جوسازی رسانه‌های غربی علیه ایران با دستاویز قرار دادن گزارش آژانس

فرار به جلوی غرب

رسانه‌ها و محافل غربی و همچنین گروه‌های ضدانقلاب در روزهای گذشته، گزارش جدید آژانس‌ بین‌المللی انرژی اتمی را دستاویز مناسبی برای متهم کردن ایران به خروج از برجام دیده‌اند و مدعی شده‌اند گزارش آژانس نشان‌دهنده نقض برجام از سوی ایران است، اما این در حالی است که گزارش آژانس صرفا تایید فعالیت‌های ایران پس از گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای است و این همان چیزی است که ایران در موعد کاهش تعهدات رسما اعلام کرده بود.
کد خبر: ۱۲۳۰۳۶۵

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته در گزارشی اعلام کرده بود ایران غنی‌سازی اورانیوم را با سانتریفیوژهای پیشرفته آغاز کرده است. به گزارش رویترز در گزارش آژانس آمده است: «روز ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۹، آژانس تأیید کرد تمامی آبشارهای نصب شده در خطوط ۲ و ۳ تحقیقات و توسعه در حال انباشت اورانیوم غنی‌شده یا در تلاش برای انباشت آن هستند.»
به دنبال این گزارش، خبرگزاری فرانسه به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه مدعی شد به‌کارگیری سانتریفیوژ‌های پیشرفته در تأسیسات هسته‌ای ایران، نقض تعهدات ایران ذیل برجام محسوب می‌شود. رسانه‌های ضدانقلاب از جمله ایران اینترنشنال هم در گزارش‌هایی ایران را به نقض برجام متهم کردند.
جوسازی این رسانه‌ها در حالی است که از یک سو اقدامات ایران بر اساس بندهای 26 و 36 برجام و کاملا در چارچوب توافق هسته‌ای است و از سوی دیگر آمریکا بیش از یک سال است از برجام خارج شده و اروپایی‌ها نیز عملا با خلف‌ وعده‌هایشان مدت‌هاست به توافق هسته‌ای پشت کرده‌اند، اما صدایی از هیچ رسانه‌‌‌ای در خارج از ایران بلند نمی‌شود.
با وجود همه نقض عهدهای طرف مقابل، اما ایران اعلام کرده همچنان به برجام پایبند بوده و اقداماتی که انجام می‌دهد در راستای اجرای برجام است.
روحانی: هدف ما تحقیق و توسعه است
در همین خصوص رئیس‌جمهور کشورمان در نشست خبری که در پایان حضور در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک داشت در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده با استفاده ایران از سانتریفیوژها نقض برجام صورت گرفته است، تصریح کرد: ما این موضوع را رسما از پیش اعلام کردیم. سومین کاهش تعهدات ما در برجام بود و آن محدودیت‌ها را کنار گذاشته و این نکته را به آژانس رسما هم اعلام کردیم. وی افزود: در حال حاضر هدف اقدامات ما در راستای افزایش سطح یا مقدار غنی‌سازی نیست، بلکه هدف ما فقط در حوزه تحقیق و توسعه است.
کاظم غریب‌آبادی، سفیر کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم اخبار مبنی بر این‌که آژانس اقدامات ایران را نقض برجام خوانده، تکذیب کرد و افزود: آژانس صرفا به راستی آزمایی و انعکاس واقعیت‌های فنی می‌پردازد و قضاوت و پیشداوری نمی‌کند.
وی بیان کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرد پیکره‌بندی مجدد خطوط تحقیق و توسعه در کارخانه غنی‌سازی سوخت نطنز برای آماده‌سازی به‌منظور نصب ماشین‌های جدید از انواع مختلف در حال انجام است. غریب‌آبادی افزود: برابر این گزارش، زنجیره‌های ١٠ تایی و ٢٠ تایی IR6 و زنجیره ٢٠ تایی IR4 در خطوط سه و چهار تحقیق و توسعه نیز در حال غنی‌سازی و انباشت اورانیوم غنی‌شده بوده یا آماده انباشت اورانیوم غنی شده، شده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها