با توجه به پرسش‌های ارسالی خوانندگان تپش درخصوص موضوعات حقوقی از جمله فسخ معامله،ارث بردن نوه،درخواست اعسار،درخواست دیه از بیت‌المال و توقیف ارث توسط طلبکار، مریم جنت‌آبادی،کارشناس ارشد حقوق خصوصی به سوالات شما پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.
کد خبر: ۱۲۳۱۲۱۷

فسخ معامله
سلام سه ماه قبل خانه‌ای را با پارکینگ قولنامه کردم و الان که تحویل گرفتم، پارکینگ ندارد. مالک می‌گوید، منظورش انباری بوده و به اشتباه پارکینگ نوشته است. الان باید چه کار کنم؟
سلام می‌توانید دادخواست فسخ معامله را بدهید و هزینه‌ای که بابت پارکینگ پرداخت کرده‌اید را از مالک بگیرید. در این ماجرا، آنچه در قولنامه ذکر شده، مورد استناد است.
ارث بردن نوه
پدرم دو سال قبل فوت شد و حالا مادربزرگم فوت شده است. عموهایم مدعی هستند به من ارث نمی‌رسد. من نوه او هستم و از ارث هم محروم نشده‌ام، حالا آنها چطور این حرف را می‌زنند؟
اگر پدرتان بعد از مادربزرگ‌تان فوت کرده بودند سهم ارث ایشان به شما می‌رسید، اما به دلیل فوت پدرتان قبل از مادربزرگ‌تان، رابطه ارثی شما قطع شده و به دلیل این‌که عموهایتان در قید حیات بوده و در طبقه مقدم شما هستند، ارثی به شما تعلق نمی‌گیرد.
درخواست اعسار
فردی از من طلبکار است و زمین کشاورزی‌ام را توقیف کرده است. من درخواست اعسار داده‌ام و در دادگاه در حال بررسی است. برای رفع توقیف چه‌کار باید انجام دهم؟
شما باید یا بدهی خود را با طلبکارتان تسویه کنید یا این‌که حکم اعسار شما صادر شود و اگر زمین را می‌خواهید از توقیف خارج کنید باید به همان ارزش باغ، مال دیگری معرفی کنید.
درخواست دیه از بیت‌المال
مادرم چند سال پیش به قتل رسید؛ پدرم خیلی پیر بود و با زورحرکت می‌کرد. او را به عنوان متهم گرفتند اما اعتراف نکرد و به زندان رفت. رضایت دادیم و آزاد شد. ما می‌دانیم که او قاتل نیست. بعد از آزادی پدرم فوت شد. می‌توانیم درخواست دیه از بیت‌المال را بدهیم؟
اگر مدارکی وجود داشته باشد که نشان دهد قاتل پدرتان نبوده است، می‌توانید این درخواست را مطرح کنید.
توقیف ارث توسط طلبکار
از پدرم یک ملک به وراث رسیده اما توسط طلبکاری توقیف شده است. این ملک سهم ارث ما است و او چطور توانسته آن را توقیف کند؟
این اقدام درست انجام شده است. مال مشاع کلی توسط دادگاه قابل توقیف است، مگر این‌که رضایت شاکی جلب شود و از توقیف خارج شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها