حال روانتان چطور است؟

علت بی‌نظمی در مدرسه

یکی از مسائلی که به موفقیت دانش‌آموزان و آرامش والدین آنها کمک می‌کند، نظم است.
کد خبر: ۱۲۳۰۰۳۴

نظم‌پذیری باعث می‌شود فعالیت‌های دانش‌آموز با موفقیت انجام شود و رضایت فردی و خانوادگی و اجتماعی ایجاد شود و بیشتر خانواده‌ها مایلند فرزند آنها در مدرسه مشکل انضباطی نداشته باشد و در عین حال می‌خواهند فرزند آنها درسخوان هم باشد.
اما برخی مواقع این مسائل با هم اتفاق نمی‌افتد و دانش‌آموز به مشکل برخورد می‌کند. بی‌نظمی در مدرسه به معنای انجام دادن هر عمل یا رفتاری به وسیله دانش‌آموزان است که سازماندهی مدرسه و فعالیت‌های کلاس را مختل یا تهدید به اخلال می‌کند و باعث ایجاد عواقب فردی و جمعی می‌شود.
نظم به معنای محدود کردن آزادی دانش‌آموز نیست، بلکه به منظور آن است که رفتار و فعالیت فرد را معقولانه طبق معیارهای منطقی و مشخصی شکل دهند.
دانش‌آموز منظم در مراحل مختلف زندگی خود معقولانه رفتار و با تدبیر رفتارهای خود را مدیریت می‌کند.
این افراد قادرند تا عواطف و احساسات خود را کنترل کنند و ارزش‌های صحیح اخلاقی را بپذیرند، در زندگی جمعی احساس مسؤولیت می‌کنند و به حقوق و وظایف خود آشنا هستند و برنامه زندگی شخصی خود را از لحاظ مسائل مختلفی چون عادات غذایی، استراحت، تفریح، ساعت مطالعه، ساعت خواب و ساعت نوشتن تکالیف به‌درستی تنظیم می‌کنند. برخی علل بی‌نظمی در دانش‌آموزان عبارت است از:
ناراحتی‌های جسمانی و روان‌شناختی، اضطراب، افسردگی، پرخاشگری و تندخویی، نداشتن علاقه و انگیزه، سر‌درگمی و بی‌اعتنایی به انتظارات معلم و قوانین و مقررات، نبود برنامه‌ریزی، اختلال خواب و کم‌خوابی و خستگی مفرط، الگوی تغذیه‌ای نامناسب، ناامیدی‌، استقلال‌طلبی و مقابله با معلم و اولیای آموزشی، کج‌رفتاری معلم یا اولیای مدرسه و صبور نبودن آنها، کج‌رفتاری والدین و سرزنش و فشار بیش از حد، نداشتن تجربه معلمان و کادر آموزشی و اجرایی مدرسه، تقلید از گروه همسال، استفاده نامناسب از تشویق و تنبیه.
باید توجه داشته باشیم که گرایش نداشتن به نظم‌پذیری زمینه قانون‌گریزی، خودکم‌بینی و تخلفات را در دانش‌آموز فراهم می‌آورد.
بنابراین لازم است تا ابتدا علل نظم نداشتن شناسایی شود و سپس مداخلات درمانی با توجه به سن و جنسیت دانش‌آموز صورت گیرد و از رفتاردرمانی و مداخلات درمانی به صورت خانوادگی استفاده شود تا نظم در فرد ایجاد شود.

دکتر مهرنوش دارینی

روان شناس و مشاور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها