زمانی که دوران دانشجویی ام را در دانشگاه شهید بهشتی تهران می گذراندم در میان انواع دروسی که مهندسان کشاورزی با گرایش علوم باغبانی می‌خوانند درسی بود به نام «فیزیولوژی گیاه» که جزء دروس کلیدی و مهم رشته ما هم به حساب می آمد البته که دروسی مثل متابولیسم ، تغذیه ، گلکاری و اصلاح ژنتیک و ... هم دارای اهمیت هستند اما من وقتی فیزیولوژی گیاهان را می خواندم همیشه فکر می کردم ای‌کاش چند واحد هم برای ما درباره روان‌شناسی گیاهان و اثرگذاری هرکدام بر نگهدارنده(انسان) می نوشتند و می خواندیم و پاس می کردیم چرا که از نظر من در کنار بسیار کارکردهای زیست محیطی و تغذیه ای گیاهان که ارزشمند است ، دست کم برای من، مهم‌ترین کارکرد یک گل یا یک گیاه این است که حالم را بهتر می کند و این که ما در شرایط مختلف به چه گیاهانی گرایش داریم دقیقا از همین کارکرد نشات می گیرد.
کد خبر: ۱۲۲۶۴۷۱

حالا می خواهم این هفته خیلی کوتاه درباره گیاهان و گل هایی بنویسم که معمولا ما آنها را در دسته گل ها و تاج های گل سوگواری و مراسم ختم می بینیم و این که به شما بگویم به قول سهراب: « چرا مردم نمی دانند که لادن اتفاقی نیست!» در واقع به کار بردن گل های خاص در دسته گل های سوگواری واقعا دلایل روان‌شناسانه و نمادین دارد.
گل رز: این گل از قدیم نماد عشق بوده است و شاید برای کسی که همسر و عزیزی را از دست داده انتخاب بسیار مناسبی باشد. پیشنهاد من رز سفید است که همانند زنبق سفید نماد معصومیت و خلوص روح است.
گل لیلیوم (سوسن): این گل جزءِ انتخاب‌های عمومی در مراسم های ختم است، استفاده از این گیاه در تاج گل سوگواری نوعی سرسنگینی و اندوه را به خوبی منتقل می کند.
گل گلایل: این گل که کاملا به گیاه عزاداری و مراسم های ختم معروف است و سال های سال اولین انتخاب گل فروشان برای قرار دادن در دسته گل عزا است، می گویند گلایل به معنی به یاد کسی بودن است و نمادی از احساسات عمیق قلبی طرف مقابل را نشان می دهد.
گل زنبق: این گل بیشتر کارکرد تزیینی دارد. در واقع لایه رویی دسته گل شما را با آن قدری زیباتر می‌کنند ولی خب برخی معتقدند زنبق می تواند نمادی از زیبایی و معصومیت را توامان انتقال دهد.
گل میخک: گل‌فروشی‌ها اغلب به دلیل رنگ‌های غنی، به‌صرفه بودن و هزینه پایین تر برای مراسم ختم به اکثر مشتری‌هایشان این گل را پیشنهاد می‌کنند، من اما چندان موافق میخک نیستم ولی اگر می خواهید از میخک استفاده کنید دست کم از رنگ های تند آن حتما فاصله بگیرید.

نسیبه سادات میرباقر/ مهندس کشاورزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها