به تعداد استان‌ها، شهرها و دهستان‌ها و روستاهای کشورمان، آیین و رسوم بومی و محلی داریم؛ آیین و رسومی که برخی‌هایش مربوط به همین ایام است؛ ایام محرم و عزای حسینی.
کد خبر: ۱۲۲۶۶۱۷

برخی‌هایش به گوشمان خورده، اما بسیاری از این آیین‌ها آن‌قدر محلی و بومی‌اند که شاید نامشان را هم نشنیده باشیم. یکی از این آیین‌ها که کمتر درباره آنها گفته شده، آیین سینه‌زنی «سه‌سنگ» است که هر ساله در چنین ایامی در شهرستان بهبهان استان خوزستان برگزار می‌شود. سبک سینه‌زنی سه سنگ، سبک منحصر به فرد و شورانگیزی است که ایام محرم فقط در دیار بهبهان می‌توان نمونه آن را یافت.
تاریخچه این آیین به 130سال پیش برمی‌گردد و شاعر و مبدع آن میرزا شوقی بهبهانی بوده که نام اصلی‌اش نور علی و به قول مردم میرزاقنبر بوده است. او در عصر ناصری وارد بهبهان می‌شود و به عنوان منشی احتشام‌الدوله منصوب شده و حضور مداوم او در بهبهان باعث می‌شود به میرزا شوقی بهبهانی معروف شود. پهلوانان به میرزا مراجعه کرده و از او می‌خواهند نوحه جدیدی برایشان بسراید. کاروانسرا، پهلوانان و حضرت شافع محله‌هایی از بهبهان هستند که اهالی آن مشهورترین سینه‌زنی‌های «سه سنگ» را برگزار می‌کنند. این آیین در سال 93 و در جریان برگزاری مراسم دوازدهمین اختتامیه اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی در اهواز، ثبت ملی شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها