سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
نظمپذیری باعث میشود فعالیتهای دانشآموز با موفقیت انجام شود و رضایت فردی و خانوادگی و اجتماعی ایجاد شود و بیشتر خانوادهها مایلند فرزند آنها در مدرسه مشکل انضباطی نداشته باشد و در عین حال میخواهند فرزند آنها درسخوان هم باشد.
اما برخی مواقع این مسائل با هم اتفاق نمیافتد و دانشآموز به مشکل برخورد میکند. بینظمی در مدرسه به معنای انجام دادن هر عمل یا رفتاری به وسیله دانشآموزان است که سازماندهی مدرسه و فعالیتهای کلاس را مختل یا تهدید به اخلال میکند و باعث ایجاد عواقب فردی و جمعی میشود.
نظم به معنای محدود کردن آزادی دانشآموز نیست، بلکه به منظور آن است که رفتار و فعالیت فرد را معقولانه طبق معیارهای منطقی و مشخصی شکل دهند.
دانشآموز منظم در مراحل مختلف زندگی خود معقولانه رفتار و با تدبیر رفتارهای خود را مدیریت میکند.
این افراد قادرند تا عواطف و احساسات خود را کنترل کنند و ارزشهای صحیح اخلاقی را بپذیرند، در زندگی جمعی احساس مسؤولیت میکنند و به حقوق و وظایف خود آشنا هستند و برنامه زندگی شخصی خود را از لحاظ مسائل مختلفی چون عادات غذایی، استراحت، تفریح، ساعت مطالعه، ساعت خواب و ساعت نوشتن تکالیف بهدرستی تنظیم میکنند. برخی علل بینظمی در دانشآموزان عبارت است از:
ناراحتیهای جسمانی و روانشناختی، اضطراب، افسردگی، پرخاشگری و تندخویی، نداشتن علاقه و انگیزه، سردرگمی و بیاعتنایی به انتظارات معلم و قوانین و مقررات، نبود برنامهریزی، اختلال خواب و کمخوابی و خستگی مفرط، الگوی تغذیهای نامناسب، ناامیدی، استقلالطلبی و مقابله با معلم و اولیای آموزشی، کجرفتاری معلم یا اولیای مدرسه و صبور نبودن آنها، کجرفتاری والدین و سرزنش و فشار بیش از حد، نداشتن تجربه معلمان و کادر آموزشی و اجرایی مدرسه، تقلید از گروه همسال، استفاده نامناسب از تشویق و تنبیه.
باید توجه داشته باشیم که گرایش نداشتن به نظمپذیری زمینه قانونگریزی، خودکمبینی و تخلفات را در دانشآموز فراهم میآورد.
بنابراین لازم است تا ابتدا علل نظم نداشتن شناسایی شود و سپس مداخلات درمانی با توجه به سن و جنسیت دانشآموز صورت گیرد و از رفتاردرمانی و مداخلات درمانی به صورت خانوادگی استفاده شود تا نظم در فرد ایجاد شود.
دکتر مهرنوش دارینی
روان شناس و مشاور
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
علی اصغر هادیزاده، رئیس انجمن دوومیدانی فدراسیون جانبازان و توانیابان در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد