چطور یک هیات کم‌هزینه اما با صفا برگزار کنیم؟

در تدارک عزای ارباب

می‌گویند اگر در جمعی دو نفر باشند و نیت به برگزاری مجلس و ذکر اهل بیت داشته باشند، سومین نفری که در جمع آنها حضور دارد، حضرت زهرا(س) است. برای همین است که اول از همه باید بگوییم اگر چنین نیتی دارید، دور همه ترس‌های اقتصادی و این‌که چند نفر می‌آیند و قرار است چه بشود را خط بکشید و خودتان را به دل ماجرا بیندازید. اما بعد از آن خوب است که حساب و کتابی داشته باشید و بدانید که چقدر بودجه دارید، چه‌کسانی کمک‌حالتان هستند و قرار است چطور مراسمی بگیرید. البته که این هزینه‌ها در هر هیات و حسینیه‌ای بالا و پایین دارد و تغییری در اصل ماجرا ایجاد نمی‌کند. اصل همان است که شهادت اباعبدا... سینه به سینه نقل شده و به امروز رسیده است؛ بقیه هرچه هست فرع است. پس همان اصل را بچسبید و فرعیات را به شکلی ساده اجرا کنید تا بتوانید از پس مخارج آن بربیایید و چنین فرصتی را از دست ندهید.
کد خبر: ۱۲۲۶۴۰۲

جایی برای عزاداری
اولین موضوع برای برگزاری یک هیات، دغدغه جا و مکان برگزاری مراسم است که خب اگر گزینه مناسبی نداشته باشید، هزینه زیادی برایتان خواهد داشت؛ اما واقعیت این است که پیشنهادهای خوبی برای این کار وجود دارد.
مسجد: بهترین پیشنهاد این است که به مسجدهای کوچک محلی سر بزنید و با هیات امنای آن درباره نیت و هدف و نوع مراسمتان صحبت کنید. خیلی از مساجد در دهه اول محرم، برنامه هیاتی خاصی ندارند و همان روال همیشگی‌شان برقرار است؛ برای همین اگر بتوانید مراسمتان را در مسجد برگزار کنید، به‌موقعیت خیلی خوبی دست پیدا کرده‌اید. اول این‌که به توصیه امام راحل که فرموده‌اند مساجد را پر کنید، عمل کرده‌اید و مسجد را جایی برای رفت و آمد زیاد آدم‌ها قرار داده‌اید. دوما هم این‌که اگر بودجه مالی‌تان کم بوده است، دیگر هزینه زیادی(شاید هم هیچ‌هزینه‌ای) بابت جا و حتی بابت سخنران نمی‌پردازید و همان امام جماعت و پیش‌نماز مسجد، می‌تواند برای آدم‌هایی که به هیات آمده‌اند، سخنرانی کند.
تکیه در خیابان: اگر کسی را می‌شناسید که ساختمانش را خراب کرده و می‌خواهد آنجا را بسازد و هنوز این کار را انجام نداده است، می‌توانید از او خواهش کنید و در آنجا به مدت ده شب، تکیه‌ای برقرار کنید، البته تکیه زدن هم هزینه‌هایی دارد؛ خرید برزنت و نصب و برداشتش و....
خانه: زیرزمین یک خانه، پارکینگ یک مجتمع یا حتی داخل خانه‌تان هم می‌تواند پیشنهاد خوبی برای این کار باشد. چنین فضاهایی برای شروع کار کفایت می‌کند و می‌شود آن را با یک پرچم و پارچه مشکی به یک حسینیه دلنشین تبدیل کرد. عموما هم اگر با همسایه‌ها صحبت کنید، احتمالا خیلی مخالفت نمی‌کنند که برای فقط ده شب، ماشین‌هایشان را داخل پارکینگ مجتمع نگذارند.
طلبه‌های جوان
اول از همه نیت‌تان این باشد کسی در هیات سخنرانی کند که حرفی برای گفتن داشته باشد و بر دانسته‌های مخاطبانش اضافه کند. اما همان‌طور که گفتیم، اگر برنامه‌مان را در مسجد برگزار کردیم، خود روحانی و پیش‌نماز مسجد، سخنران مراسم ما می‌شوند و دیگر لازم نیست بابت این موضوع هزینه‌ای بپردازیم. اما اگر این اتفاق نیفتاد، چند راه وجود دارد. طبیعتا اگر می‌خواهید روحانی معروفی را به مراسمتان دعوت کنید باید هزینه‌ای جدا برایش کنار بگذارید، چون یک روحانی مطرح، شبی چند جا برای سخنرانی می‌رود و این شغل اوست و باید بودجه‌ای مشخص را به این موضوع اختصاص بدهید. اما اگر نمی‌خواهید این کار را انجام بدهید و بودجه‌تان خیلی محدودتر از این حرف‌هاست، می‌توانید از طلبه‌های جوان حوزه‌های علمیه کمک بگیرید. در این حوزه‌ها، روحانی‌هایی هستند که به تازگی طلبه شده‌اند و اتفاقا حرف‌های خوبی برای گفتن دارند. اگر شما درخواست خود را به مسؤول حوزه بگویید، احتمالا او خودش کسانی را به شما معرفی می‌کند. در غیر این صورت، از خود طلبه‌ها بپرسید و قطعا هستند کسانی که این کار را انجام می‌دهند و هزینه کمی دریافت می‌کنند؛ هزینه‌ای که خودشان هم آن را طلب نمی‌کنند و شما به پاس این ده شبی که به مجلس آمده‌اند و وقت گذاشته‌اند، مبلغی برای قدردانی به آنها می‌دهید. این کار برای تمرین سخنوری خودشان هم خیلی خوب است و اتفاقا از پیشنهاد شما بسیار استقبال می‌کنند.
استعدادیابی کنید
مداح‌های معروف در این شب‌ها آنقدر سرشان شلوغ است که باید از ماه‌ها پیش برای مراسمتان با آنها هماهنگ می‌کردید، چون قطعا دیگر پیدایشان نمی‌کنید و به هیات‌های دیگر قول داده‌اند. پس باید بگردید و افراد خوش‌صدا و اهل دل دیگری را در جمع خودتان پیدا کنید. چیزی که ما می‌دانیم این است که به تازگی پویشی راه‌افتاده است که یک مداح مشخص، یک‌سری مداح جوان می‌شناسد که هرکسی می‌خواهد مراسمی بگیرد، به او خبر می‌دهد و او یک مداح به بانی هیأت معرفی می‌کند. داستان هم این است که پول کمی که به این مداح جوان و همه مداح‌های این پویش پرداخته می‌شود، در نهایت جمع می‌شود و صرف امور‌خیریه می‌شود. اگر هم نخواستید از چنین کمپینی استفاده کنید، می‌توانید یک جوان خوش‌صدا در بین دوستانتان و گروهی که با همت هم تصمیم به برگزاری هیات گرفته‌اید پیدا کنید تا زیر نظر یک روحانی و بزرگ‌تر، شعرهایی در وصف اهل بیت بخواند.
صدایم را بشنو
دنبال حاشیه نباشید؛ اگر قرار است صدا برسد که با دستگاه‌های شش کاناله هم می‌رسد. بهترین راه به صرفه و کم‌هزینه برای سیستم صوتی یک هیات، اجاره کردن آن برای ده شب است. در واقع راه آسان‌تری وجود ندارد مگر این‌که بخواهید سال‌های بعد هم مراسم بگیرید و آن‌وقت دیگر شاید خریدن سیستم از اجاره هر ساله بهتر باشد. البته که خریدن یک سیستم صوتی، علاوه بر پول خرید، هزینه‌های جانبی مثل سرویس و نگهداری هم دارد که در طول سال،
گریبان تان را می‌گیرد و اگر به دادش نرسید، در سال بعد، هزینه مضاعفی را در وقت کم روی دستتان می‌گذارد. با همه این احوال اگر همچنان به فکر خرید هستید، می‌توانید به جای دستگاه‌های 20 کاناله خارجی، یک دستگاه شش کاناله ایرانی بخرید که هم صدای خوبی دارند و هم جوابگوی مراسمتان هستند؛ البته در صورتی که توقع صداهای آنچنانی نداشته باشید. مشخص است که اگر دنبال این داستان‌ها باشید، هزینه‌هایتان هم سیر صعودی به خودش می‌گیرد و می‌رسد جایی که از پس آن برنمی‌آیید. پس توقعتان را متناسب با بودجه‌تان انتخاب کنید و مثل همیشه، به اصل، بیشتر از فرعیات موضوع دقت کنید.
طعام ارباب
اگر قرار به کم کردن هزینه در غذای نذری است، بهتر است یا آشپز منصفی پیدا کنید یا کلا فهرست غذاهایتان را بر مبنای غذاهای کم‌خرج بنویسید اما به سمت کم گذاشتن در مواد غذایی یک پرس غذا نروید. این‌که تصمیم بگیرید قیمه بدهید اما گوشت خیلی کمی بریزید یا برنج هندی بدهید، خیلی کار قشنگی نیست. سفره امام‌حسین(ع) است؛ پس به کیفیت غذا دقت کنید و غذای پر به دست مردم بدهید. هیات‌دارهای قدیم می‌گویند کم نبوده دفعاتی که مثلا برای صد نفر غذا تدارک دیده‌اند اما به اندازه 150نفر پخش کرده‌اند و برکت داشته است. ضمن این‌که آشپزخانه‌هایی هم وجود دارد که اگر بگویید غذا را برای چنین مراسمی و به چنین نیتی می‌خواهید، تخفیفات خوبی برایتان در نظر می‌گیرند و آنها هم در ثواب کارتان شریک می‌شوند. یکی از کارهای خوب این است که خودتان یک آشپز حرفه‌ای در جمع‌تان داشته باشید تا فقط بابت مواد غذایی هزینه کنید و دیگر خرجی برای دستمزد آشپز نداشته باشید. در آخر هم می‌توانید غذاهای کم‌هزینه را به‌عنوان نذری هیات‌تان در نظر بگیرید. غذاهایی ارزان مانند آش که هزینه زیادی ندارد و برکتش به آب است. ساندویچ کتلت، کوکو و نان و پنیر و سبزی هم پیشنهادهای به‌صرفه‌ای هستند که اتفاقا خیلی هم مزه می‌دهند.
پرچم را برافراز
اگه قرار باشد هیات کم‌هزینه باشد و به اصل ماجرا بیشتر توجه شود تا حاشیه، یک پرچم ساده صلی‌ا...‌علیک یااباعبدا... هم کافی است تا فضایتان را به یک حسینیه تبدیل کند. می‌توانید به بازار تهران سری بزنید و سراغ راسته مخصوص این پارچه‌ها و پرچم‌های محرمی را بگیرید تا همه آنجا را نشان‌تان دهند؛ پارچه‌ها و پرچم‌های بسیار زیبا و با قیمت مناسب و خوبی در آنجا پیدا می‌کنید.
حتما هم لازم نیست سراغ زربافت‌ها و کتیبه بروید. این پارچه‌های معمولی هم می‌توانند حال و هوای هیات‌تان را دلنشین و مناسب برای عزاداری اباعبدا... کنند. حالا اگر می‌خواهید کمی بیشتر هزینه کنید، می‌توانید پارچه سیاه بیشتری بگیرید و دور تا دور محل مراسم‌تان را بزنید و رویش را هم با کتیبه کار کنید.

بفرمایید روضه

برای این‌که آدم‌ها را از وجود مراسم‌تان آگاه کنید، راه‌های مختلفی وجود دارد که یکی از این راه‌ها، طرح‌های آماده برای پوسترهای تبلیغاتی در اینترنت است. با یک جست‌وجوی ساده می‌توانید بسیاری از طرح‌های زیبا را که جای نام مداح و سخنران در آن خالی است، پیدا کنید و با نام‌های مد نظر خودتان آن را پر و همان را در ابعاد دلخواه و به صورت رنگی و سیاه و سفید چاپ کنید و در مناطق پر رفت و آمد محله‌تان بچسبانید. چیزی که مشخص است این است که در حال حاضر بنر خیلی گران شده است اما با چاپ چنین پوسترهایی، مجبور به هزینه خیلی زیاد نمی‌شوید که اتفاقا ماندگار هم نیستند و در دفعات آتی خیلی به دردتان نمی‌خورد.

نرگس خانعلی‌زاده
جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها