سید صادق پژمان درباره مسابقات جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی ایران توضیح می‌دهد

28 میلیون گیمر ایرانی داریم

مسابقات جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی ایران در حال برگزاری است. رویدادی که بسیار هم مورد توجه گیمرها قرار گرفته و مستلزم برنامه‌ریزی بسیار هم بوده است.
کد خبر: ۱۲۲۵۹۱۱

با سید صادق پژمان مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای درباره این رویداد، کم و کیف و اما و اگرهایش حرف زدیم. برخی انتقادات وارد به این رویداد را با او مطرح کردیم و مسیر آینده گیم بازهای ایرانی را از او پرسیدیم. بخوانید و ببینید چه بازی‌هایی به این رویداد آمده بودند، چرا بازی‌های خارجی تعدادشان بیشتر از بازی‌های ایرانی بود و چند میلیون ایرانی روزانه درگیر بازی هستند.
در میان بازی‌هایی که در «جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی ایران» ارائه شده‌اند، تعداد بازی‌های خارجی بیشتر از بازی‌های داخلی است. در چنین شرایطی این سوال پیش می‌آید که این رویداد قرار است چه نتیجه و منفعتی برای صنعت بازی در ایران داشته باشد؟
در جام قهرمانان هشت بازی ارائه شده است. سه بازی ایرانی و پنج بازی خارجی. البته هر سال تلاش می‌شود بر تعداد بازی‌های ایرانی افزوده شود و این بازی‌ها توسعه پیدا کرده و وارد چرخه رقابت‌ها گیمرهای ایرانی شوند. اما درباره پنج بازی خارجی باید توضیحی بدهم. سه بازی ارائه شده ورزشی هستند و استانداردهای جهانی خاصی داشته یا با فدراسیون‌های خاص و مستقلی مرتبط هستند.
یعنی کشورهای دیگر هم سراغ تولید مشابه آنها نمی‌روند؟
نه. این بازی‌ها در همه جای دنیا مورد توجه هستند و کشوری هم سراغ تولید نمونه داخلی آن نمی‌رود، موضوع منحصر به ایران نیست. بازی‌هایی هستند که در ایران و هر کشور دیگری مورد توجه گیمرها هستند و مسابقات جهانی هم بر مبنای آنها انجام می‌شود.
در صنعت بازی کشورهای زیادی از ما پیشرفته‌تر هستند. با این اوصاف گیمرها سراغ بازی‌های ایرانی هم می‌روند؟
امسال سه بازی ایرانی کوئیز‌آف‌کینگز، پسرخوانده و مغزینه در جام قهرمانان حضور دارند و اتفاقا مورد توجه هم هستند. مغزینه بازی ای است در نوع جدی که امسال به جام آمده است. این بازی با همکاری نهادهای علمی تولید و کمک خوبی در راستای ترویج بازی‌های جدی خواهد بود.
این بازی‌ها بر چه اساسی انتخاب شدند؟
بازی‌هایی هستند که اقبال مخاطب نسبت به آنها بیشتر بوده است. همچنین توافق بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای هم با این بازی‌سازان شکل گرفته و به نتیجه رسیده است. تولیدکنندگان این بازی‌ها علاقه‌مند به توسعه بازی‌شان هستند و ما هم به آنها برای این توسعه کمک می‌کنیم.
در حال حاضر‌ آماری از تعداد گیمرهای سراسر کشور داریم؟
بله. طبق آخرین پیمایشی که در سال 96 انجام شده، ما 28 میلیون نفر گیمر آماتور و حرفه‌ای در سراسر ایران داریم که تا سال 1400 رشد فزاینده‌ای هم خواهد داشت. در هر صورت این آمار نشان می‌دهد افراد زیادی در سراسر کشورمان برای بازی‌های رایانه‌ای وقت می‌گذارند و تعداد افراد حرفه‌ای هم در این میان کم نیست. ما باید به فکر ایجاد فضاهایی برای رقابت این گیمرها با هم باشیم تا استعدادهای خود را نشان دهند، مهارت‌هایشان را ارتقا دهند و منصفانه و عادلانه دسته‌بندی شوند. برگزاری این جام و برنامه‌ریزی‌های دیگر ما همه در راستای ایجاد همین فضا خواهد بود.
در چنین رویدادهایی بازی‌هایی حرفه‌ای و استاندارد ارائه می‌شود. اگر به دنبال داشتن بازیکن‌های حرفه‌ای باشیم طبعا نیازمند آموزش‌هایی هم در این مسیر خواهیم بود. برای این موضوع هم فکری شده است؟
بله. ما پیوست‌های فرهنگی رویداد را به دقت بررسی کرده‌ایم و در صدد ارتقای سواد بازی در گیمرها هستیم و این کارها را در قالب محصولات و ارائه مشاوره پیش برده‌ایم. هر روز چند استاد دانشگاه در محل برگزاری جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی ایران حضور دارند و با خانواده‌ها و بچه‌ها ارتباط می‌گیرند، از گیمرها تست‌هایی را می‌گیرند و سعی می‌کنند آنها را با منافع و مضرات بازی‌های ویدئویی بیشتر آشنا کنند تا در نهایت ما با بازیکن‌هایی طرف باشیم که بدانند چقدر بازی کنند و در چه ساعت‌هایی. چه برنامه‌ریزی‌ای داشته باشند تا بتوانند در مسابقات خوب پیش بروند و ...
برگزیدگان امکان شرکت در رویدادهای خارجی را هم خواهند داشت؟
بله. برگزیدگان مسابقات ما امسال با همکاری وزارت ورزش به مسابقات جهانی اعزام می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها