وقتی صحبت از «رونق تولید» به عنوان کلیدواژه فعالیت‌های سال پیش رو به میان می‌آید نخستین تصویر رونق کارگاه‌ها و کارخانه‌های صنعتی کوچک و بزرگ است و بعد هم مزارع و زمین‌های کشاورزی حاصلخیز و ...
کد خبر: ۱۲۲۷۵۲۸

گرچه این تصویر، نادرست نیست و اگر رئال باشد و با واقعیت پیوند بخورد تا حد زیادی چرخ‌های تولید و اقتصاد کشور با تکیه بر توان داخلی به حرکت در می‌آید، اما با جرات می‌توان گفت تصویر کامل و دقیقی نیست.
بگذارید مثالی بزنم! در چند ماه اخیر نام روستای «کلپورگان» در استان سیستان و بلوچستان میان بخش بزرگی از جامعه ایران شنیده شد، روستایی تاریخی که سال‌هاست زنان و دختران هنرمند آن به سفالگری مشغولند، اما تا این اندازه شهرت نیافته و کارشان دیده نشده بود.
اما چه شد که در چند ماه سفال کلپورگان چنان شهرتی یافت که اکنون در اغلب فروشگاه‌های محصولات فرهنگی و هنری پایتخت ویترینی خاص را به خود اختصاص داده است و از کار این زنان روستایی گزارش‌های مختلف رسانه‌ای منتشر شد؟
توانمندسازی و آموزش زنان کلپورگان در بهره‌گیری از پلتفرم‌های نوین و آنلاین موجب شد تا براساس آمارهای رسمی میراث فرهنگی، تولید و کسب وکار این زنان ۴۰ برابر رشد داشته باشد.
امروزه کسب و کارهای نوپا، خانگی، استارتاپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و اقتصادهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات سهمی جدی در تولید دارند و از طرفی به میدانی ویژه برای نقش‌آفرینی زنان تبدیل شده‌اند.
در گذشته اگر یک «خاور خانم» توانست با کسب و کارش تحولی جدی در اقتصاد یک روستا ایجاد کند، اکنون با بهره‌گیری از فناوری صدها مورد مشابه خاورخانم در گوشه و کنار کشور توانسته‌اند با یک‌اقامتگاه بومگردی سهمی جدی در کارآفرینی و تولید داشته باشند.
فراموش نکنیم امروز مدیریت بیش از ۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان به عهده زنان است، حدود ۶۰۰ بانوی فعال در اکوسیستم استارتاپی داریم و... گرچه ما در چاردیواری باور داریم نقش زنان در مدیریت خانواده، تربیت فرزند و آماده‌سازی خانه به عنوان کانونی سرشار از انرژی و مولد بر دیگر نقش‌ها اولویت و ارجحیت دارد، ولی اتفاقا در شرایط فعلی آماری جمعیتی و سهم زنان از میزان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و... بسیاری از کسب و کارهای نوین کاملا خانگی هستند و توانمندسازی و آموزش زنان به‌خصوص در نقاط دورافتاده و محروم می‌تواند تاثیری شگرف در اقتصاد خانواده، پایین آمدن نرخ بیکاری، کاهش مهاجرت از روستا به شهر و رونق تولید را در پی داشته باشد.

سینا علیمحمدی
دبیر چاردیواری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها