وقتی از حق تحصیل رایگان حرف می‌زنیم بدیهی است که منظورمان نباید نبود توان خرید نوشت‌‌افزار و لباس فرم و ... باشد. چرا که گرانی نوشت‌‌افزار ارتباطی به حق تحصیل رایگانی که در قانون اساسی به روشنی از آن ذکر شده ندارد، اما آنچه مشخص است این‌که گرانی نوشت‌‌افزار آن هم در آستانه سال جدید تحصیلی باعث شده رویای بسیاری از دانش‌آموزان به باد برود!
کد خبر: ۱۲۲۸۴۰۶

برای خانواده‌ها عبور از موانعی همچون گرانی مسکن، مواد خوراکی و پوشاک و اقلام دارویی اگر امکان‌پذیر باشد حالا با سدی به نام گرانی نوشت‌‌افزار رو‌به‌رو شده‌اند. هرچند این گرانی، به‌واسطه جهش سه برابری نرخ ارز طی یک سال و نیم اخیر و تاثیرش بر قیمت کالاهای وارداتی، به‌خصوص نوشت‌افزار که سهم 60 تا 70درصدی محصولات وارداتی را به خود اختصاص داده، قابل پیش‌بینی بود. در کنار گلایه‌های مردم و توضیحات مسؤول اتحادیه نوشت‌افزار، مهم است یادآوری کنیم که بیشتر بچه‌ها، معمولا مقدار زیادی لوازم‌ تحریرِ نیمه استفاده شده در کشوها و کمدهایشان دارند؛ خط‌کش و پرگار و مدادرنگی و کلاسور و خودکارهایی که هنوز قابل استفاده بوده و چه خوب است با توجه به گرانی چشمگیر فعلی، همان وسایل قدیمی را دوباره و چندباره استفاده کرد یا به‌جای خرید مثلا جامدادی 20هزار تومانی، با چند تکه نمد و نخ و زیپ، جامدادی‌های شیک و کاربردی دوخت!
همین چند روز پیش سعید حسینی، مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی - اسلامی اعلام کرد که نوشت‌‌افزار امسال تا سه برابر گران‌تر شده است! چرا که کاغذ از بندی ۸۰ هزار تومان به بندی ۵۰۰ هزار تومان رسیده و ۷۰۰ درصد رشد داشته است؛ بر این اساس تولیدکننده از سودش کم کرده که قیمت سه برابر شده وگرنه با این گرانی مواد اولیه باید قیمت‌ها شش یا هفت برابر می‌شد.
هنوز هم حجم بالایی از نوشت‌‌افزار را کالاهای وارداتی تشکیل می‌دهد. مطمئنا در این اوضاع اقتصادی، تولید کار سختی است. این‌که بخواهید با کالاهایی که وارد می‌شوند رقابت کنید کار سختی است؛ این سختی هم دو وجه دارد؛ از یک طرف برخی از این کالاها کیفیت خوبی دارند و از طرف دیگر برخی کالاهای وارداتی که عموما از چین وارد می‌شوند، قیمت پایینی دارند و با این‌که کیفیت خوبی ندارند، اما همان قیمت پایین‌شان باعث جذب مخاطب می‌شود. صنعت نوشت‌افزار سالانه 4000 میلیارد تومان گردش مالی دارد؛ سالانه بیش از 150 میلیون جلد دفتر در ایران به فروش می‌رسد که بخش قابل‌توجهی از این میزان به کالاهای وارداتی اختصاص دارد. بنا‌بر آمار منتشر‌شده، سه سال پیش 70 درصد بازار نوشت‌افزار را کالاهای وارداتی تشکیل می‌داد، اما با تولیداتی که در این چند سال انجام شد، واردات به 60 درصد رسیده است، البته این را هم درنظر بگیرید که این واردات همه‌اش باکیفیت خوب نیست، بلکه کیفیت‌های پایین هم در واردات وجود دارد. اما چون قیمت پایین دارند باعث جذب مردم به این محصولات می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها