گزارش جام‌جم از جزئیات فصل سوم سریال ستایش در گفت‌وگو با کارگردان این سریال

فصل پرچالش «فردوس»

قصه دنباله‌دار ستایش به فصل سوم رسید و شبکه سه سیما از شب گذشته راوی ماجراهای این شخصیت و خانواده‌اش شد. این سریال هر شب ساعت 20 و 45 دقیقه روی آنتن می‌رود و فردای آن روز ساعت یک بامداد، 10 صبح و 14 و 30 دقیقه بازپخش می‌شود. مجموعه ستایش در فصل اول با درگیری این شخصیت با حشمت فردوس بر سر حضانت فرزندانش اوج گرفت و در فصل دوم با آشنایی غریبانه فردوس با نوه‌اش و در نهایت خاکسترنشینی او به پایان رسید. فصل سوم قرار است از فردای روزی که سری دوم تمام شد، آغاز شود و علاوه بر خط اصلی قصه یعنی ماجرای پدربزرگ و درگیری‌های او با ستایش بر سر نوه‌هایش به داستانک‌های دیگر شخصیت‌های قدیمی و تازه‌وارد قصه هم بپردازد. به خاطر ورود قصه‌های تازه، بازیگران جدید کنار بازیگران فصل قبل مقابل دوربین این سریال رفته‌اند. هنرپیشگانی همچون فرهاد جم، شهرام پوراسد، مهتاج نجومی، مریم خدارحمی، بهزاد خداویسی، لاله مرزبان و... به گروه بازیگران فصل پیش اضافه و وارد زندگی شخصیت‌هایی می‌شوند که نرگس محمدی، داریوش ارجمند، مهدی سلوکی، فریبا نادری، سیما تیرانداز، قربان نجفی، امیرمحمد زند، امید علیمردانی و... به ایفای آنها می‌پردازند. از آنجا که فصل دوم سریال با انتقادهایی از جمله پایان‌بندی نامناسب همراه بود، تماشای فصل سوم که قرار است به بسیاری از پرسش‌های مخاطبان پاسخ دهد، وسوسه‌کننده به نظر می‌رسد؛ ضمن آن که عوامل سریال در گفت‌وگو با جام‌جم نوید جذابیت بیشتر آن را می‌دهند.
کد خبر: ۱۲۲۷۹۷۲

در ادامه با کارگردان و بازیگران این سریال گفت‌وگو کردیم و از فصل سه پرسیده‌ایم.
چه دیدیم؟
ستایش را تا آنجا دنبال کردیم که به میانسالی رسیده است و در شمال با نام ثنابانو، رستورانی را اداره می‌کند. پسر او با نام مستعار محمد رودباری به صورت اتفاقی پایش به ویلای حشمت فردوس باز می‌شود و بدون این‌که بداند چه نسبتی با وی دارد با پیرمرد حشر و نشر پیدا می‌کند. محمد دنبال فردوس به تهران می‌آید و با علاقه‌ای که به نوه او پیدا کرده است، سعی می‌کند خود را به این خانواده نزدیک کند. در این میان پسر بزرگ فردوس، صابر نیز برای سرپوش گذاشتن بر عقده‌ حقارتی که همواره نزد پدرش حس کرده است و برای به دست آوردن جایگاهی بهتر وارد بازی زنی به نام پری‌سیما می‌شود. زنی که به خاطر کینه پدرش (صفایی) در واقع نه برای آبادی زندگی صابر بلکه برای خانه خراب کردن فردوس آمده است. قصه آنجایی پایان گرفت که فردوس اموالش را در این بازی می‌بازد و مجبور به ترک خانه می‌شود. او که از اسب افتاده دوشادوش محمد در پارک به درددل و نصیحت می‌نشیند و تمام.
چه می‌بینیم؟
فصل سوم ستایش که قرار است بر خلاف گذشته نه یک روز در هفته بلکه به صورت شبانه روی آنتن برود، قصه فصل دوم را بلافاصله ادامه می‌دهد. به گفته سعید سلطانی کارگردان سریال، قصه از فردای شبی که سری دوم در آن به پایان رسید، آغاز می‌شود و حشمت فردوس در این قصه سعی می‌کند برای گرفتاری که دچارش شده، راه‌های پیش روی خود را امتحان کند.
ستایش 4 هم در راه است؟
سلطانی در مورد احتمال ساخت فصل چهار این مجموعه به جام‌جم می‌گوید: این فصل را هم می‌توان در ادامه دو فصل پیش دید و هم به عنوان یک سریال مجزا به آن نگاه کرد. این‌که بعد از این نیز سریال ادامه خواهد داشت یا خیر، سوالی است که من هم هنوز به جوابش نرسیده‌ام. باید ستایش3 دیده شود و بعد ببینیم این ظرفیت در آن وجود دارد که بتوانیم ادامه‌اش دهیم یا خیر.
اوضاع بهتر می‌شود؟
قصه ستایش در فصل 2 از حیث کیفیت فاصله زیادی با سری نخست آن داشت. قصه آن‌گونه که باید مخاطب را باخود درگیر نکرد و ماجرا خیلی زود و بی‌فرجام به انتها رسید. حال بسیاری منتظرند با تغییرات ستایش در فصل سه مواجه شوند و ببینند آیا دوباره قصه پر غصه زندگی این شخصیت و خانواده‌اش اوج می‌گیرد یا خیر. سلطانی در این مورد اظهار می‌کند: فصل سوم قابلیت‌های زیادی از جمله اضافه شدن چند شخصیت تازه و خط قصه‌ای جذاب دارد؛ به همین خاطر گمان می‌کنم این سری از فصل‌های قبلی پر بیننده‌تر باشد .
از صابر چه خبر؟
رامسین کبریتی نقش صابر، پسر حشمت فردوس را بازی می‌کرد. پسری که هیچ‌گاه از سمت پدر جدی گرفته نشده بود و نزد او مثل طاهر محبوبیت نداشت. نقش این شخصیت در فصل دوم پررنگ‌تر شد اما با مهاجرت کبریتی، سرنوشت صابر در فصل سه برای بینندگان سریال سوال‌برانگیز شده که آیا قرار است بازیگر دیگری جای او بازی کند یا شاهد حذف این شخصیت از ماجرا خواهیم بود؟ شنیده می‌شود، بازیگری جایگزین او شده و قرار است با گریمی مشابه تنها در لانگ شات دیده شود. سعید سلطانی در مورد بازیگر جایگزین کبریتی به جام‌جم می‌گوید: اگر در مورد این شخصیت بخواهم صحبت کنم، سمت و سوی قصه لو می‌رود. برای همین به نظرم بهتر است این پرسش را پیش از آغاز سریال پاسخ ندهم و مردم آنچه را پیش می‌آید ببینند.
چند حذف و اضافه
در سری سوم سریال ستایش، چند بازیگر فصل‌های پیشین به دلایل متفاوت حضور ندارند و چند هنرپیشه تازه جای آنها را گرفته‌اند. علاوه بر این شخصیت‌های جدید نیز به مجموعه افزوده شده‌اند که قرار است بچه‌‌قصه‌های تازه‌ای را به خط اصلی اضافه کنند.
برای مثال حدیث میرامینی از بازی در فصل 3 کناره گرفت و لاله مرزبان به جای او ایفاگر نقش نازگل، دختر ستایش است. مهدی سلوکی اما با تغییر در شخصیتی که به ایفای آن می‌پرداخت از فصل یک به فصل دو آمد. او در سری نخست مجموعه نقش محمد برادر ستایش و رفیق طاهر را داشت و در فصل دو به محمد، پسر ستایش مبدل شد و در این فصل نیز قرار است ادامه نقش خود را ایفا کند. نقشی که در فصل گذشته، تاثیر زیادی در روند قصه داشت و احتمالا حلقه وصلی است که سبب رویارویی دوباره ستایش و فردوس می‌شود.
از شمال تا جنوب با ستایش
قصه ستایش در فصل اول از تهران آغاز شد و در تعقیب و گریزهای این شخصیت و فردوس به شمال ایران رسید و در آنجا ماندگار شد. در فصل دوم اما دوباره ستایش از شمال به تهران آمد و قصه در تهران به پایان رسید. حال در این فصل قصه علاوه بر تهران، در شمال ایران به رامسر و در جنوب نیز به بندرعباس سر زده است.
قصه جذاب‎‌تر می‌شود
قربان نجفی، بازیگر نقش صفایی در دو فصل گذشته سریال حضور داشت و در فصل سه نیز همراه دخترش پری‌سیما آدم بدهای قصه را بازی می‌کنند. کسانی که باعث خانه‌خرابی فردوس شدند و اموال او را تصاحب کردند. نجفی به جام‌جم می‌گوید تلاش کرده است نقش را از قالب یک بدمن کلیشه‌ای خارج کند و رنگ خاکستری به شخصیت صفایی بزند. او که نقش پررنگی در این فصل دارد؛ نوید می‌دهد در صورت مهیا بودن شرایطی چون زمان پخش و... سریال ارتباط خوبی با مخاطب برقرار خواهد کرد چون حتی از فصل یک، قصه جذاب‌تری دارد. نجفی همچنین درباره پایان‌بندی ستایش 3 و احتمال ساخت فصل 4 عنوان می‌کند: هنوز صحبتی در این مورد نشده است اما قصه هم قابلیت پایان یافتن و هم ادامه داشتن را دارد.
یک خانواده تازه‌وارد
شهرام پوراسد از بازیگران گزیده کاری است که بعد از مدت‌ها با شخصیت آقای مظفری در ستایش 3 به تلویزیون بازگشته است. او جزو شخصیت‌هایی است که در این فصل به قصه افزوده شده است و با خانواده ستایش دچار درگیری‌های عاطفی می‌شود. پوراسد درباره این نقش به جام‎جم می‌گوید: خانواده مظفری که در آن مهتاج نجومی نقش مادر و من نقش پسر را بازی می‌کنم دراین فصل به مجموعه اضافه می‌شوند. مظفری، مردی نقاش و هنرمند است و من مقابل شخصیت‌هایی که نرگس محمدی، کیهان ملکی، فرهاد جم و مهتاج نجومی ایفا می‌کنند، بازی دارم. خوبی این شخصیت این است که با بسیاری از شخصیت‌های سریال ارتباط دارد. از دیگر جذابیت‌های نقش برایم همین هنرمند بودن او بود؛ کمتر در آثار تلویزیونی، شخصیت اینچنینی می‌بینم.
او همچنین دلایلش برای پذیرش این نقش را چنین توضیح می‌دهد: ستایش 1 و 2 جزو سریال‌های پرمخاطب بود، به همین دلیل فکر کردم ستایش 3 هم باید مورد اقبال عمومی قرار بگیرد. با آقای مطلبی و زرین‌کوب صحبت کردم و نویسنده معتقد بود فصل سوم به مراتب جذاب‌تر نوشته شده است و قطعا مورد توجه قرار خواهد گرفت، پس این همکاری را پذیرفتم. پیش‌بینی‌ این بازیگر برای فصل سه چنین است: امیدوارم اتفاق خوبی برای فصل سوم بیفتد. متاسفانه بعد از مونتاژ سریال را ندیدم و فقط با دیدن بعضی از راش‌ها و صحبت با نویسنده و کارگردان می‌توانم بگویم خوشبینم که کار جذاب‌تر از قبل شده باشد.
ستایش 3 در شهرهای مختلفی مقابل دوربین رفته است، اما شخصیتی که پوراسد بازی می‌کند تنها در تهران حضور دارد. این بازیگر بیان می‌کند: با این‌که شخصیت من فقط در تهران بازی داشت اما در همین تهران هم محل‌‌های داخلی و خارجی زیاد داشتیم؛ این تنوع برای بیننده‌ها جذاب خواهد بود. او ادامه می‌دهد: گروه بسیار منسجم و خوب بود و آقای مطلبی بسیار انگیزه داشتد و همراه بودند. بارها هنگام تصویربرداری به ما سر زدند و نگران فیلمنامه بودند. آقای زرین‌کوب هم به عنوان تهیه‌کننده، کارنامه خوبی دارند و آقای سلطانی هم، آن‌قدر انسان شریف،‌ کاربلد و بااخلاقی هستند که در نهایت تجربه خوبی برایم رقم خورد.
پوراسد در آخر عنوان می‌کند: مدت‌هاست امیدوارم تلویزیون سریال‌های خوب بسازد، با کارگردان فرهیخته کار کند و عوامل آثار نمایشی از کارها سرسری نگذرند. فیلمنامه و بازیگران مجموعه‌ها را با دقت بیشتری انتخاب کنند و تهیه‌کنندگان فقط به جنبه مالی و سود اثر فکر نکنند. من منکر نیاز به حضور چهره‌های تازه در سینما، تلویزیون و تئاتر نیستم.
همیشه باید راه برای تازه‌نفس‌ها باز باشد و هیچ‎کس نمی‌تواند جای دیگری را در هنر بگیرد. امیدوارم از آدم‌های باتجربه نیز استفاده بکنند و صرفا به فکر ارزان تمام شدن یک اثر نباشند. تماشاچی ما بسیار هوشیار است و متوجه این مسائل می‌شود.

نوشین مجلسی
رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها