در آستانه برداشتن گام سوم توسط ایران، رئیس‌جمهور جزئیات گفت‌وگوهای برجامی ایران و فرانسه را تشریح کرد

گام سوم، اما نه گام آخر

همزمان با فرارسیدن ضرب‌الاجل ایران برای برداشتن گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای، مذاکرات ایران و فرانسه درباره برجام ادامه دارد.آن‌طور که مقامات دولتی دیروز اعلام کرده‌اند محور اصلی این گفت‌وگوها درباره خرید نفت از ایران و برگرداندن پول آن به کشورمان است. طرفین هم می‌گویند روند گفت‌وگوها امیدوارکننده است و موارد اختلافی بسیار کم شده است. البته اروپایی‌ها برای اجازه گرفتن از کاخ سفید در حال رایزنی هستند.
کد خبر: ۱۲۲۷۰۵۳

روحانی: حرف هم را می‌فهمیم
رئیس‌جمهور با اشاره به گام سوم جمهوری اسلامی ایران در کاهش تعهدات برجامی در توصیف این گام گفت: ظاهر این گام سوم، خیلی تکان‌دهنده نیست ولی باطن آن فوق‌العاده مهم است و به نظر من این گام، مهم‌ترین گامی است که برمی‌داریم و آثارش بسیار فوق‌العاده خواهد بود.
حسن روحانی در جلسه دیروز هیات دولت افزود: با این گام سوم، سازمان انرژی اتمی از این روند سرعت معمولی خارج و فعالیتش شتاب می‌گیرد یعنی با صدور دستور گام سوم، سازمان انرژی اتمی برای رسیدن به اهدافش شتاب فوق‌العاده‌ای می‌گیرد.
رئیس‌جمهور با بیان این‌که در عین حال دو ماه دیگر فرصت می‌دهیم، افزود: ضمن این‌که گام سوم را برمی‌داریم، صحبت می‌کنیم و اگر به توافق رسیدیم باز هم راه برای مذاکره، منطق و توافق وجود دارد.
وی همچنین روند مذاکرات میان ایران و طرف‌های برجام را رو به جلو خواند و با بیان این‌که به‌رغم حل بخش مهمی از اختلافات در مذاکرات با اروپا، هنوز به نقطه توافق نهایی نرسیده‌ایم، تصریح کرد: مثلا اگر در 20 مساله اختلاف داشتیم، این اختلافات اکنون در سه مساله است و بخش عمده آنها حل شده‌اند اما هنوز به نقطه نهایی نرسیده‌ایم و بعید می‌دانم در این یکی دو روز به توافق نهایی برسیم و به همین دلیل گام سوم برداشته می‌شود.
رئیس‌جمهور با اشاره به گفت‌وگوهای تلفنی خود با رئیس‌جمهور فرانسه افزود: در تلفن‌های روز اول بین ما خیلی فاصله بود اما الان کلام همدیگر را خوب می‌فهمیم. آنها می‌دانند ما چه می‌خواهیم و ما هم می‌دانیم آنها چه می‌خواهند و کاملا مفهوم است. در بسیاری از موارد به هم نزدیک شده‌ایم و در برخی موارد هم هنوز اختلاف نظر داریم و به گام نهایی نرسیده‌ایم.
روحانی از تعیین یک چارچوب چهار ماهه تا پایان سال میلادی با فرانسوی‌ها خبر داد و گفت: آنها می‌گویند با اروپایی‌ها و چین و دیگران و خود آمریکا حرف می‌زنیم و هماهنگ می‌کنیم و بحث می‌کنیم. حرف ما با فرانسه در این زمینه و به نمایندگی از طرف اتحادیه اروپا و سه کشور بود.
روحانی همچنین در بخشی از سخنان خود تندروهای درون آمریکا، رژیم نژادپرست صهیونیستی و برخی سران ارتجاع در منطقه را به عنوان سه گروهی نام برد که نمی‌خواهند بین ایران و آمریکا رابطه‌ای عادلانه، صحیح و درست برقرار باشد.
وی با اشاره به توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 گفت: تلاش شد تا توافق برجام به خوبی اجرایی و عملیاتی شود اما آمریکا از این توافق بی‌دلیل و حتی بی‌بهانه خارج شد که البته غیرآمریکایی‌ها در این کار بیشتر موفق بودند.
رئیس‌جمهور اظهار کرد: در درون آمریکا تندروهایی شامل صهیونیست‌ها، نئوکان‌ها و نژادپرست‌ها هستند که خواهان رابطه‌ای صحیح میان ایران و آمریکا نیستند و هر وقت می‌خواهیم در این رابطه، جلو برویم یک جایی آن را به هم می‌زنند.
روحانی از رژیم نژادپرست صهیونیستی‌ و برخی مرتجعین منطقه نیز به عنوان دومین و سومین گروه‌های مخالف نام برد و گفت: آنها اگر بفهمند ممکن است یک روزی بین ایران و آمریکا رابطه عادلانه‌ای برقرار شود، می‌دانند مرگ دائمی آنهاست چرا که اینها همانند کف روی آب هستند و نابود و محو می‌شوند.
رئیس‌جمهور افزود: هر وقت می‌خواهیم کاری انجام دهیم این سه گروه که متاسفانه بر کاخ سفید هم مسلط شده‌اند، نمی‌گذارند. علت این‌که آمریکا از برجام خارج شد، تسلط این سه گروه بر کاخ سفید است. آنها از برجام خارج شدند و مشکلاتی برای خود، ما و دنیا ایجاد کردند و البته ما گام‌هایمان را حساب شده، صحیح و استوار برداشتیم.
جزئیات پیشنهاد فرانسه
سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه که در روزهای گذشته برای مذاکرات پایانی درباره پیشنهاد فرانسه به پاریس رفته بود درباره جزئیات پیشنهاد فرانسه توضیحات بیشتری ارائه کرد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، عراقچی در جمع خبرنگاران با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان درباره خطوط قرمز خود با کسی مذاکره نخواهد کرد‏، گفت: از نظر جمهوری اسلامی هیچ مذاکره مجددی درخصوص برجام صورت نخواهد گرفت.
وی افزود: محور مذاکرات با فرانسه در خصوص نحوه تامین مطالبه جمهوری اسلامی درخصوص فروش نفت و نحوه تامین درآمد‌های حاصله است.
معاون وزیر خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همچنان که بار‌ها اعلام کرده است تنها در صورتی به اجرای کامل برجام برمی‌گردد که قادر به فروش نفت خود و دسترسی به عواید ناشی از آن به صورت کاملا قابل استفاده و بدون هرگونه محدودیتی باشد و ابتکار فرانسه در همین راستاست.
عراقچی تاکید کرد: به دنبال تماس‌های تلفنی آقای مکرون رئیس‌جمهور فرانسه تاکید شد یا اروپا باید نفت ایران را خریداری کند یا معادل فروش نفت را به صورت خط اعتباری، که با درآمد‌های نفتی ایران تضمین می‌شود و در حقیقت به نوعی به معنای پیش‌فروش نفت است، در اختیار ایران قرار دهد.
معاون وزیر خارجه اضافه کرد: میزان این خط اعتباری حدود ۱۵ میلیارد دلار برای مدت چهار ماه یعنی تا پایان سال میلادی است. به این ترتیب در صورت حصول توافق ایران در چهار ماه آینده، ایران معادل صددرصد نفت خود را یا خواهد فروخت یا به صورت خط اعتباری دریافت و پیش‌فروش می‌کند.
اختلاف درباره دستور کار گفت‌وگوهای آینده
عراقچی تصریح کرد: بعد از دریافت ۱۵ میلیارد دلار، جمهوری اسلامی آمادگی گفت‌وگو با کشور‌های ۱+۴ را دارد، اما واقعیت آن است که هنوز درخصوص دستور کار این گفت‌وگو‌ها اختلاف‌نظر‌های جدی بین طرفین وجود دارد.
وی با اشاره به این‌که گفت‌وگو‌ها درخصوص تعیین دستور کار هنوز ادامه داشته و به هیچ نتیجه مشخصی نرسیده است، افزود: جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان در رابطه با خطوط قرمز خود با کسی مذاکره نخواهد کرد.
عراقچی گفت: از نظر جمهوری اسلامی هیچ مذاکره مجددی درخصوص برجام صورت نخواهد گرفت، اما اجرای مطلوب برجام می‌تواند موضوع گفت‌وگو‌ها باشد با توجه به این‌که طرف مقابل کوتاهی‌های جدی در این زمینه داشته است. همچنین امنیت در تمامی آبراه‌های بین المللی می‌تواند موضوع گفت‌وگو باشد. جمهوری اسلامی ایران به شرط تامین امنیت و آزادی کشتی‌های خود در تمامی آبراه‌ها آمادگی دارد درخصوص امنیت و آزادی کشتیرانی در خلیج‌فارس و تنگه هرمز وارد گفت‌وگو شود.
معاون وزیر خارجه گفت: از نظر جمهوری اسلامی صورت مساله کاملا روشن است. این‌که اروپایی‌ها نفت ایران را می‌خرند یا پیش خرید می‌کنند، یا خط اعتباری می‌دهند، خودشان می‌دانند و آمریکا. از نظر ما بازگشت به اجرای کامل برجام منوط به دریافت ۱۵ میلیارد دلار برای یک دوره چهار ماهه است و در غیر این صورت روند کاهش تعهدات ایران ادامه خواهد یافت.
محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور هم دیروز در حاشیه جلسه دولت گفت: سفر آقای عراقچی پیشرفت‌هایی در مجموع مذاکرات داشته است و با توجه به پیچیدگی‌ها و زمان‌بر بودن آن، قرار است هفته آینده نتیجه از طرف اروپایی‌ها به ما اطلاع داده شود.
وی افزود: ما به هیچ وجه در مذاکرات بحث موشکی نداریم، به هیچ وجه آنچه که مربوط به توان نظامی و دفاعی ما هست نداریم، نه با فرانسه و نه با هیچ کشور دیگر نداریم و مذاکره نمی‌کنیم.
رئیس دفتر رئیس‌جمهور تاکید کرد: مذاکرات ما مشخصا در ارتباط با برجام و حقوقی که در برجام به طور کلی وجود دارد، است.
واعظی همچنین گفت: هیاتی که هم‌اکنون برای مذاکره با فرانسه رفته برای مشخص کردن ابهاماتی است از جمله این‌که اگر ما نفتی را می‌فروشیم و اعتباری را امروز برای استفاده می‌گیریم از هر لحاظ برای اجرایی شدن آن اطمینان حاصل می‌کنیم.
وی افزود: مردم مطمئن باشند تا زمانی که از طرف‌های اروپایی در قالب اجرای تعهدات‌شان اطمینان کسب نکنیم به قبل از ۱۸ اردیبهشت باز‌نخواهیم گشت.
از 19 اختلاف، به 3 مورد رسیدیم
علی ربیعی، سخنگوی دولت هم اظهار کرد: فرانسه نمایندگی اروپا را به عهده گرفته و وزیر اقتصاد آنها هم به آمریکا رفته تا توافق را بگیرد. اگر توافق شد و آنها اعلام کردند ما به توافق خود عمل می‌کنیم اما چشم‌اندازی نداریم که تا روز جمعه اروپا توافق را بگیرد.
به گزارش ایسنا، وی تاکید کرد: به هر حال این سیاست اروپا است که می‌خواهد هماهنگی کند و ما دخالتی در آن نداریم. ما منتظر اروپا هستیم. البته وعده خرید نفت محقق شده است و اکنون رفته‌اند تا مجوزش را بگیرند.
ربیعی در پاسخ به این که آیا خط اعتباری محدودیتی برای خرید ایران ایجاد می‌کند گفت: حساب یا خط اعتباری تفاوتی ندارد. ما باید بتوانیم خرید خود را انجام دهیم و هر کالایی را هم که می‌خواهیم و مورد نیاز ما است، تهیه کنیم. این پول باید در اختیار ما قرار گیرد تا با آن خرید کنیم.
وی خاطرنشان کرد: ‌دیدگاه‌های ما جلو رفته و از 19 مورد اختلاف به سه مورد رسیده است.

ابهام درباره موفقیت رایزنی‌های فرانسه با آمریکا
در روز پایانی از فرصت دوماهه ایران به اروپا، دیروز رایزنی‌های وزیر دارایی فرانسه با مقامات آمریکایی در واشنگتن انجام شد. به‌گفته یک منبع آگاه، وزیر دارایی فرانسه در دیدار با همتای آمریکایی خود خواستار معافیت کشورهای چین، هند و ژاپن از اجرای تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران شده است.
برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه در حساب رسمی خود در توییتر، بدون اشاره مستقیم به نام ایران دیدارش با وزیر خزانه‌داری آمریکا را مثبت ارزیابی کرد.
با این‌حال باشگاه خبرنگاران جوان دیروز به نقل از پرس‌تی‌وی اعلام کرد فرانسه در متقاعد کردن آمریکا برای اختصاص ۱۵ میلیارد یورو به خط اعتباری ایران ناکام ماند.
همزمان با این اخبار دیروز یک دیپلمات فرانسوی اعلام کرد در مذاکرات به ایرانی‌ها اعلام کردیم تا زمانی که قوانین مرتبط با اف.ای.تی.اف را تصویب و اجرایی نکنند مکانیسم مالی اروپا راه‌اندازی نخواهد شد.
به گزارش رویترز این مقام فرانسوی اظهار کرد: ایجاد مکانیسم تجاری اروپایی (اینستکس) برای انتقال کالاهای بشردوستانه و مواد غذایی به ایران عملی نخواهد بود مگر این‌که شرکتی متناظر در ایران شکل گرفته و تهران استانداردهای پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم را رعایت کند.
وی افزود: در حال حاضر یک ساختار متناظر ایرانی در حال کار وجود ندارد. روزی که آنها شرایط ضروری FATF را امضا کردند درباره آن صحبت می‌کنیم و روزی که مطمئن شدیم اولین نقل‌وانتقال‌ها از طریق اینستکس تحت تحریم آمریکا قرار نمی‌گیرد دوباره در مورد آن صحبت می‌کنیم.
دیروز همچنین اتحادیه اروپا از ایران خواست از برداشتن گام‌های بیشتر در راستای کاهش تعهدات هسته‌ای‌، جدا خودداری کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها