جام جهانی بسکتبال از امروز آغاز می‌شود

پورتوریکو؛ کلید صعود ایران

هجدهمین دوره جام جهانی بسکتبال از ساعت 12 امروز با دیدار آنگولا ـ صربستان در کشور چین آغاز می‌شود؛ مسابقاتی که برای اولین بار در تاریخ با حضور 32 تیم برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۱۲۲۶۰۳۹

جام جهانی 2019، نخستین پنجره انتخابی المپیک 2020 توکیو است که هفت تیم از این تورنمنت، جواز حضور در المپیک را کسب می‌کنند. بهترین تیم‌های سه قاره آسیا، آفریقا و اقیانوسیه به علاوه دو تیم برتر اروپا و دو تیم برتر قاره آمریکا به همراه ژاپن (میزبان) تیم‌های صعودکننده به المپیک 2020 هستند.
رقابت‌ها در هشت گروه 4 تیمی و در هشت شهر پکن، ووهان، فوشان، گونگ‌ژو، نانجینگ، دونگ‌گوان، شانگهای و شن‌ژن برگزار خواهد شد و تیم ملی بسکتبال کشورمان هر سه دیدار خود در گروه سوم را امروز، دوشنبه و چهارشنبه در شهر گونگژو برگزار خواهد کرد.
تیم‌ملی بسکتبال کشورمان که سومین حضور خود را در این بازی‌ها تجربه می‌کند، در گروه سوم رقابت‌ها با اسپانیا، تونس و پورتوریکو همگروه است و از ساعت 13 امروز حساسترین دیدار خود را مقابل پورتوریکو برگزار می‌کند؛ چرا که در صورت برد مقابل این حریف قدرتمند، بیش از نیمی از راه صعود از گروه را طی خواهد کرد.
ملی‌پوشان ایران برای حضور در جام جهانی حدود 70 روز اردو را پشت سرگذاشتند و با انجام یک اردوی اروپایی خوب و مفید، امیدها را برای صعود به دور دوم رقابت‌ها بیشتر کرده‌اند. حامد حدادی بهترین و موثرترین بازیکن تیم ماست و بازیکنانی نظیر صمد نیکخواه بهرامی هم ما را دلگرم می‌کنند.
جدا از اسپانیا که در رده اول تیم‌های بسکتبال دنیاست و در این دوره هم برای حضور در نیمه‌نهایی و فینال می‌جنگد، دو تیم دیگر تیم‌هایی هستند که می‌توان روی نقاط ضعف آنها حرف زد و برنامه‌ریزی کرد. البته همین نگاه را مربیان تونس و به‌خصوص پورتوریکو هم دارند. براساس نظر همه کارشناسان کشورمان، مهم‌ترین بازی تیم ملی همین دیدار اول است: جدال با پورتوریکو؛ تیمی که سابقه زیادی در جام‌های جهانی دارد و از بازیکنان باکیفیتی هم استفاده می‌کند. اکثر قریب به اتفاق اهالی بسکتبال معتقدند بخت صعود ما به دور دوم به پیروزی در این دیدار گره خورده است. البته تونس یکی از قدرت‌های آفریقاست و در دیدارهای تدارکاتی خود نتایج خوبی کسب کرده و نباید این تیم را دست‌کم گرفت.
تیم ملی بسکتبال در جام جهانی 2010 هم مقابل تونس بازی کرد که آن بازی به سود ما تمام شد. عملکرد بازیکنان ایران در بازی‌های اخیر این امید را به‌وجود آورده است که در برابر تیم قدرتمند پورتوریکو بازی پایاپای و زیبایی را به نمایش بگذاریم و حتی از بخت برد برخوردار باشیم.
اسپانیا که حضور در بیشتر جام‌های جهانی و قهرمانی در یک دوره آن را در کارنامه دارد، یکی از معتبرترین تیم‌های بسکتبال دنیاست و با فاصله بخت اول صعود از این گروه محسوب می‌شود.
پورتوریکو رده شانزدهم تیم‌های بسکتبال دنیا را در اختیار دارد، تاکنون در 12 دوره جام جهانی حضور داشته و در جام جهانی سال 1974 قهرمان بازی‌ها شد. البته آن سال‌ها جام جهانی تازه از سیطره پنج دوره‌ای کشورهای آمریکای لاتین بر این جام خارج شده بود. پورتوریکو سال 90 هم به مقام چهارم رسید که این عنوان به‌دلیل حضور همه قدرت‌های بسکتبال دنیا، بسیار ارزشمند بود. پورتوریکو در دوره قبلی بازی‌ها نوزدهم شد.
تونس: تونسی‌ها که در رنکینگ فدراسیون جهانی، رده 51 را از آن خود کرده‌اند، دومین حضور در جام جهانی را تجربه می‌کنند. این تیم دو بار قهرمان قاره آفریقا شده است.

انتخاب رئیس جدید برای فیبا
رئیس جدید فدراسیون جهانی بسکتبال در انتخابات دیروز انتخاب شد. انتخابات فدراسیون جهانی بسکتبال (فیبا) دیروز در کشور چین میزبان مسابقات جام جهانی ـ برگزار شد که در پایان همانه نیانگ از کشور مالی به‌عنوان رئیس انتخاب شد. در این انتخابات 156 کشور عضو حضور داشتند. پیش از این موراتوره، ریاست فیبا را به‌عهده داشت.

شاهین‌طبع: توانایی شکست پورتوریکو را داریم
مهران شاهین‌طبع، سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران گفت: امروز بازی مهمی مقابل پورتوریکو داریم و توانایی شکست این تیم را هم در بازیکنانم می‌بینم.
شاهین‌طبع درباره تیم ملی گفت: تیم ایران وضعیت خوبی دارد. کمیته ملی المپیک، وزارت ورزش و فدراسیون بسکتبال خیلی کمک کردند تا اردوهای داخلی و خارجی خوبی داشته باشیم. بازیکنان به آمادگی مطلوب رسیده‌اند. شنبه بازی مهمی داریم و امیدواریم بازی خوبی مقابل پورتوریکو داشته باشیم. ما آنالیز خوبی روی تیم‌های گروه خودمان داشته‌ایم. توانایی برد مقابل پورتوریکو را داریم. امیدوارم بازی و روز خوبی داشته باشیم و از حداکثر توان‌مان استفاده کنیم.

گروه‌بندی:
گروه A: چین، ساحل عاج، لهستان و ونزوئلا (پکن)
گروه B: روسیه، آرژانتین، کره جنوبی و نیجریه (ووهان)
گروه C: اسپانیا، ایران، پورتوریکو و تونس (گوانگجو)
گروه D: آنگولا، ایتالیا، فیلیپین، صربستان (فوشان)
گروه E: آمریکا، ترکیه، چک و ژاپن (شانگهای)
گروهF: یونان، نیوزیلند، برزیل و مونته نگرو (نانجینگ)
گروه G: فرانسه، دومنیکن، آلمان، اردن (شنزن)
گروه H: کانادا، سنگال، لیتوانی و استرالیا (دونگوآن)

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها