دندان‌درد یا حساسیت به سرما و گرما را ابراز کند. پس کوچک بودن سطح شکستگی، دلیل بر بی‌توجهی به درمان آن نیست .
دندان شکسته را بند می‌زنند !
در مواردی که دندان دائمی کودک دچار شکستگی در تاج بشود، والدین باید قطعه جدا شده را در شیر سرد یا سرم فیزیولوژی و در صورت نبود این دو، در بزاق دهان کودک نگهداری و به سرعت به دندانپزشک مراجعه کنند. در اکثر موارد می‌توان از این قطعه با استفاده از چسب‌های مخصوص دندانپزشکی برای بازسازی مجدد تاج استفاده کرد که زیبایی خوبی هم به‌دنبال خواهد‌داشت .

پونه شیرازی
سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها