چین در مراسم هفتادمین سالگرد انقلابش قدرت نظامی‌اش را به رخ جهانیان کشاند

قدرت‌نمایی اژدهای زرد

روز گذشته مصادف با هفتادمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین به رهبری مائوتسه تونگ بود. دولت چین از چند روز پیش در تدارک مراسم باشکوهی بود که بتواند چشم جهانیان را خیره کند. این مراسم در حضور بیش از 300 هزار تماشاگر چینی و با مشارکت بیش از 15هزار نیروی مسلح برگزار شد. دراین مراسم جدیدترین و مخوف ترین سلاح‌ها و موشک‌های چینی به نمایش گذاشته شد. چین این روزها درگیر یک جنگ تجاری تمام عیار با آمریکاست و قصد دارد نه تنها در این میدان پیروز شود بلکه فراتر از آن بتواند در میادین سیاسی و نظامی جهان نیز دستاوردهایی کسب کند. نمایش عظیم در پکن سرآغازی نمادین برای شروع یک دوران جدید در تاریخ این کشور بود.
کد خبر: ۱۲۳۱۱۴۱

به گزارش فارس، همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها میان واشنگتن و پکن از یک سو و تشدید تنش‌ها در هنگ کنگ از سوی دیگر، دولت چین برای هفتادمین سالگرد تأسیس جمهوری خلق خود سنگ تمام گذاشت و رژه باشکوه و عظیمی را در میدان تیان آن‌من برگزار کرد. در ابتدای این رژه، شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین به سخنرانی پرداخت و گفت هیچ نیرویی نمی‌تواند ملت چین را به لرزه درآورد و از پیشرفت این کشور ممانعت کند. وی که به سبک مائو تسه‌تونگ، بنیانگذار جمهوری خلق چین لباس پوشیده بود، گفت پکن به دنبال رشد مسالمت‌آمیز است و با هیچ کشوری سر جنگ ندارد، با وجود این نیروهای مسلح چین قاطعانه از حاکمیت و استقلال این کشور حراست خواهند کرد. سپس او از 15هزار نیروی نظامی مستقر در میدان تیان‌آن‌من، سان دید و در ادامه ستونی از جنگ‌افزارهای سنگین ارتش چین از برابر او عبور کرد. به نوشته روزنامه واشنگتن‌پست، این بزرگ‌ترین رژه‌ای بود که تاکنون در تاریخ چین برگزار می‌شد و بسیاری از تجهیزات حاضر در آن برای اولین‌بار به صورت عمومی به نمایش درمی آمد.
انواع موشک
در رژه روز گذشته انواع موشک‌های دوربرد دارای توان حمل کلاهک اتمی، پهپادهای عظیم‌الجثه «DR ــ 8» و شمشیر تیز، یگان‌های زرهی و انواع تانک‌های ارتش چین به نمایش گذاشته شد. به گفته ژنرال کای ژی‌جون، معاون دفتر رژه نظامی ارتش چین در این رزمایش ۱۶۰ هواپیمای نظامی هم مشارکت داشت. اما مهم‌ترین بخش این رژه، رونمایی از چند موشک دوربرد بود. ازجمله آنها موشک اتمی دی‌اف ــ ۴۱ که موشکی سه مرحله‌ای با سوخت جامد و برد بیش از 12 هزار کیلومتر بود. گفته می‌شود این موشک قادر است هر نقطه‌ای در خاک آمریکا را هدف قرار دهد.
یکی دیگر از آنها موشک فرافوق‌صوت DF-17بود که در حقیقت یک سرنده دوربرد با قابلیت حمل کلاهک اتمی است و برای اولین‌بار در این رژه در معرض دید عموم قرار گرفت. سرعت بسیار بالا و قابلیت مانور این موشک، موجب شده تا این نسل تازه از موشک‌ها بتوانند تقریبا به‌سادگی از سد سپرهای دفاع موشکی آمریکا عبور کنند. این موشک در سال ۲۰۱۷ برای اولین‌بار با موفقیت آزمایش شد و ظاهرا اکنون به تولید انبوه رسیده و در اختیار نیروهای نظامی چین قرار گرفته است. این در حالی است که موشک‌ها سرنده روسیه و آمریکا هنوز در مرحله آزمایش قرار دارد. میزان تجهیزات موجود در رژه دیروز به حدی بود که تنها مراسم عبور آنها از برابر جایگاه بیش از دو ساعت طول کشید.
این رژه در حالی برگزار شد که از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، میزان تنش‌ها میان واشنگتن و پکن به میزان بی‌سابقه‌ای بالا رفته است. در سال ۲۰۱۷، برای اولین‌بار در راهبرد امنیت ملی آمریکا از چین در کنار روسیه به عنوان یک رقیب و تهدید یاد و تأکید شد باید از قدرت‌گیری پکن جلوگیری کرد. این دیدگاه در رویکردهای ضدچینی واشنگتن در موضوعاتی مانند تجارت بین‌الملل، مناقشات هنگ‌کنگ و تایوان، بحث آزادی تردد در دریای چین جنوبی و فناوری اینترنت نسل پنجم (G5) هم مشهود بوده است. چین می‌گوید هر چند تمایلی به درگیری نظامی ندارد، اما از منافع خود در برابر تهدیدات احتمالی دفاع می‌کند. پکن نیز در سال‌های اخیر با تجدیدنظر در راهبرد نظامی خود، رویکرد موسوم به «دفاع فعال» را در دستور کار قرار داده و به سمت افزایش قابل توجه توان نظامی خود حرکت کرده است.
دستاوردهای 70 ساله
چین هم اکنون به دومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شده و در سراسر جهان هرجا چشم بچرخانید می‌توانید شاهد حضور کالاهای چینی باشید. کارشناسان می‌گویند طی هفتاد سال گذشته چین درحوزه‌های اقتصادی دستاوردهای فراوانی داشته است. اصلاحات بزرگ اقتصادی، اجرای سیاست‌های مالی و پولی، توسعه نظام شهری شدن، بهبود و ارتقای استانداردهای زندگی و افزایش درآمد سرانه ملی و تبدیل شدن به یک قطب بزرگ اقتصادی و صادر کننده بزرگ دنیا از جمله این دستاوردهاست. دولت کمونیستی چین از ۴۰سال پیش یعنی سال ۱۹۷۸ میلادی سیاست درهای باز را در پیش گرفت.اگرچه از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ چین تحت فشارهای فراوان اقتصادی آمریکا قرار گرفت و رشد اقتصادی این کشور به 2/6درصد کاهش یافت و پایین ترین رقم در ۲۷سال گذشته بود، اما نباید فراموش کرد که این کشور هنوز موتور محرکه اقتصادی ۳۰درصد از کل ساختار اقتصادی دنیا است و در تجارت خارجی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.
آمارها می‌گوید سرانه رشد تولید ناخالص داخلی چین به ۹ هزار و ۷۳۲ دلار رسیده است این در شرایطی است، که این رقم سال ۱۹۵۲ میلادی فقط ۵۴ دلار بود. سهم چین در تولید ناخالص داخلی دنیا اکنون ۱۶درصد است در صورتی که در سال ۱۹۵۲ میلادی این رقم فقط 8/1درصد بود. در همین سال جمعیت چین ۵۷۵ میلیون نفر بود که در حال حاضر به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر رسیده که در مقایسه با ۶۶ سال قبل ۱۴۰درصد بیشتر شده است.
طی هفت دهه گذشته چین اگرچه در عرصه‌هایی مانند تحقیقات، آموزش و پرورش، بهداشت، علوم و فنون، تجارت، توسعه و مسکن گام‌های بلندی برداشته، در عرصه خصوصی‌سازی نیز اقدامات مناسبی انجام داده است. از این رو هم‌اکنون شرکت‌های خصوصی نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی دارند. در واقع طی این سال‌ها دست دولت به‌تدریج از ساختارهای اقتصادی کوتاه شده است. هم‌اکنون بیش از ۶۰درصد از رشد تولید ناخالص داخلی چین در اختیار شرکت‌های خصوصی است. از دیگر دستاوردهای قابل توجه چین در این مدت، بالا بردن استانداردهای زندگی مردم است به‌خصوص در زمینه‌های مراقبت‌های بهداشتی، مسکن و آموزش و پرورش این دستاوردها چشمگیرتر است.
چین فردا
از زمان روی کار آمدن رئیس‌جمهور فعلی چین یعنی شی جین پینگ در سال ۲۰۱۲، این کشور کمربند اقتصاد خود را محکم و به بسیاری از شرکت‌های دولتی کمک کرده است تا رشد کنند. وی با مطرح کردن چندین طرح بزرگ مانند طرح توسعه خطوط ریلی طرح « یک جاده یک کمربند» و طرح « ساخت چین ۲۰۲۵ » مصمم است در آینده چین را به بزرگ‌ترین قدرت دنیا تبدیل کند.
طرح یک جاده، یک کمربند شامل جاده ابریشم و چند کریدور اقتصادی است که در هر یک، سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی هنگفتی صورت می‌گیرد. طرح ساخت چین ۲۰۲۵ نیز ابتکار عمل بلندپروازانه دیگری است که اخیراً اعلام شده است با هدف افزایش رقابت‌پذیری صنایع چینی، تقویت مارک‌های چینی، تقویت نوآوری و کاهش اعتماد چین به فناوری‌های خارجی با ساخت چین بزرگ یا براساس گفته رسانه‌های چینی، با این ابتکار عمل قصد دارد تا سال ۲۰۴۹ «چین را از یک غول تولید به یک قدرت تولید جهانی تبدیل کند».
چین در طول سال‌های اخیر توانسته یک الگوی موفق را پیش روی سایر کشورهای جهان بگذارد تا با تکیه بر آن آرزوهای خود را محقق کنند. در این روش، چین نشان می‌دهد که کشورها چگونه خواهند توانست ضمن تقویت روند توسعه و پیشرفت خود در عین حال به دیگر کشورهای جهان وابسته نباشند.

علی باقری

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها