گفت‌وگو بادکتر هوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو

آداب صحیح آفتاب گرفتن

آیا فرد مبتلا به پسوریازیس یا لک وپیس باید از رفتن به استخر منع شود؟
کد خبر: ۱۲۲۶۴۰۸

مسؤولان استخر به علت نداشتن آگاهی ممکن است این افراد را منع کنند. البته بقیه افراد ممکن است صاحبان استخر را از این نظر اذیت کنند. پوسته‌ریزی پسوریازیس باعث آلودگی آب نمی‌شود. ویتیلیگو (از دست دادن رنگدانه پوست) هم عفونی نیست. فرد مبتلا به ویتیلیگو آسیبی به دیگران نمی‌زند.
آیا فتوتراپی به مبتلایان به این دو بیماری توصیه می‌شود؟
فتوتراپی برای این بیماری درمان خوبی است. البته آفتاب در کوتاه مدت اشکال ندارد، اما در طولانی مدت اشکال دارد. برای ویتیلیگو نمی‌توانیم به فرد توصیه کنیم جلوی آفتاب بخوابدچون جایی که رنگدانه پوست ندارد، ممکن است با اشعه آفتاب بسوزد و اسکار وتاول ایجاد شود. اما برای پسوریازیس استفاده کم و با دقت ممکن است کمک کند. اما فتوتراپی با اندازه مشخص و در شرایط مشخص برای هردو بیماری انجام می‌دهیم.
ما در درمان بیماری‌های پوستی مثل ویتیلیگو و پسوریازیس یا سرطان‌های پوست از اشعه فرا بنفش استفاده می‌کنیم. در این خصوص ما دوز تجمعی را حساب می‌کنیم. مرز آن تا عدد صد یا 120 است و بالاتر از این میزان خطر سرطان را چند برابر می‌کند.
آیا آفتاب گرفتن برای پیشگیری از کمبود ویتامین D به افراد توصیه می‌شود؟
ثابت شده افراد با رفت وآمد روزانه، ویتامین D مورد نیاز روزانه در پوست‌شان ساخته می‌شود، مگر این که فرد در طول یک ماه بیرون نرفته یا منزل اصلا نور نداشته باشد.
آیا مواجهه بیشتر با نور آفتاب، ساخت ویتامین D را افزایش می‌دهد؟
خیر. همچنین ضدآفتاب ساخت ویتامین D را کاهش نمی‌دهد. آفتاب گرفتن باعث می‌شود شکل سرطان پوست در آینده تغییر کند. سرطان پوست از صورت و دست‌ها در آینده به تنه می‌رسد. استفاده از سولار در دنیا انجام نمی‌شود. در ایران هم ممنوع است. ولی متاسفانه متداول است.
سولار هشت تا ده برابر آفتاب پرتوفرابنفش دارد و برای برنزه کردن روش خیلی سریع تری است. خطرآفتاب دربرابر سولار کمتر است. خطر سولار قبل از 18‌سالگی بیشتراست. همچنین سولار، پیری زودرس پوست ایجاد می‌کند. پرتوفرابنفش خورشید در درازمدت تغییرات سلولی و سرطان و همچنین پیری پوست و شلی پوست و چروک‌های سطحی پوست ایجاد می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها