مســـــــــی دوباره آقای فوتبال جهان شد

مسی؟! بهترین؟! واقعا؟!

بعد از چند ماه گمانه‌زنی و تحلیل بالاخره مراسم بهترین‌های سال فیفا در سالن آلا اسکالای شهر میلان برگزار شد و دنیا افراد برتر سال فوتبال جهان را شناخت. دوشنبه شب این سالن در مرکز شهر میلان میزبان ستاره‌های قدیمی و کنونی دنیای فوتبال بود تا بالاخره مشخص شود که از بین مسی، رونالدو و فن دایک کدام یک قرار است به این عنوان برسد. در نهایت این لیونل مسی بود که این جایزه را از آن خود کرد تا از رونالدو در این زمینه پیشی گرفته و تعداد جام‌های فردی‌اش به عدد 6 برسد. از چهار سال پیش که مراسم The Best از توپ طلای دنیا جدا شد و اولی را فیفا و دومی را مجله فرانس فوتبال برگزار می‌کند، این اولین بار بود که مسی به این جایزه رسیده بود.
کد خبر: ۱۲۳۰۰۶۶

البته مسی در حالی این جایزه را گرفت که بسیاری انتظار داشتند که فن دایک به آن برسد. مدافع هلندی تیم فوتبال لیورپول ماه گذشته نیز به عنوان بهترین بازیکن سال اروپا معرفی شد اما در نظرسنجی فیفا که از سوی مربیان و کاپیتان‌های تیم‌های ملی و همچنین روزنامه‌نگاران مطرح ورزشی انجام شد، این بار ستاره آرژانتینی بر فن دایک ترجیح داده شد. مدافعان مسی دلیل‌های زیادی برای این انتخاب خود داشتند.
آنها می‌گفتند که علاوه بر قهرمانی با بارسا در لالیگا، مسی توانسته بهترین گلزن لیگ اسپانیا و بهترین گلزن لیگ قهرمانان اروپا شود و کفش طلا را هم به دست آورد. آنها عقیده دارند که ستاره آرژانتینی با ثبت بیشترین دریبل، بیشترین پاس گل و بیشترین خلق موقعیت در فصل گذشته فوتبالی خود به حق سزاوار دریافت چنین جایزه‌ای بوده است. در طرف مقابل، آنهایی هم که می‌گفتند فن دایک باید به چنین جایزه‌ای برسد، دلایل موجهی داشتند. قهرمانی با لیورپول در لیگ قهرمانان اروپا و سوپرکاپ اروپا، نایب قهرمانی در لیگ جزیره و همچنین نایب قهرمانی با تیم ملی هلند در لیگ ملت‌های اروپا افتخاراتی بود که این مدافع هلندی در یک فصل گذشته به دست آورد.
به هر حال بعد از وقفه‌ای یک ساله، دوباره از بین مسی و رونالدو یکی به این جایزه رسید؛ اتفاقی که به‌جز سال گذشته در 10 سال قبل آن تکرار می‌شد. سایت ورزشی sports illustrated با همین یک جمله ساده تا حدود زیادی نشان داد که چرا این جایزه دوباره به یکی از این دو ستاره رسیده است: این زوج درک مردم از فوتبال و از ورزش را تغییر داده‌اند. جایزه دوشنبه شب به مسی نشان داد که دنیای فوتبال نمی‌خواهد از این دو اسطوره عبور کند و حتی مایل نیست به عصر بعد از این دو بیندیشد.
تیم منتخب پر ابهام
اما شاید یکی از بحث برانگیزترین انتخاب‌های چند سال گذشته، مربوط به تیم 11 نفره سال فیفا بود. آلیسون بکر که به عنوان بهترین دروازه‌بان سال هم انتخاب شد، در این تیم قرار گرفت. یکی از نکات عجیب این فهرست، حضور داشتن دو بازیکن از رئال در این ترکیب بود. سرخیو راموس در خط دفاع و لوکا مودریچ در خط‌هافبک این تیم منتخب قرار گرفت. این در حالی بود که رئال در سال گذشته، یکی از بدترین سال‌های خود را پشت سر گذاشت. حتی در بعد ملی هم این دو بازیکن در تیم‌های ملی اسپانیا و کرواسی اصلا روزهای خوبی نداشتند.
جالب اینجاست که جاشوا کیمیچ فصل گذشته در خط دفاعی بایرن توانست بیشترین پاس گل را به هم تیمی‌هایش بدهد، اما در این تیم حضور نداشت. در خط حمله نیز در کنار مسی و رونالدو، امباپه فرانسوی قرار گرفت که در پاری‌سن ژرمن و تیم ملی فرانسه اصلا پر فروغ نبود. هری کین که با تاتنهام نایب قهرمان لیگ قهرمانان شد و با تیم ملی انگلیس به مقام دومی لیگ ملت‌های اروپا رسید، در کمال تعجب در بین بازیکنان منتخب نبود.
نکات جالب رای‌دهی
بعد از معرفی نفرات برتر، مشخص شد که مربیان و کاپیتان‌های معروف دنیا به چه بازیکنانی رای داده‌اند که در این میان چند نکته جالب وجود داشت. مسی با رای خود همه را شگفت زده کرد و سادیو مانه را بالاتر از همه قرار داد. او سپس به رونالدو و دی یانگ رای داد. فن دایک هم مسی را به هم تیمی‌هایش ترجیح داد و در ادامه به مانه و صلاح رای داد.
اما بی شک عجیب‌تر از همه نحوه رای دادن رونالدو بود. او رای اول خود را به ماتیاس دی لیخت، مدافع فصل گذشته آژاکس و هم بازی این فصلش در یووه اختصاص داد. در بین بیش از 400 نفر شرکت‌کننده در این نظرسنجی، به غیر از رونالدو فقط کاپیتان‌های دو تیم ملی سوازیلند و موریتانی رای اول خود را به دی‌لیخت دادند. سرمربی و کاپیتان تیم ملی ایران نیز انتخاب اول خود را به رونالدو اختصاص دادند. با تمام این اوصاف، مسی در میان آرای کاپیتان‌ها بیشترین امتیاز را کسب کرد. ۳۷۷ رای برای ستاره بارسلونا بود. او بالاتر از فن دایک (۳۳۷) و رونالدو (۳۳۰) قرار داشت. همچنین سرمربیان بیشترین رای را به مسی دادند (۳۷۹). رونالدو (۳۰۷) و فان دایک (۲۸۹) در رتبه‌های بعدی بودند.

حسین خلیلی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها