در فضای تبلیغات این روزهای کشورمان، بسیاری از برند‌ها و آژانس‌های تبلیغاتی همان‌قدر که استفاده از بیلبورد را به مشتریان‌شان پیشنهاد می‌دهند، تولید ویدئو و انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی را نیز توصیه می‌کنند‌‌. البته لایه دوم این پیشنهاد، استفاده از اینفلوئنسرها یعنی افراد اثرگذار در فضای مجازی است. در این شرایط، تک تک صفحات اینستاگرام که بیشتر از صد هزار دنبال‌کننده دارد، به نوعی تبدیل می‌شود به رسانه‌ای جمعی که می‌تواند برای یک کالا از برندی خاص برای دنبال‌کنندگان آن صفحه تبلیغات کند.
کد خبر: ۱۲۳۰۷۷۹

حال در این فضا مراودات مالی شگفت‌آوری شکل گرفته است، به نحوی که بعضی از پست‌های اینستاگرام اینفلوئنسرهای این شبکه گاهی نزدیک 20 میلیون تومان ارزش پیدا می‌کند و بدیهی است این مبلغ بسته به تعداد دنبال کننده‌های صفحات مختلف در نوسان است. البته شکل کلی این موضوع، اتفاق بدی نیست. اما آنچه در این میان اتفاق افتاده، این است که همه سناریوهای تبلیغاتی به عهده این شخص گذاشته می‌شود. در حالی که بیشتر اینفلوئنسرها به دلیل نداشتن استراتژی و ‌بی‌اطلاعی نسبت به خطوط قرمز و رعایت هنجارهای متناسب با جامعه ایرانی، دچار مشکلاتی در تولید آگهی‌های تبلیغاتی شده‌اند. این مساله‌ای است که حتی برای برند تبلیغ‌شده هم می‌تواند تبعاتی داشته باشد.
البته باید توجه داشت همه این موارد به ناآگاهی افراد تاثیرگذار در فضای مجازی مربوط نمی‌شود و برخی از این افراد با وجود آگاهی نسبت به قوانین یا هنجارهای اجتماعی، این موضوعات را در تبلیغات خود رعایت نمی‌کنند. از جمله رعایت نکردن هنجارها نیز این است که اینفلوئنسرها می‌دانند کاربران فضای مجازی نمی‌خواهند در این فضا نیز یک آگهی تبلیغاتی از جنس پیام‌های بازرگانی تلویزیون ببینند و ترجیح کاربران این است که در فضای مجازی تبلیغاتی متفاوت با خطوط قرمز کم‌رنگ‌تر را ببینند. از سویی دیگر، کار کردن روی خطوط قرمز اصولا به عنوان سبک کاری بسیاری از افراد تاثیرگذار در فضای مجازی نیز شناخته می‌شود. به این مفهوم که بسیاری از آنها آگاهانه سعی در انتخاب جملاتی در آگهی‌های خود دارند که دوپهلو باشد تا بتوانند از آن طریق تبلیغشان را در فضای مجازی داغ کنند. البته این استفاده از واژه‌های دوپهلو و راه رفتن روی خط قرمز برای تولیدکنندگان این دست از آگهی‌ها نیز باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود و حتی خیلی از اینفلوئنسرها وقتی در این زمینه با کارفرما دچار مشکل می‌شوند، به ضد تبلیغ کالایی می‌پردازند که چند وقت قبل تبلیغ آن را می‌کردند‌. ‌ مساله دیگر این است که آیا می‌توان از تبلیغات برای تغییر در سبک زندگی افراد یک جامعه استفاده کرد؟ که پاسخ آن مثبت است. ‌به این ترتیب، برای محدودسازی این مساله نباید به دنبال نهادسازی ‌باشیم. در واقع بهتر است ‌چارچوبی اخلاقی و عرفی برای محتوای آگهی‌های تبلیغاتی قائل باشیم و آن هم به واسطه تاثیرگذاری بالای تبلیغات در دوره کنونی است. ‌ باید تاکید کرد هرچند بازی با خطوط قرمز در محتوای آگهی‌های تبلیغاتی دیده می‌شود اما نباید فراموش کرد مانور روی خطوط قرمز ‌آستانه‌ای دارد که حتما باید رعایت شود.

حمید فدایی

کارشناس حوزه تبلیغات

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها