بهترین لپ‌تاپ برای یک دانشجو کدام گزینه است؟

همراهان دانشجویی

این سؤالی است که هر سال و با معرفی‌شدن لپ‌تاپ‌های جدید، بالا و پایین شدن قیمت‌ها و البته آمدن فناوری‌های جدید برای دانشجوهایی که می‌خواهند اولین لپ‌تاپ خود را بخرند، پیش می‌آید. یک انتخاب سخت برای اولین بار. اما هنگام خرید یک لپ‌تاپ چه ویژگی‌هایی را باید در نظر بگیرید؟ اندازه، فناوری، وزن یا برند و ویژگی‌های ظاهری؟ در این گزارش می‌خواهیم این مسائل را بررسی و گزینه‌های مورد نظر را معرفی کنیم، اما قبل از هر چیز باید نیاز خود از یک لپ‌تاپ را با توجه به‌رشته خود و نرم‌افزارهای مورد نیازتان تعریف کنید. به‌طور مثال اگر در رشته‌های تخصصی در زمینه رایانه مانند برنامه‌نویسی فعالیت می‌کنید، یک لپ‌تاپ ساده نیاز شما را برآورده نمی‌کند. یا مثلا اگر در رشته‌های طراحی فعالیت می‌کنید و با نرم‌افزارهای گرافیکی کار می‌کنید، ماجرا کاملا فرق می‌کند، اما اگر برای یک کاربری ساده و کارهای تحقیقاتی و نرم‌افزارهای مهندسی به لپ‌تاپ نیاز دارید، این راهنما می‌تواند کمکتان کند.
کد خبر: ۱۲۲۶۳۰۴

قابل حمل

قبل از هر چیز بدانید لپ‌تاپ موردنظر شما باید سبک و قابل حمل باشد. برای کسی که قرار است هر روز لپ‌تاپش را روی کولش بندازد و مسیر زیادی با خود حمل کند، وزن لپ‌تاپ یک مساله حیاتی است. پس باید سراغ محصولات سبک یا اولترا بوک‌ها بروید. در بازار حتما گزینه‌های زیادی برای شما پیدا می‌شود. اگر بخواهید با استانداردهای جهانی جلو بروید، مک‌بوک‌های پرو و ایر اپل و کروم بوک‌های گوگل گزینه‌های خوبی خواهند بود، اما محدودیت‌های نرم‌افزاری و البته قیمت بالا، این گزینه‌ها را از سبد شما خارج می‌کند. پس بهتر است سراغ محصولات شرکت‌های دیگر بروید. البته مشکل اساسی اولترا بوک‌ها، باتری نه‌چندان قوی این محصولات است. رسیدن به وزن کم باعث شده شرکت‌های تولیدکننده از حجم باتری صرف‌نظر کنند و به این شکل لپ‌تاپ‌های نازک‌تر و سبک‌تری تولید کنند. پس شما نمی‌توانید انتظار عمر زیاد باتری را داشته باشید، اما اگر خیلی کار پیچیده‌ای با دستگاه خود انجام نمی‌دهید و مثلا چهار گیگابایت رم و ۶۴گیگابایت حافظه داخلی برایتان کافی هست، این سری لپ‌تاپ‌ها در ابعاد ۱۱‌اینچی بهترین گزینه است؛ به‌خصوص این‌که لپ‌تاپ‌های اولترابوک معمولا از‌هارد اس‌اس‌دی استفاده می‌کنند که سرعت بسیار بالاتری دارد.

۱۴ اینچی و بالاتر

بهتر است سراغ گزینه‌های جدی‌تر برویم، یعنی جایی که لپ‌تاپ‌ها با ابعاد بزرگ‌تر، وظایف جدی‌تری را بر‌عهده می‌گیرند. این ابعاد به سازندگان این امکان را می‌دهد که سراغ سخت‌افزارهای قوی‌تر بروند و باتری‌های بزرگ‌تری در لپ‌تاپ خود قرار دهند. شما می‌توانید با داشتن یک لپ‌تاپ ۱۴ اینچی از تصویر بزرگ‌تری برخوردار باشید و راحت‌تر با نرم‌افزارهای مهندسی کار کنید. همچنین لپ‌تاپ‌های جدید حتی در این ابعاد هم تا جای ممکن سبک شده‌اند و تا زیر دوکیلوگرم وزن هم می‌توانید یک لپ‌تاپ مناسب برای خود پیدا کنید. البته وقتی از ۱۴ اینچ و بالاتر صحبت می‌کنیم یعنی قرار نیست از ۱۵ اینچ فراتر بروید، چراکه یک لپ‌تاپ ۱۶ اینچی احتیاج به یک کوله بزرگ‌تر دارد. نکته مهم دیگر در مورد لپ‌تاپ‌هایی در این ابعاد، داشتن ترک‌پدهای بزرگ‌تر و کیبورد کامل‌تر است. چنین امکانی باعث می‌شود دیگر نیازی به ماوس یا صفحه کلید اضافه نداشته باشید، چرا که یک‌ترک‌پد ۶ یا ۷ اینچی حتی کنترل بهتری نسبت به ماوس در اختیارتان قرار می‌دهد. پس اگر یک لپ‌تاپ با ۶ تا ۸ گیگابایت رم و‌هارد ۱۲۸ گیگابایت اس‌اس‌دی یا یک‌ترابایت اچ‌دی‌دی جواب کارتان را می‌دهد می‌توانید سراغ این گروه از لپ‌تاپ‌ها بروید. یادتان باشد حتما به عمر باتری توجه کنید، چرا که زیر ده ساعت عمر باتری دردی از شما دوا نمی‌کند و بعد از مدتی این عمر کاهش پیدا می‌کند.

صفحه لمسی

امروزه بیشتر لپ‌تاپ‌های جدید ویندوزی به یک صفحه لمسی مجهز هستند. شاید به نظرتان این چندان کاربردی نباشد، اما تجربه کار با یک لپ‌تاپ لمسی با حساسیت بالا می‌تواند خوشایندتر از آن چیزی باشد که انتظارش را دارید.
علاوه بر این ویندوز ۱۰ در نسخه‌های جدید خودش به‌صورت حرفه‌ای برای لپ‌تاپ‌هایی با صفحه لمسی شخصی‌سازی شده و کار را بسیار حرفه‌ای و راحت کرده است، اما همان‌طور که ابتدا گفتیم حساسیت حسگر لمسی صفحه ‌نمایش بسیار مهم است، چرا که همان‌طور که یک‌صفحه ‌نمایش لمسی می‌تواند بسیار ایده‌آل باشد، نبود حساسیت لازم می‌تواند کار را سخت و بسیار بی‌دقت کند.

5 گزینه پیشنهاد ی

ایسوس E203NA - A

وزن1 کیلوگرم
پردازندهN3350
حافظه رم 4 گیگابایت
حافظه 500 گیگابایت

قیمت 3100000 تومان

ایسوس VivoBook X540NA - M

وزن2 کیلوگرم
پردازندهnN3350
حافظه رم 4 گیگابایت
حافظه 500 گیگابایت

قیمت 3100000 تومان

ایسوس ZenBook UX430UA

وزن1.25 کیلوگرم
پردازندهCore i5
حافظه رم 8 گیگابایت
حافظه 256 گیگابایت

قیمت 12,500,000 تومان

ایسر Spin 1-SP111-31-P3TS

وزن1.5 کیلوگرم
پردازندهN4200
حافظه رم ۴ گیگابایت
حافظه 500 گیگابایت

قیمت 5500000 تومان

آرش جهانگیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها