روایت 6 نفر از اهالی روستایی که گفته می‌شود برخی ساکنانش مبتلا به ایدز شده‌اند

مورد مرموز «چنارمحمودی»

داستان همه اهالی روستای چنار‌محمودی، یک چیز است. همه‌شان از طرحی می‌گویند که مربوط به شبکه بهداشت روستا بود و در آن از همه اهالی روستا، آزمایش چربی خون و تست قند خون ‌گرفتند. طرحی که بسیاری از اهالی روستا در آن شرکت کرده‌اند. بعد از مدتی اما نشانه‌هایی در برخی از اهالی ظاهر شد. بعد از آزمایش‌ کسانی که در این طرح شرکت کرده بودند، متوجه شدند مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی هستند. آمار کسانی که به این ویروس مبتلا شده‌اند، متفاوت است. مسوولان از ابتلای 22 نفر می‌گویند و اهالی اما از ابتلای 200 تا 300 نفر خبر می‌دهند. این داستان عجیب‌وغریب روستایی است که یک‌شبه، ویروس ترس و نگرانی به جانش افتاده است.
کد خبر: ۱۲۳۱۳۵۶

شبکه بهداشت حرف‌های بدی به ما زد
اهل روستای چنارمحمودی
20 تیر بود که بهورز روستا سراغم آمد و گفت چون دیابت و چربی خون داری بیا تا از تو یک آزمایش بگیرم، من هم قبول کردم چون می‌خواستم دارو بگیرم. دو روز بعد از این آزمایش تب و لرز شدیدی کردم و سرم به‌شدت درد گرفت و حالت تهوع داشتم به طوری که خانه نشین شدم؛ این شرایط تا یک ماه ادامه داشت. درمنطقه ما شایعه شده بود که بیماری ایدز وجود دارد برای همین به خودم مشکوک شدم و در شبکه بهداشت لردگان آزمایش دادم. وقتی برای گرفتن جواب آزمایش رفتم، آزمایشگاه نتیجه را به من نگفت و به شبکه بهداشت زنگ زد. بعد هم از شبکه بهداشت با من تماس گرفتند و پرسیدند که می‌دانی اچ‌آی‌وی داری؟
من که حیرت کرده بودم گفتم نه، من که نه معتادم نه کار خلاف می‌کنم، سرم به کار چوپانی خودم است پس چطور ممکن است مبتلا شده باشم؟ وقتی بیشتر پیگیر موضوع شدم به من گفتند که یا تزریق کرده‌ای یا رفتار جنسی پرخطر داشته‌ای، ولی من به آنها گفتم که سن من از این حرف‌ها گذشته و اصلا اهل این حرف‌ها نیستم. وقتی دیدم کسی به حرفم گوش نمی‌دهد موضوع را با اهالی روستا در میان گذاشتم تا آنها هم اگر حال مشابه من را دارند آزمایش بدهند و از حال و روزشان باخبر شوند. همین شد که مردم چنار‌محمودی کم‌کم فهمیدند به اچ‌آی‌وی مبتلا شده‌اند، از پسربچه‌ها و دختربچه‌های کم سن و سال تا آدم‌بزرگ‌ها. به ما می‌گویند ما مرتکب رفتار خلاف شده‌ایم که بیمار شده‌ایم، اما من می‌پرسم یک پسر‌بچه 12 ساله یا دختر باکره که نه معتاد است و نه انحراف اخلاقی دارد چرا بیمار شده‌اند؟ فعلا بهورز روستا را بازداشت کرده‌اند. اهالی معتقدند او مسبب بیماری مردم است، آخر او سواد درست و حسابی نداشت و با رابطه بهورز شده بود، روزی هم که از ما خون می‌گرفت اصلا نمی‌دیدیم آیا سرنگ را عوض می‌کند یا نه، چون به اتاقی می‌رفت که دید نداشت.

اولین نفر که متوجه بیماری‌اش شد
اهل روستای چنار‌محمودی
روز 15 تیر من به عنوان اولین نفر در روستا متوجه شدم که به این ویروس مبتلا هستم. داستان از خرداد و از طرح خانه بهداشت شروع شد. من بالاتر از 50 سال سن دارم و به من گفتند که چون سنت، بیشتر از این 50 است، باید تست چربی خون بدهی. آن روز یادم است که به خانه بهداشت مراجعه کردم. بهورز، پشت یک پاویون قرار گرفت. من نشنیدم که پاکت آمپول را باز کند. بعد بهورز آمد و از من خون گرفت. آمپول، بخار گرفته بود. بهورز آمپول را به رگ بازوی من زد و خون را گرفت. آن زمان اصلا متوجه نشدم. خون را گرفت و بعد حتی، چند سی‌سی خون دوباره به رگم برگرداند. بهورز گفت که بیش از اندازه خون گرفته‌ام. چند روز بعد، به خاطر نفس‌تنگی به پزشک متخصص مراجعه کردم. همان زمان به آنها گفتم در این شرایط، از من خون گرفته‌اند. در بیمارستان شهرکرد، آزمایش خون گرفتند و همانجا متوجه شدم، احتمال دارد به اچ‌آی‌وی مبتلا شده باشم. شش ماه قبل، به خاطر عمل قلب باز، چکاب کامل دادم و در آن آزمایش مشکلی نداشتم. بعد از این که متوجه قضیه شدم، به اهالی روستا و کسانی که در این طرح شرکت کرده بودند، موضوع را اطلاع‌رسانی کردم. اهالی آزمایش دادند و بسیاری از اهالی هم متوجه شدند که به این ویروس مبتلای شده‌اند. خود من در اصفهان، شهرکرد، لردگان و حتی شیراز چند‌بار آزمایش تخصصی اچ‌آی‌وی دادم تا بدانم که موضوع درست است یا خیر. به جز من، همسر و دخترم هم به این ویروس مبتلا شده‌اند. جالب‌تر این که آنها جواب آزمایش‌ها را تحویل نداده و ما را هم به این ویروس مبتلا کرده‌اند. ما جلوی خانه بهداشت لردگان تجمع کردیم، فرماندار قول داده تا دوباره از ما تست تخصصی بگیرد و اگر جواب مثبت بود، درمان را انجام دهند.

از نوزاد تا سالخورده
اهل روستای چنار‌محمودی
من در این طرح شرکت نکردم، اما شنیدم یک طرح از طرف خانه بهداشت در حال انجام است که در آن آزمایش قند خون و چربی می‌گرفتند. این طرح خردادماه انجام شد. حدود 150 تا 160 نفر در این طرح شرکت کردند. بعد از مدتی، برخی از کسانی که در این طرح شرکت کردند، با تب شدید، سرگیجه، تپش قلب و اسهال مواجه شدند. نکته مهم در این ماجرا اما این است که گروه سنی‌ای که مشکوک به ابتلای ویروس است، خیلی متنوع است. از نوزاد شش ماهه تا پیرمرد 60 ساله به این ویروس مبتلا شده‌اند. اهالی بعد از آن به پزشک مراجعه کردند و آزمایش دادند. بعد از انجام آزمایش‌های اولیه بود که متوجه شدند آن عده‌ای که در این طرح شرکت کرده‌اند، احتمالا به ویروس اچ‌آی‌وی مبتلا شده‌اند. برخی از روستاییان به اصفهان، شیراز و شهرکرد مراجعه کرده‌اند تا مطمئن شوند به این ویروس مبتلا شده‌اند یا نه. حال که نتیجه‌های نهایی مشخص شده، خانه بهداشت پلمب شده است و مسؤول خانه بهداشت هم در بازداشت است.

پنهانکاری یک ماهه
یوسف محمودیان، دهیار پیشین روستای چنارمحمودی
یوسف محمودیان تعریف می‌کند که حدود چهار ماه پیش بهورز روستایشان از تعدادی به بهانه آزمایش‌های قند و چربی از مردم خون گرفته است. البته به گفته محمودیان، این فرد در طول ماه‌های خرداد هر روز از تعدادی اهالی خون گرفته و در مجموع بیشتر از یک ماه در روستای چنارمحمودی مشغول انجام این کار بوده است.
دهیار پیشین چنار‌محمودی می‌گوید از افرادی که تست داده‌اند، شنیده است که داخل سرنگ‌های آزمایش خون بوده یا بخار جمع شده بود. این که این حرف چقدر صحت داشته باشد، مشخص نیست، اما هر اتفاقی که افتاده، نتیجه‌اش را حدود دو ماه بعد در بدن برخی افراد آزمایش‌دهنده نشان داده است و عده‌ای از این افراد دچار تب و لرز و استخوان‌درد شدند. این اتفاق نیز براساس صحبت‌های محمودیان، حدود یک ماه پیش افتاد و اولین جایی هم که مردم بعد از بروز نشانه‌های بیماری در بدن خود به آن مراجعه کردند، شبکه بهداشت شهرستان لردگان بوده است و در آنجا هم بعد از آزمایش، به آنها گفته شد که مبتلا به ایدز هستید. بعد هم مردم را برای آزمایش تکمیلی به شهرکرد فرستادند و در بیمارستانی در این شهر نیز ابتلا به ایدز تعدادی از این افراد تایید شد. اتفاقی که به گفته محمودی تا‌کنون برای حداقل صد نفر از بیشتر از 200 نفر فرد آزمایش‌دهنده در چنار‌محمودی افتاده است. اگر صحبت‌های دهیار پیشین روستا درست باشد، بدون شک اولین مرجعی که متوجه ابتلای تعداد زیادی از اهالی این روستا به ویروس ایدز شده، شبکه بهداشت شهرستان لردگان بوده است. او البته می‌گوید وقتی مردم از این نهاد یا بیمارستان شهرکرد درخواست نتیجه کتبی آزمایش خود را می‌کردند، این نتیجه به آنها تحویل داده نمی‌شد و به همین خاطر عده‌ای از افراد مبتلاشده برای دریافت نتیجه آزمایش به بیمارستان‌هایی در شیراز و اصفهان مراجعه کرده‌اند.
مشخص نیست که آیا واقعا مسؤولان شبکه بهداشت شهرستان لردگان اولین افرادی بودند که پی به وقوع این فاجعه در روستای چنارمحمودی برده‌اند یا خیر، اما آنچه از روایت اهالی این روستا برمی‌آید، این است که این مساله حداقل یک ماه است که در این شهر مشخص شده و عده‌ای از مسؤولان این شهر خبر از وقوع این ماجرا داشتند و آن را از مردم و رسانه‌ها پنهان می‌کردند.

ما مردم شریفی هستیم
اهل روستای چنار‌محمودی
من از کسانی بودم که در این طرح شرکت کردم. در خردادماه از من آزمایش چربی خون گرفتند. بعد از این که متوجه شدم بسیاری از اهالی روستا که در این طرح شرکت کرده‌اند، مشکوک به ویروس اچ‌آی‌وی هستند، من هم آزمایش دادم. برخی از اهالی روستا که آزمایش داده بودند، اچ‌آی‌وی مثبت هستند. آزمایش من اما منفی است. دو نفر از بستگانم هم بعد از این که آزمایش دادند، متوجه شدند اچ‌آی‌وی مثبت هستند. حال آنها خیلی بد است. نمی‌توانند باور کنند که به این ویروس مبتلا شده‌اند. مشکل این است که این جو در شبکه‌های مجازی به وجود آمده که هر‌کسی به این ویروس مبتلا شده، از نظر اخلاقی مشکلی داشته است.اهالی روستای چنار‌محمودی شریف هستند و همه آنها از انتشار این ویروس ناراحتند.

جو سنگین روستا
طاهر محمودی، دهیار روستای چنار‌محمودی
جو روستا، جوی بدی است. همه اهالی روستا ناراحتند از این که این مشکل پیش آمده است. حالا در فضای مجازی، درباره روستای ما شایعاتی وجود دارد، که صحت ندارد. در هر روستا یا شهری هم ممکن است کسی مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی باشد، مساله‌ای که جزیی از اسرار پزشکی است و پزشک متخصص درباره آن می‌داند. در حال حاضر دادستانی، فرمانداری و استانداری ورود کرده‌اند و به ما قول داده‌اند گروهی از پزشکان در خانه بهداشت روستا جمع شوند و دوباره از کسانی که در این طرح شرکت کرده‌اند، تست تخصصی بگیرند. بررسی‌های نهایی بعد از انجام این تست تخصصی انجام می‌شود. ما نمی‌دانیم به طور دقیق چند نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند، اما همه کسانی که در این طرح شرکت کرده‌اند، خود به صورت شخصی، آزمایش داده‌اند و آزمایش بعضی هم مثبت بوده است. تنها چیزی که به عنوان دهدار این روستای 2500 نفره برای من نگران‌کننده است، این است که با وجود این ویروس، امنیت اهالی روستا هدف قرار گرفته است. اهالی روستا، زندگی روزمره خود را داشته‌اند، اما حالا به این ویروس مبتلا شده‌اند.

واکنــــــش مســــؤولان

علت ابتلای اهالی روستا بعدا اعلام می شود
راشد جزایری ، رئیس مرکز بهداشت استان چهارمحال و بختیاری درباره علت ابتلای تعدادی از اهالی روستای چنارمحمودی به ویروس اچ‌آی‌وی گفت: در منطقه هستم، اما تا پایان بررسی‌ها صحبتی نمی‌کنم. وی به ایلنا گفت: پس از بررسی، نتایج به اطلاع رسانه‌ها خواهد رسید. بررسی‌های ما فقط درباره علت بروز بیماری است و هم‌اکنون نیز در حال آزمایش گرفتن از برخی افراد هستیم.

رسانه‌ها گمانه‌زنی نکنند!
خبر ابتلای مردم یک روستا به ویروس اچ آی وی با سرعت شگفت‌انگیزی فضای مجازی را در نوردیده و در بلبشوی رسانه‌ای خاص این شبکه‌ها هم کمتر می‌توان به حقیقت این خبر دست یافت. از سوی دیگر به نظر می‌رسد وزارت بهداشت و درمان هم قافیه را به رسانه‌های مجازی باخته است، چرا که بعد از چند ساعت از انتشار این خبر محمد‌مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرده است «رسانه‌ها از گمانه زنی پرهیز کنند و این نکته را در نظر داشته باشند که ابعاد کلی موضوع برای وزارت بهداشت روشن است.» اما فارغ از وزارت بهداشت مسؤولانی هم بودند که در‌این‌باره اطلاع‌رسانی کنند.

ورود قوه قضا و بازداشت بهیار
مردم این روستا نگران و وحشت‌زده‌اند و افکار عمومی هم در پی اخبار موثق و البته حقیقت ماجراست، اما به نظر می‌رسد بسیاری از مسؤولان هم از چند و چون این ماجرا اطلاعی ندارند! یکی از آنها محمد خالدی سردشتی، نماینده مردم لردگان در مجلس است، او البته که گفته «به موارد مشکوکی» برخورده اما اعلام قطعی آن را منوط به برگزاری جلساتی کرده است. رئیس‌کل دادگستری استان چهارمحال و بختیاری اما در‌خصوص موضوع ابتلای افرادی به ویروس ایدز در پی استفاده از سرنگ آلوده اعلام کرده: «برخی ادعا دارند یکی از بهیارانی که در یکی از مراکز بهداشت کار می‌کرده است در زمانی که برای انجام آزمایشات از آنها خون می‌گرفته به‌جای این‌که برای هر فرد از یک سرنگ استفاده کند از سرنگ مشترک استفاده می‌کرده است که در حال حاضر فرد مذکور در بازداشت به سر می‌برد.» آن‌طور که احمدرضا بهرامی گفته است در این خصوص پرونده قضایی تشکیل شده است و دستگاه قضایی با پیگیری‌های خاص و فوری خود موضوع را مورد بررسی قرار داده است و سایر مسؤولان نیز در حال پیگیری موضوع جهت کشف منشأ موضوع هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها