معاون صدای رسانه ملی ، برنامه های رادیو برای ماه محرم را اعلام کرد

حسینیه ای به وسعت دل ها

معاون صدای رسانه ملی از تدارک گسترده شبکه‌های رادیویی برای محرم خبر داد و با اشاره به مجموعه نمایشی مهاجرین خاک سرخ و برنامه‌های شاخصی همچون کتاب شب با صدای استاد بهروز رضوی، سفرنامه‌خوانی، بوی بهشت، دیگر ویژه‌برنامه‌های منتخب ماه محرم را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۲۲۶۰۴۹

به گزارش جام‌جم هرساله با آغاز موسم ماه محرم؛ ایام عزاداری خاندان نبی مکرم اسلام و یاران با وفایشان، شبکه‌های مختلف رادیویی با تولید و پخش برنامه‌های گسترده و متنوع، به تبیین ابعاد و دستاوردهای بزرگ نهضت حسینی(ع) می‌پردازند.
خلاقیت و نوآوری برنامه‌های رادیو در ماه محرم
به گزارش روابط عمومی معاونت صدا، حمید شاه‌آبادی، معاون صدای رسانه ملی در خصوص ویژه‌برنامه‌های شبکه‌های رادیویی در ایام ماه محرم گفت: با برنامه‌ریزی‌های مستمر و صورت گرفته در ماه‌های گذشته، شبکه‌های رادیویی برنامه‌های جدید، خلاقانه و متفاوتی برای ایام عزاداری حضرت امام حسین(ع) و یاران با وفایشان تدارک دیده‌اند. معاون صدا ضمن اشاره به برنامه‌های متنوع و متعدد شبکه‌های رادیویی در ایام سوگواری سالار شهیدان و یاران با وفایشان گفت: شبکه‌های مختلف رادیویی در ایام سوگواری با تولید و پخش 3500برنامه، با تعداد260 عنوان و به مدت 1400 ساعت، هموطنان و فارسی زبانان را همراهی می‌کنند. مخاطبان می‌توانند علاوه بر گیرنده‌های رادیو و طول موج‌های شبکه‌های رادیویی، از طریق گیرنده دیجیتال، سایت شبکه‌ها، رادیو نما و برنامه کاربردی تلفن همراه رادیو به نشانی www.iranseda.ir شنونده برنامه‌ها باشند.
برنامه‌های شاخص شبکه‌های رادیویی در محرم
شاه‌آبادی ضمن اشاره به برنامه‌های شاخص شبکه‌های رادیویی ادامه داد: با توجه به افزایش چشمگیر ضریب نفوذ تلفن‌های هوشمند در کشور و ضرورت تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها در این فضا، پایگاه مداحی ایرانصدا به آموزش دعا‌خوانی توسط استاد فرهمند و بارگذاری آلبوم‌های به روز محرم براساس روزهای این ماه اقدام می‌کند که در مجموع بیش از 500 قطعه مداحی و 200 قطعه سخنرانی منتشر می‌شود. همچنین پایگاه کودک ایرانصدا نیز در سه بخش برنامه‌های خود را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. بر این اساس و در بخش برنامه‌های کودک داستان‌هایی با موضوع قهرمانان کربلا و حضور کودکان در تکایا، در بخش کتاب با موضوع داستان پیامبران و امامان و داستان‌هایی در مورد قهرمانان کربلا و در بخش سرود و نواهای مذهبی اجرای سرودهایی با موضوع کربلا با خوانندگی کودکان را منتشرمی کند.
معاون صدا معرفی آیین‌های ویژه ماه محرم در میان کشورهای فارسی زبان مسلمان جهان، تبیین و تحلیل درس‌ها و پیام‌های نهضت بزرگ عاشورا و بیان آداب و رسوم و شیوه‌های عزاداری مردم نقاط مختلف ایران در ایام محرم و صفر را از موضوعات مهم برنامه‌های رادیو ایران برشمرد و افزود: رادیو ایران با موضوعات متعدد و متنوع برنامه‌های فراوانی را برای ماه محرم در نظر گرفته است به نحوی که «عشق است و آتش و خون» برنامه عصرگاهی رادیو ایران است که به صورت زنده به سمع هموطنان گرامی رسانده می‌شود و در آن به حال و هوای محرم در قالب سخنرانی، گزارش‌های مردمی و پخش مداحی و مراثی اشاره می‌کند.
«اینجا کربلاست» نام دیگر برنامه رادیو ایران است که ویژه تاسوعا و عاشورای حضرت اباعبد‌ا... الحسین(ع) می‌باشد و با موضوع چگونگی استقامت در راه حق و اهمیت اقامه نماز در مکتب سالار شهیدان مخاطبان را به صورت زنده همراه می‌کند.
شاه‌آبادی در ادامه با مهم دانستن نقش شعر در انتقال مفاهیم عاشورایی خاطر نشان کرد: بررسی و تحلیل نوحه‌ها و اشعار ماندگار محرم از منظر موسیقایی، تعزیه و نوحه‌خوانی از گذشته تا امروز و مناقب عاشورایی در شعر شاعران معاصر از موضوعات مورد توجه در برنامه‌های شبکه رادیویی فرهنگ است. برنامه «حریر سخن» با اجرای آذر و موضوع مشاعره با محوریت شعر عاشورایی و همچنین سفرنامه‌خوانی که در آن افرادی که به کربلا مشرف شده‌اند سفر نامه خود را قرائت می‌کنند. عصر عاشقی نام برنامه‌ای است که به‌طور زنده روی آنتن شبکه رادیویی ورزش می‌رود. در این برنامه به بررسی درس‌های واقعه عاشورا و ارتباط آن با روحیه جوانمردی و پهلوانی پرداخته می‌شود.
شاه‌آبادی بررسی عمقی و چند وجهی قیام حضرت سیدالشهدا(ع) و یاران باوفایشان و همچنین برطرف کردن شبهات عاشورایی را به عنوان یک اصل مهم معرفی کرد و گفت: بوی بهشت، برنامه‌ای است که در آن الگوی صحیح اقامه عزا و برپایی محافل حسینی درگفت‌وگو با سخنرانان، واعظان، ذاکران و شاعران حسینی مطرح و «مشق عشق» اثری است که در آن به الگوی عزاداری مطلوب و رفتارهای صحیح این حوزه اشاره می‌کند . رادیو قرآن نیز قرآن کربلا را زنده و با موضوع بررسی سیره و سبک زندگی امام حسین(ع) به روی آنتن می برد، همچنین برنامه شمع روشن که در آن به تبیین آیات مورد استشهاد شهدای کربلا و اصحاب امام حسین(ع) می‌پردازد نیز از این رادیو پخش می شود. همچنین رادیو نمایش هم با آثار فاخری مثل مهاجرین خاک سرخ، در این حوزه با حال و هوای محرم ‌همراه می‌‌شود.برنامه مجلس شبیه دیگر اثر رادیو نمایش است. معاون صدای رسانه ملی با توجه به تاثیر‌گذاری شبکه رادیویی پیام و عمق راهبردی آن میان مخاطبان گفت: رادیو پیام در ایام محرم به معرفی آداب و رسوم ماه محرم در شهرهای مختلف ایران در قالب متن، برنامه کوتاه، یک آیه یک پیام با موضوع محرم، انعکاس عزاداری مردم در شهادت امام حسین(ع) و یاران ایشان، سخنان حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در خصوص واقعه کربلا پخش نوحه و روضه اشاره می‌کند.
۹ شهریور آغاز به کار رادیو محرم حسینیه‌ای به وسعت دل‌ها
معاون صدا در خصوص شبکه رادیویی محرم و ابعاد موثر آن در ایام برگزاری ایام عزاداری امام حسین(ع) و یاران با وفایشان گفت: از روز شنبه ۹ شهریور (۲۹ ذی‌الحجه)، رادیو محرم فعالیت خود را آغاز می‌کند. این شبکه رادیویی با بازنگری در سیاست‌ها، ضوابط محتوایی و ضوابط اجرایی براساس مأموریت ابلاغی، مرثیه‌سرایی، مداحی و روضه‌خوانی، اولویت‌های موضوعی برنامه‌های خود را منتشر می‌کند.
وی خاطر نشان کرد: شعار امسال رادیو محرم «حسینیه‌ای به وسعت دل‌ها» انتخاب شده است و براساس بازخوانی پیام‌ها، درس‌ها و عبرت‌های عاشورایی،مهندسی الگوی صحیح عزاداری با رویکرد شور و شعور و حماسه و معرفت، ترویج مقتل‌خوانی و روضه‌خوانی مستند از منابع متقن و معتبر شیعی، تقویت و ترویج اشعار، مداحی‌ها، مراثی و روضه‌خوانی‌های فاخر و متقن و ترویج سبک‌ها و الگوهای مداحی و مراثی معیار براساس رهنمودهای بزرگان به‌ویژه رهبر معظم انقلاب، تعمیق مودت، محبت و معرفت به حضرت سیدالشهدا(ع) و گسترش جامعه مخاطبان رادیو، راهبردها و اهداف خود را پیگیری می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها