فصل جدید برنامه خاطره‌باز شبکه نسیم از امشب روی آنتن می‌رود

پاییز را با «چهل تیکه» سر کنید

در فصل‌های گذشته «چهل تیکه» خبری از مهمان نبود، برنامه مجری داشت که میان پخش تصاویر آرشیوی از گذشته روایت می‌کرد. در این فصل اما آدم‌هایی با یک دنیا خاطره پا به قاب گفت‌وگوی چهل‌ تیکه می‌گذارند و به برنامه حال و هوای تازه‌ می‌بخشند. میزبان این مهمانی، محمدرضا علیمردانی است که صدای خاصش را در هیات شرک شنیده‌ایم، تصویرش را در پایتخت 4 دیده‌ایم و آوازش در تیتراژ انقلاب زیبا به گوشمان رسیده است. چهل تیکه تازه‌ای که برای شبکه نسیم بافته شده، با کارگردانی محمدفواد صفاریان‌پور احتمالا قرار است یک فصل با مخاطبان همراه باشد و به شب‌های پاییز 98 گرما ببخشد. برای دانستن جزئیات بیشتر این برنامه که اولین قسمتش امشب ساعت 23 روی آنتن می‌رود و قرار است سه‌شنبه تا جمعه هر هفته پخش شود، با الهام حاتمی تهیه‌کننده آن گفت‌وگو کردیم.
کد خبر: ۱۲۳۱۴۱۵

ضیافت «چهل‌تیکه»
بر سر صندلی مهمان چهل تیکه از بازیگران، خوانندگان تا نقاشان کتاب‌های مدرسه و... می‌نشینند؛ چهل تیکه در این فصل بنا دارد برای خاطره‌سازان گسترده شود.
الهام حاتمی، تهیه‌کننده این برنامه به جام‌جم می‌گوید: ابتدا با آدم‌های معروف شروع می‌کنیم، اما قصدمان این است یکسری از آدم‌ها را معرفی کنیم که خیلی زحمت کشیدند اما چندان دیده نشدند. از بازیگران فقط با نقش یک‌ها مصاحبه نمی‌کنیم؛ سراغ دیگر بازیگرها هم که برای ما خاطره ساختند، می‌رویم.

یک موضوع، یک مهمان
برنامه پیش از این موضوع محور بود و مثلا در یک قسمت با نگاهی خاطره انگیز به شی‌ای چون ماشین پرداخته می‌شد و در قسمتی دیگر به بازبینی پرونده بازیگری یک هنرپیشه کهنه‌کار می‌پرداخت. در این سری از برنامه هم قرار است، شاهد همین روند باشیم. حاتمی می‌گوید: همچنان موضوع محور هستیم. برای مثال اگر موضوع برنامه تابستان باشد، از مهمانی دعوت می‌کنیم که کاری در این حوزه داشته است.

گذشته‌ها آنقدر هم خوب نیست!

«آخ آخ یادش بخیر...چه روزگاری داشتیم»، غالبا با این دست جمله‌ها از گذشته یاد می‌کنیم و باور داریم آنچه گذشته، همواره بهتر از امروز بوده و گذر زمان عاطفه، مهر و هر چه قشنگی‌ است با خود به نیستی برده. نوستالژی یا دریغ‌پنداشت هم حسی است در همین مایه‌ها، درست آنجایی که دلت برای چیزی در گذشته پر می‌کشد. چهل تیکه اما به روایت تهیه‌کننده‌اش قرار نیست نگاه سراسر افسوس به گذشتن سال‌ها داشته باشد؛ دیروز را یک خوب تمام عیار و امروز را بد بداند. او می‌گوید: نمی‌خواهیم بگوییم گذشته پر از شیرینی بوده است، گذشته هم شیرینی داشته و هم تلخی. چون از تلخی گذشتیم، همه چیز در آن زمان به نظرمان شیرین می‌آید. این در صورتی است که شاید دیگر دلمان نخواهد در آن شرایط سخت زندگی کنیم. ما به این مقوله نگاه صفر یا صد نداریم. مسلما اتفاقاتی در گذشته خوب بوده و چیزهایی در امروز خوب است. نمی‌خواهیم در گذشته بمانیم. می‌خواهیم گذشته را تورق کنیم و روزهای خوش و تلخش را کنار هم ببینیم. مثلا در برنامه اولمان به روزهای مدرسه و معلمان آن دوره پرداخته‌ایم که چقدر به ما سخت می‌گرفتند، الان شرایط خیلی فرق کرده و درس خواندن راحت‌تر شده است.

پاسداشتی برای خاطره‌سازان
حاتمی می‌گوید در این مدت که برنامه روی آنتن نبوده، پیامک‌های زیادی از مخاطبانی داشتند که خواهان بازگشت چهل تیکه به آنتن بودند و می‌گفتند این برنامه آنها را به کودکی‌شان پیونده زده است. او بیان می‌کند: پیام‌های مختلف داشتیم که می‌گفتند چرا از این آدم‌هایی که درباره‌شان برنامه می‌سازید، دعوت نمی‌کنید تا ما آنها را ببینیم؟ بپرسید الان کجا هستند و چه می‌کنند؟ به همین خاطر تغییر روند دادیم. به هر‌حال تصمیم مدیران شبکه بود که این برنامه تبدیل به یک بزرگداشت برای همه کسانی که در عرصه تلویزیون و رادیو فعالیت کرده‌اند، شود؛ کسانی که گذشته طلایی را ساختند و الان برخی از آنها همچنان مشغول به کار هستند و عده‌ای فراموش شدند. می‌خواهیم بگوییم این آدم‌ها در دوره خودشان آنقدر خوب بودند که برای ما خاطرات خوب به جا گذاشتند، چه خوب است ما هم در دهه 90 خاطرات خوبی برای آیندگان به جا بگذاریم. او می‌گوید: در میانه گفت‌وگو، تصاویر قدیمی از مهمان که حتی ممکن است خودش فراموش کرده باشد، پخش می‌شود و بازخورد او را می‌بینیم غیر از گفت‌وگو، در بخش دیگر هم تصاویری را پخش می‌کنیم که جزو درخواست‌های مردمی است.

دست در دست آرشیو
تصاویر آرشیوی در فصل‌های قبلی برنامه نقش مهمی داشتند و کلیت برنامه را تشکیل می‌دادند. در این فصل هم قرار است آرشیو، چاشنی برنامه باشد. حاتمی درباره نقش آرشیو در برنامه می‌گوید: اگر این برنامه دیده شده به خاطر همکاری آرشیو با ماست. من زمان زیادی را در آرشیو گذراندم اما اگر همکاری آنان نبود، این برنامه به سرانجام نمی‌رسید. بچه‌های آرشیو خیلی از آثار را به خوبی حفظ کرده‌اند. کلی از نگاتیوها را برای ما تبدیل کردند که ما بتوانیم از آنها در برنامه استفاده کنیم. با وجود تغییرات، همچنان تصاویر آرشیوی در برنامه پخش می‌شوند، چون مشتری برنامه ما مشتری آرشیو است و گذشته را دوست دارد.

پرسون رفت، علیمردانی آمد
الهه پرسون، مجری چهل تیکه‌های قبلی بود و در این فصل علیمردانی به برنامه آمده و حاتمی این تغییر را به خاطر شرایط برنامه و متفاوت شدن آن، می‌داند.
عیلمردانی، همان «بائوی» مجموعه پایتخت است که در فیلم‌ها و سریال‌های دیگری مثل قرعه، هفت‌ماهگی، مامور بدرقه، گل یا پوچ و... بازی کرده است و به عنوان صداپیشه و خواننده هم شناخته می‌شود.

«چهل تیکه» در خانه نو پهن می‌شود
دکور و صحنه‌آرایی در این فصل با فصل‌های پیشین برنامه متفاوت است. پیش از این چهل تیکه در خانه‌ای قدیمی تصویربرداری می‌شد و در این فصل به استودیو آمده است. استودیویی که میزبان، مقابل مهمان می‌نشیند و تماشاگران هم ناظر گفت‌وگو هستند.

آوازهای دهه شصتی
به گفته حاتمی، یکی از قسمت‌های برنامه بازخوانی ترانه‌های دهه 60 است، خاطره‌انگیزهایی که در آن زمان از دستگاه پخش ماشین پدرهایمان گوش می‌دادیم. مهبد قناعت‌پیشه به عنوان خواننده در برنامه حضور دارد و بازخوانی تمام ترانه‌ها بر‌عهده اوست.

نوشین مجلسی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها