ماه مهر همزمان و مساوی است با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها. خواندن در این زمان امری جدی‌تر می‌شود و محصلان اعم از مدرسه‌ای و دانشگاهی به این مقوله جدی‌تر نگاه می‌کنند. اما بدیهی است که در این فصل سال هم خواندن فقط منحصر در کتاب‌های درسی و دانشگاهی و کمک‌آموزشی نباشد.
کد خبر: ۱۲۲۹۹۲۰

این تصور را باید تغییر داد که خواندنی فقط برای کلاس درس است بلکه می‌توان در فضای باز و در ساعت‌های غیردرسی نشست و چند صفحه‌ای یک مجموعه داستان یا یک برش از تاریخ را مرور کرد و به سفر رفت. این اتفاق را باید قدر دانست چرا که هوای ابتدایی پاییز و در ادامه خنکای زمستان می‌تواند مغز را برای دریافت و پذیرش موضوعات آموزشی باز کند و چه لذتی بالاتر از این که در فرصت پاییز و زمستان هم درس بخوانیم و هم کتاب غیردرسی!
لازم نیست خیلی هم سخت بگیریم، کافی است برای یک سال تحصیلی که حدود 9 ماه طول می‌کشد با خودمان قرار بگذاریم روزی مثلا 34صفحه کتاب بخوانیم. این‌طور می‌شود در یک سال تحصیلی حدود ده هزار صفحه کتاب خواند. اگر زمان امتحانات را از این 9 ماه کسر کنیم شاید این عدد مقداری کاسته شود اما باز هم میزان کمی نیست. فکر کنید ده هزار صفحه یعنی ده رمان بزرگ تاریخ ادبیات جهان و حتی بیشتر. کلاسیک‌هایی که به طور میانگین هزار صفحه دارند و فرصت هر روز 34 صفحه می‌تواند موقعیت آشنا شدن با تجارب مختلف را فراهم کند.
فرصت‌هایی مثل زنگ تفریح یا در مسیر رفت و آمد به محل تحصیل بهترین زمان برای خواندن است، این‌طور شما بعد از پایان سال تحصیلی تجربه‌ای دارید که در کارنامه‌تان اثری از آن نیست، ولی اثرش را در زندگی و حتی درس و پیشرفت تحصیلی به وضوح خواهید دید.
بیایید چشم‌هایتان را ببندید و فکر کنید که از آثار کلاسیک داستانی کارهایی را خوانده‌اید و دیگر همکلاسی‌ها از این موقعیت بی‌بهره بوده‌اند. تفاوت شما چشمگیر است. از این‌که مثلا بگویند شما چه و چه هستید هم باکی نداشته باشید، البته این پیشنهاد به معنی این نیست که از جمع کناره بگیرید، بلکه باید توصیه کنیم در فعالیت‌های گروهی مانند بازی‌های دوستانه و تفریح‌های دسته‌جمعی هم شرکت کنید، ولی در این میان جایی برای کتاب‌ها هم قرار دهید و حتی دیگر همکلاسی‌ها و دوستان‌تان را نیز به خواندن و تجربه کردن از مسیر واژگان و ادبیات دعوت کنید.
تصور کنید روزها کتابی در دست دارید و همین‌طور که به سمت مدرسه و محل درس حرکت می‌کنید در عالمی دیگر نیز سفر می‌کنید. مثلا تصور کنید در تهرانید و دارید سمت کلاس می‌روید، ولی همزمان در سرمای استخوان‌سوز روسیه همراه با پرنس بالکونسکی به سمت جبهه نبرد با فرانسوی‌ها می‌روید. تجربه نابی است، از دستش ندهید.

سیف‌ا... نجاریان
روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها