چرا باید در عمرمان حتما فیلبند را ببینیم؟

گاهی به آسمان نگاه کن!

اصلا ببینید کجا زندگی می‌کنیم. هر هفته درباره هر جا هم که بخواهیم بنویسیم، باید کنارش عنوان بهشت را بیاوریم. خلاصه که مجبوریم به روستای فیلبند هم یک عنوان بهشت بچسبانیم و بگوییم قرار است این هفته هم ببریمتان به یک بهشت ایرانی دیگر... حالا فکرش را بکنید با این همه بهشت، بعضی‌ها هر سفر خارجی که بروند، می‌گویند که فلان کشور بهشت است! آقا جان چرا راه دور می‌روید! همین ایران خودمان بهشت است، سر تا سر بهشت، بهشت چهارفصل و زیبایی که نظیرش در جهان کم پیدا می‌شود. بعد از این همه نصیحت برویم سراغ بهشت ایرانی این هفته‌مان. روستای فیلبند، جایی که از آن به‌عنوان بهشت روی ابرها نام می‌برند.
کد خبر: ۱۲۳۰۳۴۸

فیلبند کجاست؟
همان‌طور که متوجه شدید، فیلبند یک روستاست. روستایی که محلی‌ها به آن فلبند هم می‌گویند. این روستا که درباره ویژگی‌ها و خاص بودنش توضیح خواهیم داد، در بلندترین منطقه ییلاقی آمل و بابل قرار گرفته است. فاصله‌اش هم تا بابل ۸۶ کیلومتر و در بخش بندپی واقع شده است. ارتفاع این منطقه ۲۷۰۰ متر از سطح دریاست و برای همین به بام شرقی مازندران معروف است.
توضیح دقیق‌ترش می‌شود این‌که فیلبند آخرین دهکده منطقه چلاو در شرق مازندران است و از جنوب به روستاهای ورزنه و نشل، از جنوب شرق به روستاهای شیخ موسی، نیراسم، پاریجان و از شمال غربی به روستای سنگ‌چال می‌رسد.

فل در گویش مازندرانی به معنای خستگی و بند هم به معنای بند آمدن و نتوانستن است. این روستا از بس ارتفاع داشته و آن بالاها بوده، نامش را گذاشته اند فیلبند. جایی آن بالای ییلاق، جایی که ارتفاع بالا و کمرگاه‌های تندش است که نفس آدم را بند می‌آورد. البته بماند که حالا ما تا هر جا که بتوانیم با ماشین می‌رویم و دیگر مثل قدیم‌ها نفس‌مان نمی‌گیرد!

حالا چرا فیلبند؟
آن قدیم‌ها که هنوز هواپیما نبوده و آدم‌ها آرزوی پرواز در آسمان را داشته‌اند، انسان‌های بسیاری به آسمان و رمز و رازش، از ماه و ستاره‌ها گرفته تا خورشید و ابر و باران و خیلی چیزهای دیگر فکر می‌کرده‌اند، اصلا همین ندانستن‌های بسیار طبیعت اسطوره‌ها را شکل داده بوده دیگر... خب دور نشویم از بهشت این هفته‌مان، احتمالا آدم‌ها به ابرها هم زیاد فکر می‌کرده و آرزوی زیارت با این بزرگواران جذاب آسمان را داشته‌اند. همین بزرگواران جذاب، در آسمان که همیشه هستند، اما در فیلبند می‌آیند در مشت‌تان! فیلبند اقیانوسی از ابر است. ابرهایی که حسابی هوایش را خنک و دلچسب می‌کنند.
فیلبند حتی در ماه‌های گرم مثل تیر و مرداد، ابر و مه و بارانی دارد که به منطقه‌ای خنک و خواستنی تبدیلش می‌کند. اگر باران هم نیاید ابرها مدام در حال رفت و آمدند. هوای خنک اینجا حال‌تان را سر جایش می‌آورد و اطراف را که نگاه کنید کوه‌های البرز مرکزی و جنگل‌های هیرکانی، خانه‌های شیروانی، چراگاه‌ها، ابرهای روان در پایین‌دست و دره‌های سبز مثل این است که در رویا فرو رفته باشید.

چه دارد؟
در اطراف روستا چشمه‌های آب معدنی متعددی وجود دارد که چشمه لار معروف‌ترین آنهاست و فلئور موجود در آب این چشمه به درمان بیماری‌های کلیوی و استخوان‌بندی کمک می‌کند. غیر از دو تکیه تاریخی روستا، زیارت امامزاده یحیی و امامزاده قاسم را هم از دست ندهید. تکیه اول در روستا قرار دارد، ولی زیارت دومی مستلزم پیاده‌روی‌ است.
پیاده‌روی در این روستا با آن مناظر فوق‌العاده فرصتی‌ است که برای مایی که درگیر زندگی پرمشغله شهری هستیم به این راحتی‌ها به دست نمی‌آید.

کی برویم؟
زمستان در فیلبند زود شروع می‌شود و دیر به پایان می‌رسد، تقریبا نزدیک به هفت ماه سال همه جا پوشیده از برف است و سرمای طاقت‌فرسایی همه جا را فرا می‌گیرد و جاده‌های ارتباطی هم قطع می‌شود و روستا هم خالی از سکنه است، بنابراین بهترین فصل سفر از اواسط اردیبهشت تا اواخر شهریور ماه است. حالا با توجه به این‌که هوا هنوز خیلی سرد نشده، می‌گوییم این اول مهر ماه آخرین فرصتتان برای رفتن به این سفر رویایی است و اگر از دستش بدهید، رفت تا اردیبهشت سال بعد!
از آنجا که منطقه، منطقه‌ای کوهستانی ا‌ست، وسایل مورد نیاز کوهنوردی مثل کفش کوهنوردی، کوله‌پشتی، بادگیر، لباس گرم، غذا، چادر مسافرتی، زیرانداز، عینک آفتابی و چراغ قوه و کیسه خواب همراه داشته باشید.
همچنین این منطقه یکی از متداول‌ترین مناطق کمپ کردن در شمال ایران است. همان اتفاقی که همه ما در شهرهای مختلف بارها شاهدش بوده ایم.

حالا که آمدیم، چه کنیم؟
کوهنوردی یکی از تفریح‌های روحیه‌بخشی است که کوه‌های اطراف روستا این فرصت را در اختیار قرار می‌دهند. کوه‌های سرسبز و طبیعت بکر، زمینه نشاط و تفریح را به خوبی فراهم کرده است. برای شروع این گشت‌وگذار از مسیر سنگ‌چال می‌شود صعود به قله‌ها را آغاز کرد. یکی از این قله‌ها، قله حصین‌بن است که دارای ۳۷۰۰ متر ارتفاع است. از نماهای بسیار زیبایی که در آن ارتفاع می‌توان رویت کرد، نمایی از قله دماوند است و به همراه آن، منظره ابرهای زیر پایتان مانند پاداشی برای شما از این کوهنوردی است.
از تفریحات و جذابیت‌های دیگر این منطقه، پیاده‌روی به سمت امامزاده قاسم و جنگل و روستای الیمستان است. امامزاده قاسم در خط‌الراس نزدیک به قله اندوار و حصین‌بن واقع شده و با نقاط همجوار خود بسیار تفاوت ارتفاع دارد و دارای پستی‌ و بلندی‌های زیادی است که برای پیمایش آن نیز تجربه کوهنوردی و آمادگی جسمانی لازم است. این امامزاده دارای بقعه‌ای سفید‌رنگ و یک دالان است که توسط سایبانی فلزی و شیروانی محافظت می‌شود. در کنار این بقعه، طبیعت سبز به آن روح تازه‌ای عطا کرده است. با کمی تفریح و استراحت در کنار امامزاده، پیاده‌روی به سمت منطقه رستم‌چال شروع می‌شود.
روستای رستم‌چال نیز از دیدنی‌های جذاب این منطقه است که زمین آن به‌دلیل برخورد دو شهابسنگ دارای دو گودال و حفره بزرگ است. بعد از این روستا، جاده پاکوب قرار دارد که مسیر رسیدن به جنگل و روستای الیمستان که آن نیز از زیبایی‌های بسیاری برخوردار است را به‌خوبی راهنمایی می‌کند. عکاسی کردن از این مناظر زیبا همراه با ابرها و دره‌های پر‌شیب، اسب‌ها و بافت قدیمی ویلاها و فضای معنوی و دلنشین بقعه، حتی جمعیت و حضور پر‌شور گردشگران نیز تفریحی است که می‌تواند شما را ساعت‌ها به خود مشغول کند.
اگر اهل خرید کردن هستید، می‌توانید در ابتدای مسیر سنگ‌چال، سراغ مغازه صنایع دستی را بگیرید و از انواع صنایع چوبی، حصیرها و... لذت ببرید. اگر در مرداد به این ییلاق سفر کنید، یک مراسم محلی با لباس‌های سنتی، موسیقی محلی و غذاهای بومی برگزار می‌شود که با کشتی لوچو، صحنه‌های زیبایی را برایتان به‌یاد‌ماندنی می‌کند و خاطره شادی را برایتان به ارمغان می‌آورد. در داخل روستا، زیارت امامزاده یحیی را نیز از دست ندهید.

زینب مرتضایی فرد
روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها