انتشار کتابی درباره پشت پرده ماجراهای جورج لوکاس و والت‌دیزنی حواشی زیادی را پیرامون جنگ ستارگان به‌وجود آورده است

جنگ ستارگان، پشت پرده

آیا شرکت والت دیزنی به جورج لوکاس خیانت کرده است؟ آیا مدیران این شرکت قدیمی در رابطه با این فیلمساز و تهیه‌کننده، زیر قول‌ها و وعده‌های خود زده‌اند؟ آیا همکاری لوکاس با این شرکت قطع می‌شود؟ اینها برخی پرسش‌هایی است که طی هفته قبل در رسانه‌های گروهی و نشریات سینمایی درج شده و جای ویژه‌ای در شبکه‌های اجتماعی پیدا کرده است. البته از جانب فیلمساز چیزی عنوان نشده و او در رابطه با اختلافش با شرکت والت دیزنی حرفی نزده است. اما انتشار کتاب رابرت آیگر مدیر این کمپانی، پرده‌ها را کنار زد و معلوم شد طی چند سال گذشته اختلاف بسیار شدیدی بین لوکاس و این شرکت فیلمسازی وجود داشته است. ریشه این اختلاف البته به سال 2012 و زمانی برمی‌گردد که لوکاس شرکت فیلمسازی خود لوکاس فیلم را به مبلغ کلان و دور از تصور چهار میلیارد دلار به شرکت والت دیزنی فروخت. به این ترتیب، لوکاس فیلم و تمام متعلقات سینمایی و هنری آن در خدمت شرکت والت دیزنی قرار گرفت. اما لوکاس چرا بعد از دریافت چنین وجه بسیار بالا و قابل توجهی، با همکاران تازه‌اش به مشکل خورد و اختلاف پیدا کرد؟
کد خبر: ۱۲۳۱۴۴۶

به نوشته نشریه هالیوود ریپورتر، منشأ اختلاف، مجموعه علمی‌ -‌ تخیلی و پرسروصدای «جنگ ستارگان» است. شرکت والت دیزنی بعد از خریدن لوکاس فیلم، اعلام کرد محصولات موفق و پرطرفدار این شرکت را به قفسه بایگانی نمی‌سپارد و آنها را در دستور کار تولید خود قرار می‌دهد. به صورت طبیعی، مجموعه اکشن و آینده‌نگرانه جنگ ستارگان گل سرسبد شرکت لوکاس فیلم بود و همه توجهات معطوف به این نکته بود که قسمت‌های بعدی آن توسط والت دیزنی تولید می‌شود یا خیر. از آنجا که خود جورج لوکاس دفترش را به شرکت والت دیزنی منتقل کرد و به همکاری با این شرکت ادامه داد، خیال دوستداران جنگ ستارگان آسوده شد. آنها مطمئن شدند لوکاس با مدیران والت دیزنی مذاکره کرده و راه را برای ساخت قسمت‌های جدید و بعدی فیلم هموار خواهد کرد. در این بین البته اهل فن عقیده داشت که شرکت والت‌دیرنی هم خودش را از سود چنین گوهر گرانبهایی بی‌نصیب نخواهد گذاشت.
خاطرات بحث‌برانگیز
آیگر در کتاب خاطراتش از 15 سال حضور و فعالیت در شرکت والت دیزنی از این موضوع حرف می‌زند که بحث با جورج لوکاس بسیار سخت، پیچیده و پیش‌بینی نشده بوده است. فیلمساز و خالق موجودات و دنیاهای عجیب و غریب جنگ ستارگان، زمان صحبت با مسؤولان شرکت متوجه می‌شود آنها خواب دیگری برای این مجموعه فیلم دیده‌اند و قصد ندارند به نصایح و پیشنهادهای او گوش فرا دهند. نتیجه کار این می‌شود که گرچه جنگ ستارگان تازه‌ای تولید و اکران عمومی می‌شود، اما این فیلم فاصله بسیار زیادی با آن چیزهایی دارد که مورد نظر لوکاس بوده است. آیگر حال و روز لوکاس را به آدمی تشبیه می‌کند که مورد خیانت قرار گرفته و می‌نویسد: «در قراردادی که با لوکاس امضا کردیم، صراحتا قید شد شرکت والت دیزنی خودش را موظف به رعایت خط داستانی فیلم‌های لوکاس نمی‌داند و مجبور نیست که دنباله‌های آن‌را براساس داستان و ماجراهای قسمت‌های قبلی تنظیم کند. به‌مجرد آن‌که برای او تشریح کردیم جنگ‌های ستارگان بعدی چگونه فیلم‌هایی خواهند بود و در آنها از داستان‌هایی که او در طول مذاکرات پیشنهاد کرده استفاده نخواهیم کرد، بسیار نگران و پریشان شد. جورج می‌دانست که از نظر قانونی ما با او قرارداد استفاده از طرح‌هایش را نداریم، اما فکر می‌کرد که در طول کار به خواسته‌هایش توجه کرده و آنها را در نظر می‌گیریم. تصورش این بود که چون طرح‌هایش را هم خریداری کرده‌ایم، زمانی آنها را مورد بهره‌برداری قرار خواهیم داد. اما وقتی فیلم جدید ساخته شد، او به‌شدت آشفته حال و ناامید شد. احساس می‌کنم ما هم باید یک جورهایی او را آماده این موضوع می‌کردیم و این ماجرا را بهتر جلو برده و هدایت می‌کردم. جورج احساس می‌کرد به او خیانت شده است. طبیعتا درک چنین چیزی برایش بسیار سخت بود.»
بایگانی کردن طرح‌های فیلمساز
به این ترتیب، شرکت والت دیزنی برای قسمت‌های جدید جنگ ستارگان، از هیچ‌یک از طرح‌ها و داستان‌های ارائه شده توسط لوکاس استفاده نکرد. آیگر توضیح می‌دهد که لوکاس بعد از تماشای «جنگ ستارگان: فورس بیدار می‌شود» به مدیران شرکت می‌گوید در داستان فیلم هیچ چیز تازه و جدیدی وجود ندارد. برای فیلمساز بسیار مهم بوده که در هر قسمت جدید مجموعه دنیاها، داستان‌ها، شخصیت‌ها و تکنیک‌ها و فناوری‌های تازه‌ای به تماشاگران معرفی شود. اما آیگر و همکارانش همان ماجراها، شخصیت‌ها و جلوه‌های ویژه قدیمی و قبلی را به دوستداران جنگ ستارگان ارائه می‌دهند. نکته جالب توجه این است که با وجود پرسروصدا شدن داستان کتاب خاطرات آیگر، جورج لوکاس هیچ واکنشی نسبت به آن نشان نداده است. ظاهرا او پس از صحبت‌های بی‌نتیجه‌اش با مدیران والت‌دیزنی طی چند سال گذشته، دیگر عطای کار را به لقایش بخشید و تصمیم گرفته جنگ ستارگان و مخلفاتش را به دست تاریخ بسپارد. تهیه‌کنندگان جدید مجموعه جنگ ستارگان گفته‌اند سه‌گانه‌ای که در حال تولیدش هستند، آخرین قسمت از ماجراجویی شخصیت‌های رنگارنگ این فیلم کلاسیک است و سومین قسمت این تریلوژی پایانی بر داستان آن را ترسیم خواهد کرد.

کیکاوس زیاری

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها