انصارا... یمن با 10 پهپاد تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان را هدف قرار داد

نـــاآرامکــو!

یک ماه پس از ضربه پهپادی نیروهای مقاومت که به توازن قوای اول موسوم شد و پالایشگاه‌های نفت عربستان را در منطقه الشیبه در قعر خاک این کشور هدف قرار داد، روز گذشته نیروهای انصارا... اعلام کردند با ده فروند پهپاد، بزرگ‌ترین کارخانه‌های تصفیه نفت در مجموعه آرامکو را هدف قرار داده‌اند. عملیاتی که این بار یمنی‌ها آن را دومین توازن بازدارندگی نامیده و می‌گویند اگر عربستان نیروهای خود را از یمن خارج نکند، این‌گونه حملات توسعه خواهد یافت. ضربه سنگین حوثی‌ها به عربستان در شرایطی صورت می‌گیرد که این کشور با امارات در جنگ یمن اختلاف پیدا کرده و از این پس ناچار است به تنهایی هزینه سنگین این جنگ را متحمل شود. تصاویر منتشر شده از آتش سوزی در شرکت نفت آرامکو که در شبکه‌های اجتماعی پخش شد، حیرت جهانیان را نسبت به قدرت و توان موشکی انصارا... در بر داشت .
کد خبر: ۱۲۲۸۲۱۴

به گزارش واس، خبرگزاری رسمی سعودی، وزارت کشور عربستان صبح روز شنبه با صدور بیانیه‌ای تایید کرد تاسیسات نفتی آرامکو هدف پهپاد قرار گرفته است. به گفته این منبع، بر اثر این حملات تاسیسات نفتی وابسته به شرکت آرامکو در استان‌های بقیق و هجره خریص دچار آتش‌سوزی شده و گروه‌های امدادی در حال اطفای حریق هستند. به نوشته آسوشیتدپرس، ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی شعله‌های عظیمی را در افق این منطقه به همراه صدای شلیک گلوله نشان می‌دهد. به گفته این منبع، میدان و پالایشگاه مذکور ، بزرگ‌ترین مخزن نفتی عربستان با ظرفیت یک میلیارد بشکه نفت است.در همین رابطه منصور الترکی، سخنگوی امنیتی وزارت کشور عربستان سعودی گفت: ساعت چهار صبح روز شنبه تیم‌های امنیت صنعتی شرکت آرامکو (برای خاموش کردن) دو آتش‌سوزی در دو کارخانه این شرکت وارد عمل شدند. وی درباره این‌که این عملیات پهپادی توسط چه طرفی انجام شده، توضیحی نداد. شبکه تلویزیونی العربیه - وابسته به عربستان سعودی - نیز در گزارشی ضمن اعلام این خبر از نامشخص بودن علت آن خبر داد. اما شبکه المسیره یمن با اعلام این خبر گفت، نیروهای مقاومت با ده پهپاد دو پالایشگاه عربستان را هدف قرار داده‌اند.
بیانیه انصارا...
یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن ضمن اعلام خبر هدف قرار دادن دو پالایشگاه عربستان، بیانیه انصارا... یمن را قرائت کرد. در این بیانیه تاکید شده بود در حمله روز گذشته از اطلاعات دقیق کسانی استفاده شده بود که در عربستان سعودی بوده و به دلیل آزادیخواهی به نیروهای مقاومت یمن کمک کرده بودند. به این ترتیب معلوم شد عملیات روز گذشته کاملا حساب شده و با تدارکاتی درازمدت طراحی و اجرا شده است. وی اعلام کرد، این عملیات دقیق بوده و عملیات «توازن بازدارنده شماره دو» نامگذاری شده است. سریع ادامه داد: عملیات مذکور در چارچوب حق طبیعی و مشروع ما در پاسخگویی به جنایات ائتلاف متجاوز و محاصره پنج ساله یمن صورت گرفته است. به گفته سریع: تا زمانی که حمله و محاصره ادامه داشته باشد نظام سعودی را وعده می‌دهیم که عملیات‌ آینده ما بیشتر گسترش پیدا خواهد کرد و دردآورتر خواهد بود. بانک اهداف ما روز به روز توسعه پیدا می‌کند و راه‌حلی در برابر نظام سعودی جز توقف حملات و پایان دادن به محاصره وجود ندارد. عبدالوهاب المحبشی عضو دفتر سیاسی انصارا... نیز تاکید کرد عملیات پهپادی در بقیق در راستای واکنش به تجاوزگری سعودی به یمن انجام شده است. ارتش یمن مرداد گذشته نیز با ده پهپاد، تأسیسات آرامکو را در الشیبه در نزدیکی مرز عربستان و امارات هدف قرار داده و آن را عملیات بازدارنده شماره یک
نامیده بود.
جزئیات حمله
دو چاه بقیق با ظرفیت روزانه هفت میلیون بشکه و چاه خریص با ظرفیت روزانه یک میلیون و 500 هزار بشکه از مهم‌ترین منابع نفتی عربستان در زیر مجموعه شرکت آرامکو به شمار می‌رود. مقامات سعودی چند ساعت بعد اعلام کردند آتش‌سوزی‌ها مهار شده و حجم خسارت‌ها زیاد نبوده است، اما کمتر کسی است که نداند آتش‌سوزی در پالایشگاه‌های نفتی تا چه میزان می‌تواند آسیب‌رسان و خسارت‌زا باشد. میدان نفتی بقیق در شرق عربستان واقع و بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های تصفیه نفت را در خود دارد‌.
به گفته کارشناسان پالایشگاه‌های بقیق حدود 70درصد از تولیدات شرکت آرامکو را تامین می‌کند. این شرکت سعودی روزانه 6درصد کل مصرف نفت جهان را تامین می‌کند. میزان ذخایر موجود در این مرکز حدود 5/22 میلیارد بشکه تخمین زده می‌شود و روزانه به طور متوسط 400 هزار بشکه نفت تولید می‌کند. میدان نفتی خریص هم در منطقه شیعه‌نشین احساء عربستان واقع شده و از سال 2009 تولید نفت را شروع کرده است. حجم ذخایر این میدان نیز 27 میلیارد بشکه تخمین زده می‌شود و روزانه 2/1 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند. میدان نفتی خریص همچنین می‌تواند روزانه 315 میلیون فوت گاز تولید کند و در کنار آن 70 هزار بشکه گاز طبیعی مورد نیاز پالایشگاه‌های گاز واقع در شدقم و ینبع را نیز تامین می‌کند. منابع نظامی می‌گویند هدف قرار دادن مراکز نفتی عربستان در روز گذشته به وسیله پهپاد بوده است. صدایی شبیه به تیراندازی که در ویدئوهای منتشر شده شنیده می‌شد ناشی از انفجارهای جانبی حملات روز گذشته بوده است. یکی از ساکنان نزدیک این پالایشگاه به خبرگزاری رویترز گفت: «با صدای مهیب انفجار از خواب بیدار شدم. همه ترسیده بودند و صدای انفجارهای متعدد به گوش می‌رسید.» بقیق در ۶۰ کیلومتری جنوب‌غربی ظهران قرار دارد و ظهران بزرگ‌ترین مجموعه پالایشگاهی دنیاست که بیشترین صادرات نفت عربستان در خلیج فارس را نیز انجام می‌دهد.آرامکو، شرکت ملی نفت عربستان و تحت مالکیت دولت این کشور است. درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۸ میلادی ۲۲۴ میلیارد دلار بود. نیروهای مقاومت یمن طی یک‌سال گذشته با افزایش توان موشکی و پهپادی خود توانسته‌اند ضربات جبران‌ناپذیری را بر عربستان سعودی وارد کنند.

رحیم محمدی
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها