با نگاه به گذشته‌‌ است که می‌توانیم قوت و سرافرازی و ناکامی‌ها و کاستی‌ها را بیابیم و متوجه وضعیت فعلی خود شویم، که در کجا ایستاده‌ایم و امروز چه تکلیفی داریم. در حال حاضر در مقطعی از تاریخ ایستاده‌ایم که بایستی با توجه به موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس چشم‌انداز روشنی را ترسیم کرده و قدر بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی که همانا حضور همدلانه مردم است را دریابیم و موزه‌های دفاع مقدس و گسترش گردشگری جنگ در قالب‌های متفاوت می‌توانند در این میان نقش مهمی ایفا کنند. مسئولیت ما علاوه بر حفظ غنای فرهنگی موجود در دفاع مقدس، صیانت از فضای فرهنگی آن دوران است. اگر قرار است در زمینه گردشگری جنگ کاری انجام بگیرد باید آن گذشته‌ای که به دور از نگاه و تجربه جوانان امروز بوده است به گونه‌ای نقل شود که حس حضور و شهود و تجربه در جوانان زنده شود، و همین احیای احساس حضور است که می‌تواند زمینه قضاوت‌های صحیح و ایستادگی در مقابل هجمه‌های فرهنگی دشمنان را به وجود بیاورد.
کد خبر: ۱۲۳۰۰۹۲

موزه‌ها خود رسانه‌هایی هستند که در جهت بازیابی و القای پیام‌هایی خاص قدم گذاشته‌اند، از طرفی غنای هر رسانه در ارتباط‌گیری با مخاطبانش تعریف می‌شود، بر همین مبنا چه در حوزه‌های ملموسی مانند آثار و احوال به جای مانده از جنگ و چه در حوزه میراث ناملموس آن دوران، یعنی همان فرهنگ جهاد و ایثار و شهادت باید بایسته‌هایی را که در زمینه جذب مخاطبان و اندیشه‌ورزی آنان رعایت نمود. حال این بایدهای رسانه‌ای می‌تواند مربوط به حوزه‌های فناورانه یا انسان‌محور باشد، چرا که ما در رسانه بی‌نیاز از تعامل با مخاطبان نیستیم. بنابراین با یک تعامل دوسویه تمام طرح‌هایی که منجر به بسط و توسعه فرهنگ دفاع مقدس و گردشگری جنگ می‌شود را باید با مخاطبان در میان گذاشت.
رهیافت خودآگاهی‌بخشی تاریخی برای تبیین استراتژی نظام در رابطه با استکبار جهانی که ایران سردمدار آن است، می‌تواند از جمله مهم‌ترین نقش‌هایی باشد که فعالیت‌های فرهنگی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را معنا دار می‌کند. امروز در جهان اسلام هیچ رخدادی بدون در نظر گرفتن نقش ایران امکان پذیر نیست، و این ماحصل حرکت مومنانه مردم ایران در زمان انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس‌شان از دستاورهای انقلاب است.
دفاع مقدس امری فراگروهی و فراجناحی است، لذا برای تبلیغ و بازنمایی آن نیز باید به همین منوال عمل کرد، یعنی جنگ هشت ساله را که ماحصل تلاش همه ملت در راستای حراست از انقلاب اسلامی است را در قوم و قبیله‌ای منحصر نکرد، چرا که امروز نیز مردم بر مبنای همان هویت تاریخی خود در مقابل استکبار جهانی ایستاده‌اند.
استفاده از تجربه‌ها و داشته‌هایی که در این حوزه داشتیم برای طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی‌های آینده باید در نظر گرفته شود، ساخت تندیس‌ها قهرمانان جنگ، تصویرسازی‌های تجسمی از عرصه‌های میدان نبرد، استفاده‌های بجا از فناوری‌های نو، توسعه زمینه‌های صنعت توریسم که می‌تواند گردشگری دفاع مقدس را به زبانی برای مفاهمه جهانی و اثبات حقانیت ایران و صدور فرهنگ انقلاب اسلامی به دنیا تبدیل کند و... تنها چند نمونه از فعالیت‌هایی هستند که در بازنمایی میراث ناملموس دفاع مقدس و گردشگری جنگ می‌توانند مورد توجه قرار گیرند.

حمید شاه‌آبادی

معاون صدای رسانه ملی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها